Öron På Dvv
Har en liten fundering på Dvv..
På min här hemma så ställer hon upp öronen el ena örat ibland, brukar dem göra så el ska öronen bara hänga platt ner?…
Sen en annan fundering.. Hur länge är de normalt för en kanin ligga på sidan?
Min här hemma e frisk å de utan de är bara en tanke som slog mig.
Jag tror min lilla plutt är 12-13v nu men inte säker, jag går och väntar på svar efter hennes födelse datum. Och hoppas jag får det.. Är så osäker just nu.
Men e Tacksam för svar :)

Specielt när dom är så små kan öronen hänga lite hur dom vill (: mina kaniner brukar ligga på sidan och sova, så det är nog inget problem (:
// Ludde
Enligt rasstandaren ska båda öronen hänga rakt ner på en dvärgvädur, men finns många med dåliga öron.
Not your mom, not your milk.
Dom ska enligt standarden hänga rakt ner men din kanin är fortfarande ung, med tiden kommer dom nog snart hänga rakt ner.
Ju tidigare dom lägger öronen ju bättre öron är det (har jag för mig iaf.) :) men min teddyvädur har stå öron, hon är 7 månader, hennes mamma har också det. Olika från kanin till kanin. Hon har bara dåliga öron min tös.
Min dvv hane här hemma hade bra hängande öron innan 6-7 veckors ålder :) och så finns det ju dom som lägger dom vid 4 veckorsålder :D
(På bilden är det min teddyvädur hona med dåliga öron, båda står egentligen lite upp, ibland som flygplan men just på bilden har jag tryckt ner öronen lite innan bilden så har en alagt sig som flygplans vinge, men det andre står rakt upp.)
Jag förstod frågan som att kaninen har hängande öron men ibland lyfter upp det ena. För att lyssna typ. Och det är normalt och har inte att göra med "dåliga" öron. Tror jag i alla fall. Fast jag är ingen expert på rasstandard så någon mer kunnig får gärna bekräfta :)
När mina dvärgvädurar "spetsar öronen" (lyssnar) hänger deras öron fortfarande ner.
Men de vinklar framåt öronen istället.
Sen ang öronen generellt, så ska ju dvärgväduren (precis som det sagts) ha hängande öron men att det förekommer individer med sämre öron.
I min senaste kull varierade det en hel del på när ungarna fällde öronen.
Den som var tidigast fällde sina vid 5 veckor och den senaste har inte fällt sitt än (11 månader gammal).
Hur länge de ligger på sidan är individuellt och kan vara olika från dag till dag. =)
När mina är riktigt trötta eller när det är varmt ute, kan de ligga väldigt mycket på sidan.
Såhär ser iaf hans öron ut normalt sett.
#7 Just ja, dom vinklar dom frammåt :) så gör mina (fast dom gör typ aldrig det tycker jag, hehe)är ju inte så som jag skrivit och visat i #5 :P

Putt.
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
#9 Puu för vad? Tycker hon fått svaret :D
Tack för alla svar.. hennes öron ligger ju hela tiden men rätt som de e så lyfter hon ena örat..kanske lusnar då.. men tycker de ser roligt ut.. å ibland ställer hon bägge öronen upp..
Men dem brukar hänga ner som dem ska..
Ok va bra.. för första gången jag såg att hon låg på sidan, så låg hon så länge och jag bröjade på panik lite granna, men har ju sett kaniner ligga så innan å de.. hehe..