Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1108 ggr
hyltebarn
0

Wiener ?

Nu är jag förvirrad.. Vad är färgen wiener för någon färg egentligen? :S Eller är det en färg? Värkar som om alla färger kan ha wiener i sig typ?

Någon som kan hjälpa mig att komma till ro? Oskyldig

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Zekina
0

Wiener är väl när det kommer in lite vitt på en enfärgad kanin? eller är jag ute och cyklar totalt nu?

Zvintos
0

Finns en artikel om wienerteckning. =)

I korta drag innebär wienerteckning att kaninen bär på ett anlag för vit blåögd.
Wienertecknat kan komma i alla möjliga färger och varierar även i utseende, som man kan se i artikeln.

[Wera]
0

Wiener är när en kanin har anlag för vit, blåögt. Det kan vara så att det inte synns på kaninen, och det kan vara att det synns på det. Det är själva anlag för vit, blåögt. Finns en artikel om det. Alla färger kan ha wiener, det är en teckning.

elinab
0

Jo det stämmer.

Om en kanin har wiener-anlag i dubbel uppsättning blir den vit-blåögd. Det man menar med wienerteckning är när den bara har ett wiener-anlag. Då syns det genom vitt någonstans i pälsen. Det kan vara allt från en liten fläck på nosen till större vita partier. Kaninen kan också få blåa ögon. I vissa fall syns det inte alls på kaninen att den bär på ett wiener-anlag. Men en kanin med dubbel uppsättning wiener-anlag bir alltid vit-blåögd.

elinab
0

Där hann ni före :)

hyltebarn
0

Okej :D
Eftersom min kanin är brokad.. Alltså har stora partiier med vitt, betyder det att hon har wiener då?

btw, tack för alla svar! Kyss

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Animalfriend
0

#6 Skulle gissa att hon inte är brokad, utan winertecknad. Lägg upp en bild så får vi se. :)

Man kan också säja att winer är en misslyckad holländarteckning.

Trasdockaa
0

#7 Det är helt fel tyvärr. Holländarteckning och wiener är TVÅ HELT OLIKA ANLAG. Dvs. en wienertecknad kan aldrig bli holländartecknad hur lik den fenotypiskt ser ut som en holländare.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Animalfriend
0

#8 Hum, okej. Intressant, det har jag fått lära mig att det är.

Zvintos
0

Stämmer det som Trasdockaa säger.
Däremot kan en wienertecknad kanin få en ganska snarlik holländarteckning, även om det är olika gener.
Även om den ser ut som en dålig holländarteckning, så avlar den som en wienertecknad.

Står som sagt mer om det i artikeln jag länkat till i #2.

#6: Om hon är wienertecknad eller ej, beror lite på hur det ser ut.
Hon kan vara brokad med mycket vitt helt enkelt, behöver inte vara wiener inblandat.