Selträning
Japp, nu ska jag äntligen försöka! :D
Hon bits när jag ska fästa selen under halsen, gillar hon det inte eller är hon öm?
Hur ska jag börja, förklara? (:
Hon är en lejonhuvad.
många kaniner gillar inte att man knäpper runt halsen i början, men det brukar gå över när kaninen blivit van.
Under tiden kan du se till att hon inte kommer åt dej, ta tag i halsremmen med en hand i båda ändar och lägg den under halsen och knäpp sedan på ryggen. Hon kommer förmodligen snart vänja sej och sluta bitas.
Finns även bogselar som man trär direkt över huvudet utan att knäppa runt halsen.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Hon undrar nog vad det är för grej som du tar runt hennes hals. Du kan testa att hänga upp selen i hennes bur så att hon blir bekant med den. Eller Låta henne sniffa på selen och ge henne godis, prata med henne och kela lite så att hon förknippar den med någonting positivt.
Du kan också klappa henne under halsen ofta så att hon vänjer sig vid att du tar där, de är lite känsligare under hakan.
När du ska sätta på selen så kan du fästa runt magen fört, då blir det lättare att fästa den runt halsen.
När selen sitter på så berömmer du och ger godis. Sedan låter du hon skutta runt med selen några minuter om dagen utan koppel så att hon vänjer sig vid den.
Lycka till^^
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Låter jag henne sniffa på den biter hon bara sönder ;)