Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2041 ggr
LaylaBlack
0

Ögonproblem.

Hej !

Jag börjar bli smått orolig för lille Stampes ögon.

Det började med att hans högra öga var lite geggigt (inte alls mycket).

Nu är det ögat jättegäggigt (jämfört mot förut) och det ser irriterat ut, hans vänstra öga har även börjat lite.

Jag själv tycker det kom i samband med höet han har just nu som mamma köpte på affären, hon kunde inte ta sig till djuraffärn och hans dåvarande hö var slut.

Det är min första kanin och jag vet inte alls mycket om sånt här. Vad som ska göras och när det är väldigt allvarligt osv.

Har ni några tips? på vad jag ska göra? Ska jag låta det vara? Eller ska jag badda det med vatten osv?

Jag ska självklart ringa veterinären om det inte är bättre efter helgen (!) Men tänkte om det är något som kan göras för att göra det bättre eller göra så det inte blir värre.

Jag ska även göra rent i hans bur nu ikväll så det blir nytt där om det är mycket dun osv (vi har fåglar nämligen).

Väldigt tacksam för svar !

Kristall
0

Rengör (badda) med koksaltlösning och se till att buren inte står i drag.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Wera]
0

Koka vatten, häll upp 2.5dl och häll i 1tsk salt, låt svalna och badda ögat. Om det inte blir bättre, kontakta vet. Det kan ha kommit in ett litet hö strå i ögat och irriterat, så kan det vara infekterat så han behöver kanske ögronsalva från vet.

LaylaBlack
0

#1 Okej :)

Buren står inte i drag, redan kollat.

#2 Ska fixa det direkt !! Tack så mycket för "receptet",
vet att det inte är bra med för mycket salt i det.

Hur ofta ska jag badda per dag eller ska jag göra det
när det behövs ?

Ska ringa på måndag om det inte har blivit bättre.

[Wera]
0

#3 Vet inte riktigt egentligen, 2-3 gånger om dagen kanske?

LaylaBlack
0

#4 Okej, jag baddar en gång ikväll så tar jag 2 imorn.

Tack så mycket för hjälpen !! :)

Oriel
0

Ta en såndära medicinspruta som man ger små barn medicin med och spruta försiktigt in i ögat :D

-' Rebecca Johansson

jahadu
0

Hej!

tog hand om en kaninunge en gång som hade ögoninflammation på ena ögat (massa vitt gegg över hela ögat) jag baddade med vanliga ögondroppar ifrån aco som vi hade köpt på apoteket, brukade badda med ljummet vatten och sen droppa i ögondroppar och badda. ögat blev bra efter 1-2 veckor =) nu e hon 1½år gammal och har inte haft några problem sen det med ögat =)

Animalfriend
0

Hos veterinär får man salva mot ögoninflamation. Har en kanin med permanenta ögonproblem. Kontakta vet. så får du säkert en bra salva. :)

LaylaBlack
0

#7 Det är exakt så som Stampe har eller ja, hade just nu. Jag ska skriva upp det utifall det behövs. Tack så mycket :)

#8 Jo, det blir veterinär om det fortsätter.

Ville också meddela att hans ena öga är redan tillbaka till normalt och hans högra öga är nästan helt tillbaka till normalt, smått irriterat runt omkring fortfarande. Så koksaltlösningen gjorde underverk.

Kommer dock självklart hålla koll på det fortfarande, ska badda en gång till snart så det ej går tillbaka.