r det för kallt?
När man är ute brukar i alla fall jag frysa men kaninen då fryser inte den? Min kompis har isolerat sin bur. Ska man göra det?

Jag har köpt en bur från djurmagazinet de va den dyraste buren Märke trixie.
Den är inte isolerad bara skit min kanin frös en dog men om man har mycket halm så klarar den sig.
Problemet med att isolera är väl just det att det ofta blir fel och i stället sämre för kaninen då isoleringen då håller inne kyla på vintern och värme på sommaren vilket leder till att det blir kallare i buren på vintern än i en oisolerad bur och varmare i buren på sommaren än i en oisolerad bur.
Det ska räcka med att bara se till att buren är vindskyddad, även att det inte drar i springor och så samt att kaninen har mycket halm att värma sig i. Och naturligtvis att den har bott ute innan så man inte bara sätter ut den mitt i vintern.
Buren behöver inte vara isolerad men jag tycker att dom ska vara det. Jag bor i skåne där vi har milda vintrar & mina burar som står ute har isolerad bodel. Sen har dom GOTT om halm att bädda i. Mina inomhus burar är inte isolerade, i nuläget finns det inte någon värme på i det utrymmet men det blir aldrig så kallt där inne som ute & skulle kylan slå till har jag element som jag kan starta.
Uteburar som man köper i djuraffären är oftast skit tycker jag, köpte en beg för ett tag sedan som jag skulle ha som tillfällig/reserv till min bj unge tills det att jag byggt klart min egen & i denna bur hade dom masonit som botten & bakstycke. Det blev till att byta ut botten direkt + nytt i hela bodelen, bakstycket tar jag sen när tid finnes :). Det hade ju inte hållt länge + att det var redan väl inpinkat. Djuraffärens burar håller inte måtten för större raser heller.
Nu har jag Belgiska jättar & tyska scheckar, dom kanske tåler vintern bättre än en liten hermelin oxå……
#2 jag har aldrig upplevt att det skulle bli varmare på somaren i någon av mina burar men iofs har jag stoar luftiga burar oxå. Dock har jag oxå stora hål som luftar annars kommer ju inte mina jättar in: )
Jag tycker att kaninen måste få det lättare att värma upp sitt lilla bo då det är isolerat på vintern med sin egen kroppsvärme.

Mina små Lejonhuvud sover ute året om. De har möjlig het till att gå in i sina varma hus, men de sover under bar himmel för det mesta. Har aldrig varit med om att en kanin har frusit hjäl.
Ok tack för hjälpen jag har en lejonhuvad hane men han har ett hus fast jag är orolig ändå1 Man kan ju känna på öronen om han är varm eller kall.
Hej! Mina kaniner är ute året om, dom bor i en tvåvåningsbur, med kompostgaller runt, så dom kan gå ut och in själva som dom vill. Dom sitter oftast ute även när det är kallt, så antagligen fryser dom inte.

#4: Kaninen värmer inte upp boet, den avger inte kroppsvärme som vissa andra djur ex hästar, fåglar osv. Den isolerar istället med sin päls och behåller värmen i kroppen. Därför så är isolering bortkastat på kaniner, det blir inte varmare för dem. Det viktiga istället är att de slipper blåst och drag.
Vår kanin som bor ute på delvis inglasad veranda har en oisolerad bur och två gallerdörrar på framsidan. Inne i buren finns ett hus med hö i, där han kan gå in om han fryser. Fast jag har aldrig sett honom där inne, enda gången var när buren var ny och han gick husesyn. Nu använder han bara huset till att sitta på.
Tror knappast han fryser - idag har det varit 11-12 grader kallt och han har varit i utehagen i snön. Och han ville in först efter några timmar. Det syns tydligt när han är less och vill in, då vill han bli hämtad - annars rejsar han mest runt och studsar full av bus.
Inne i buren kurar han nästan aldrig, han jobbar på med leksakerna och käkar hö och tigger godis när man är i närheten. :)
okej om det stämmer så behöver jag inte oroa mig

#nej du behöver inte oroa dig alls så länge som din kanin har fått vart ute sedan det varit varmt och då fått byggt upp sin vinnterpäls ordentligt.
Jag tycker inte du ska isolera buren om du inte är 100% säker på hur man gör. Det måste bli exakt rätt, annars händer det som #2 skriver.
Man behöver inte isolera, lägg istället in massor av halm så fixar kaninen det själv:)
ok men jag förstår inte vad kan hända?'
#12 Isolerar man fel blir det motsatt effekt.
På vintern stängs kylan inne, så det blir kallt i buren istället för varmare. På sommaren stängs värmen inne, så det blir väldigt varmt för kaninen. I buren vill man ju gärna ha det svalt på sommaren.
Förstår du?:)
#6 - Bara för att kaninens öron är kalla, betyder det inte att kaninen fryser. På vintern blir dem ju lite kalla, precis som våra. Ofta är det för att de inte rör på sig så mycket i buren på vintern, och sitter ihopkurade istället.
Not your mom, not your milk.
#13: Kan också tillägga att tack vare att värme stängs inne på sommaren, är det stor risk att buren blir fuktskadad (mögel).
Och det är varken bra för kaninen eller buren.

Egentligen, varför blir det fel när man isolerar… *fundering*
ja varför blir det fel när man isolerar?

#16-17 Förstår inte heller det riktigt.
Men jag har pratat med byggfirman innan jag byggde min bur och om de e så att man tänker isolera så Måste man göra det ordentligt i alla väggar, hela golvet och även taket för att de ska ha någon verkan. Annars isolerar du helt i onödan. O de känns ju lite onödigt när de e helt öppet ifram.
Sen har jag oxå förstått att de inte behöver ha isolerat. Utan bara de e tätt i buren och dragfritt så ska de gå bra.
ja asså min kanin har ett inbyggt hus i sin bur och där har vi tätat lite extra med sånt man har i fönstret för att det inte ska dra.

Det är absolut inte för kallt, fast det är ju lite induvidielt också.
Men se till att du har mycket spån och halm! :)
Det är itne nödvändigt att isolera, det kan ge motsatt effekt och stänga inne kylan. plus att isolering kan bli ett ritkigt poppulärt bo för insekter och sånt :/
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)
Kaniner med vinterpäls klarar lätt temperaturer ned mot -45. Det är varma djur vi pratar om. Det är pga att de är så varma som de också får problem när utetemperaturen istället stiger.
På vår hemsida - fliken med burar till salu - står det några rader om avkylningskanaler och om farliga temperaturer. Hellre flera minusgrader än för många plusgrader.
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

#21 Nja, temperaturer ner mot -45, är det nog lite tveksamt om dom klarar. Har varit med om det för ganska många år sedan, då var det -40 och kaninerna betedde sig väldigt konstigt, reagerade inte när dom fick mat och verkade helt förvirrade. En annan kaninuppfödare berättade att hon hade hittat en av sina kaniner till synes livlös, men tog in den och den piggnade till och klarade sig. Även många småfåglar frös ihjäl under den köldknäppen. Men temperaturer ner mot -30 klarar dom utan vidare, har haft mellan 20 och 27 minusgrader på nätterna här uppe den senaste veckan och det är inga problem, lite rimfrost i pälsen får dom och sitter mest och kurar. Vi har ingen isolering i burarna, anser inte heller att det behövs, oftast är dom inte alls i boet även om det är kallt.
#23 Okej har hört från uppfödare att -45 gått bra, men kanske inte om det är under för lång period.
Undrar hur många kaniner som dukar under när temperaturen i skuggan pendlar mellan +30 till +35 å andra sidan… Tropisk värme blir ju mer o mer vanligt i Sverige om somrarna.

Givetvis är extrem värme farlig för kaniner, det måste man ju ha koll på och se till att dom har skugga och tillgång till friskt vatten.
Men kaniner i vilt tillstånd lever ju i bohålor under jorden, där det inte alls är lika kallt, dessutom finns det inte vilda kaniner i norra Sverige vilket troligen är av den anledningen att dom inte riktigt klarar av kylan här uppe.
#25 Mm. Syftade delvis på att folk brukar vara så oroliga o klaga över kylan apropå deras djur. Men när det är jättevarmt är det vanligare att kaniner far illa än om det är jättekallt. Just eftersom det är inte så få kaninägare som erbjuder "uppvärmd skugga" åt sina djur, där solen gassar på och får temperaturen att stiga även om man har exempelvis trävägg mellan solen och kaninen och tillgång till färskvatten.
Värmen är nog värre för kaniner än kylan, min kanin ligger och pustar i skuggan nu och det är ca 18-19+ grader här