Kanin ungens uppväxt?
Vad kostar det ca att födda upp en kanin unge?
*Mamman behöver extra mat under dräktigheten + digivningen
*extra hö
*ungarna börjar ju äta smått med pellets
*behöver göra rent 1 gång mer/vecka (?)
*märkning (antingen ring eller tatuering och vad kostar det för er)
nåt mer?
Vad kan allt detta kosta för er som då har uppfödning och köper hö och spån så billigt som möjligt ;)
Ni icke uppfödare får också jätte gärna räkna ut på ett ungefär :D
Ganska svårt att räkna ut så här bara hur mycket det kostar extra per unge. Kostar dock inget extra för min del då jag får hö och köper pellets och torvströ i stora mängder åt gången. Går iaf åt cirka 2 deciliter pellets per dag (och då finns det kvar lite i skålen nästa morgon). Hö går det åt mycket av, honan åt ganska lite hö innan hon fick ungarna men nu äter hon + ungarna massor. (Vi har 2 ungar som är 4 veckor gamla.)
Städar buren varje dag.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Har inte räknat ut.
Förut när vi märkte ungarna kostade det 25kr/kanin + eget bläck hos en uppfödare, nu vet jag inte efter som man åker till veterinären.
Hö, halm köper jag väldigt billigt eller får gratis. Spån blir det väl mer av, men just under sommarn hämtar vi gratis hos sågverkstaden inärheten, under vintern köper vi på Granngården, 75kr/bal.
Jag städar en gång i veckan först i början i buren, sen när alla ungar kommer ut ur boet och allt, så städar jag 3 gånger i veckan kanske.
Allt ökar ju väldigt mkt, men jag har aldrig räknat ut hur mkt det ökar, efter som jag har fler kaniner, om man bara har en hona med kull kan mans e skillnaderna men inte när man har flera kaniner :P
*Mamman behöver extra mat under dräktigheten + digivningen
blir kankse 20 kr mer,
*extra hö
0 kr
*ungarna börjar ju äta smått med pellets
25 kr
*behöver göra rent 1 gång mer/vecka (?)
0 kr
*märkning (antingen ring eller tatuering och vad kostar det för er)
**Är inte medlem i skaf men funderar på att bli det, vet inte hur mkt det kostar med öronmärkning här ska kolla det,
Summa extra per kull med ca 4-6 ungar:
**45 kr utan öron/ringmärkning
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Men kan man säga max 100-200 kr + märkning då typ? ;)

Här går det i alla fall massor mycket mer av allting. Massa mera hö, massa mera spån (måste rengöras mycket oftare!), massa mera halm. För att inte tala om pelletsen. 6 ungar och en mamma, det går MYCKET mer pellets! För mig låter 45 kr per kull som en fis i rymnden. Jag skulle nog snarare säga några hundra - utan märkning! Och det ÄVEN om man köper spån, hö och halm billigt!
jag får hö halm och spån gratis, peletsen kostar ce 30-40 kr för en vääldigt stor påse och peletsen e bra.
Så mkt kostade förrs kullen ifl
// Hanna
#7 Hur många kg är det i påsen?
det vet jag faktiskt inte men rätt många
// Hanna
Sen beror matkostnader och så mycket på ras också.
En belgisk jätte-hona med kull äter logiskt sett upp mer mat än en dvärgvädurs-hona med kull.
En belgisk jätte är ju inte bara större utan får i snitt fler ungar.
Pris beror också på pelletssort, butik, hö skiftar också i pris osv.
Sen något som man också får ta med i beräkningen vad gäller pris för uppfödning/kull, är ungar som inte blir sålda i tid.
Dessa blir kvar och kostar då extra av allt.
Jag betalar 179kr för pelletsen, som räcker i ca 2-3 månader för 6 kaniner (3 är mina, resten är familjens).
Hö fick vi tag på gratis denna gången och det räcker i ca 2-3 månader.
Annars kostar det 120kr för ca 60kg och det räcker i 3-4 månader.
Spån går på 89kr och räcker 1-2 månader.
En kull kostar inte direkt mycket extra för min del egentligen.
Blir mer så att det som normalt sett räcker 2 månader, räcker i 1½ månad osv.
Dock kostar ju märkningen 12kr/kanin för de som skall ringmärkas.
Öronmärkning har jag inte kollat upp ännu, då det enbart blir aktuellt om köparen vill ha den märkt på det viset.
Men sen får man ju räkna med att det kan bli ungar kvar som inte blir sålda vid 8v (12-13 för min del).
Dessa kommer kosta extra då.