RingMärka??
Jag har hört i stället för att märka öronen hos vet så kan man ringmärka på benen på kaniner.. har nån av er gjort el vet ni om nån?? och hur funkar det??
(då menar jag att man ringmärker på 1 ben å inte alla)
Kan inte kaninen fastna me en ring? å blir det inte skavsår runt om krin den?
Hur stor är riksen för en kanin dö vid narkosen??..
Lite funderingar på detta bara..
det jag hört är att ringarna varit bra, lite fula men i funktionen bra.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#1 ok så de e ingen risk att dem fstnar å bryter benet el tår?? för där ja ska köpa min snyging ska ev ringmärka sina men hon skulle bara utforska de mera sen köpa ringar på nån utställning då..
Det är inte så många som kan tala av erfarenhet angående ringarna i sverige ännu då de är rätt nya, men det är ett billigare och snällare sätt mot kaninen då den slipper bli sövd vid öronmärkning som annars är alternativet. Nackdelen är ju då att de kan fastna, eller att ringarna kan växa in i benet om det vill sig väldigt illa.
Det finns för och nackdelar med båda de nya märkmetoderna, tyvärr. Det var bättre tidigare då vi fick märka kaninerna själva, utan att de skulle sövas och utsättas för risken att dö av sederingen.
#3 okey.. jo ja tycker de e så himla tråkigt med det.. för grisar söver man inte ner när man öronmärker el när dem får sin tatuering inför slakten el vid kastreringen.. bara om dem e 1v gammal då e man tvymngen.. Jag ska se hur uppfödaren gör annars kanske jag struntar i stamtavlan bara tråkigt men ja.. jag får se hur hon har tänkt sig och hur de blir..
Jag kommer troligen att börja ringmärka så fort ringarna är tillgängliga att köpa. (Borde vara inom de närmaste veckorna då dom är beställda av förbundet ifrån England och dom hoppades att ha dem här till LU). Nackdelen är att kaniner som säljs till sällskap och hopp kan fastna med ringen som sitter på ena bakbenet ovanför hasleden. Den kan också skava och vissa kaniner har fått variga och infekterade sår av ringen. Vissa har även tappat sin ring.
Så jag själv är mycket tveksam till den metoden och hoppas att jordbruksverket kommer på andra tankar när dom ser hur mycket extra lidande en benring kan orsaka genom hela kaninens liv (om man har otur vill säga), mot 5 sekunders ont i örat en gång i livet.
De veterinärer som har uttalat sig har räknat med att dödligheten vid sövningen när man öronmärker kommer att ligga mellan 25 - 50%.
Talade med Lena på vårt DM och hon hade åkt med 4 kaniner till veterinären för öronmärkning och hon förlorade två av dem. Så där var det 50% dödlighet som gällde i hennes fall.
Skrämmande statistik!
men man måste väl inte söva kaninerna, bara bedöva? som jag fattat det uifrån alla diskussioner på kanin-net
Det beror på hur just den vetten tolkar lagen, olika från vet till vet.
Beställnings information om ringar finns nu på: Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund
Jaha, där ser man. Då så. Bra pris och ser ju rundade och fina ut. Hade trott att de skulle ha vassare kanter av nån anledning. Hmm, det där skulle man ju kunna pröva.
Tack för alla svar!!.. ja jag hoppas då på öron märkning utan narkos hällre bedövning om nu man skulle få göra så.. känns inte rätt att ha en ring på en kanin för ja e så rädd att de händer nåt å jag skulle ju vilja testa att ställa ut men de får vara om de skulle bli så.. ja vill ju ha min bebis i livet å vill inte att den ska lida :( men jag märker de när uppfödaren har fått mer information om detta.. gillar inte alls den nya lagen (om man just måste söva ner kaninen)..
Jag har tänkt att testa ringar när det är dags för nästa kull.
Vill inte rata det innan jag testat och bildat mig en egen erfarenhet.
#11 när kommer din nästa kull då?? du får gärna berätta och tala om hur de går me ringar och de..
Klart jag kommer att vilja ha "ring" och de efter som jag vill ha stamtavlan för ev ställa ut, för jag e intresserad av de, har aldirg ställt ut kaniner bara hundar men de e så roligt!..
Jag kommer att vara noga om min kanin har ring..känna på den varje dag så den inte fastnar å se till så inte de skaver bort allt päls.. de e ju inte så jättefint häller..
Men ja.. man får väl försöka läsa på, å de…
#12: Det beror på hur ekonomin ser ut.
Förhoppningarna är att jag ska kunna ta en kull till hösten.
Men troligen blir det nästa sommar.
#13 okey trodde de va snart :) men i allfall tala om hur de går el om du vet nån annan (el ja alla som gör det här på ifokus)..

Det finns ingen risk på att ringarna åker av?
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
#15 - Jo, om man satt på en för stor ring mot vad kaninen skulle haft.
Har läst om det att några uppfödare prövat. Jag gillar det inte (har ju inte prövat men vad jag läst om) för det lär inte vara bekvämt för kaninen, när ringen börjar bli för liten och dom växer. Nej nej hälre öronmärkning ;)

Jag har beställt ringar idag, ska ge det en ärlig chans iaf..
Jag har sett i en kaninbok att man ska kunna ringmärka och det såg inte dirket ut som att kaninen skulle kunna fastna i något.
Kan man inte chipmärka kaniner så som man kan göra med kater och hundar? Då får de ju bara ett litet stick i nacken precis som när man vaccinerar och man slipper oroa sig för att de ska fastna eller behöver oroa sig för sövningen :)

#19 chipmärkning fungerar inte till kaniner eftersom att kaniner inte endast är sällskapsdjur utan går även till slakt.

Men hur fyller man i stamtavlan när man ringmärkt? Fyller man helt enkelt bara i ringensnr där det står "märkt vänsteröra"? Eller de har nya stamtavlepapper nu?
Man skulle tydligen fylla i Ringnumret på stamtavlan istället för det gamla vänster öra numret. När man beställer numren så skriver dom tydligen också upp nummerserien man köpt på det uppfödarnummer man har. Så man kan inte ge bort sina "överblivna" ringar till någon annan uppfödare.
Frågan är bara hur man gör när man levererar en kanin vid 8 veckor och den ska ringmärkas vid 10-12 veckors ålder. Hoppas att det är tillåtet att "skicka med" en ring som ägaren sedan trär på vid rätt ålder. Men det känns inte riktigt rätt tycker jag att överlåta det till köparen. Men det är väll så det får gå till antar jag.
Jag ska beställa ringar i morgon.
Men då jag har en ras som kan ligga mellan två olika ringstorlekar så måste jag ju beställa hem två olika storlekar. Ska ta och mäta mina vuxna kaniners omkrets kring hasleden imorgon och sedan se vilken/vilka diametern på ringarna som kommer att bli mest trolig att jag måste använda mig utav.
Jag tror nog att detta system inte är så tokigt ändå när man har fått landat lite med tanken. Men som någon skrev innan… man måste ju testa först innan man kan göra en personlig utvärdering av det hela.

#22 jo de e klart man måste ju testa och jag har tur så hon uppfödaren som inte bor så långt ifrån gbg kan ta sig in till gbg hem till mig och göra de el så kan jag åka hem till henne när åldern e inne :) så jag har tur där.. men de ska bli spännande ändå med ringarna..
#22 - Nej, vet du att ju mer man läser om det och ju mer det sjunker in desto bättre känns det faktiskt. Jag som inte varit speciellt förtjust i detta kan nu tänka mig att köra på full ut med detta nu om det nu visar sig vara bra!
Det kanske inte hör till den här tråden men varför får man inte öronmärka själv längre? Det där med ringmärkning tycker jag verkar läskigt :S Men nu vet jag ju inte hur det fungerar så jag ska välla inte säga nått :P
#25 för att det räknas som ett operativt (stavning) ingrepp och sådant får bara göras av veterinär under sedering
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Nu har jag varit ute och mätt tassar på alla mina hollisar, rexar (och på hemligheterna).
Till mina Hollänadre har jag beställt E-ringar (18 mm).
Till dalmatiner Rexarna har jag beställt G-ringar _(20 mm).
_Det festliga var att de färgade rexarna skulle ha E-ringar som Hollisarna.
Och de härliga "hemlisarna" skall även dom ha E-ringar.
Om jag mätte dickt emot benet så fick jag Hollisarna, hemlisarna och de färgade rexarna till 5 cm i omkrets (=14 mm i diameter) och dalmatiner rexarna till 5,5 cm i omkrets (=16 mm i diameter). Men ringen ska ju sitta så den inte skaver och inte ramlar utav och då fick jag lägga på 1 cm på det mått jag fick fram vilket gav ett ca 4 mm totalt spelrum. Så 14 mm-tass blev en 18 mm-ring och 16 mm-tass blev en 20 mm-ring.
Jag hoppas nu bara att mina uträkningar är korrekta så att det blir rätt i slutändan. Men det överenstämde bra med tabellen som fanns på förbundets hemsida.
Så nu är det bara att vänta och se…
Men Monica jag hade tänkt köra på E-ringar till dalmatinrexarna. Säger tvärtom, att de får ju inte trilla av!
Hmm… Nu har du förbryllat mig, jag som tyckte det var så solklart vad jag skulle ha!
Jag räknade dem som 3-4 kg, och då blev det E-ringar.
Jag tror inte jag får rexar över 4 kg, eller?
F-n, detta är nackdelen med ringarna för oss som föder upp bla rexar, att de har ju så himla olika vuxenvikt. De kan ju väga alltifrån 2,5 - 5 kg.
Till mina dvv tänkte jag ta B-ringarna, vad tror du om det?
#28 Du högst troligt ha E-ringar till dina rexar som är lite mindre än mina.

Hmm… Kollat lite på detta.. men hur får man på dom?
Trär man bara över dom?
Nej ska jag någonsin ta någon kull blir det öronmärkning för här där jag bor är det bedövning i örat som gäller ;)
Beställde och betalade mina ringar för 6 veckor sedan (1½ månad sedan) och **har ännu inte fått dem!!
**Skandal att det ska ta en sådan lång tid att få hem dem då dom ska träs på kaninens ben när dom är 10-12 veckor gamla.
Så nu är det rejält krisigt att hinna få på dem i tid innan det är för sent. Känns lite tråkigt att man inte kunde få ringarna fortare. Hoppas att dom dyker upp i nästa vecka!! 
*Inte hängt med i tråden*
Man behöver ju inte söva kaninen, vissa bedöver bara :) en kanin jag tingat ska bedövas och märkas hos vet.

Ja ha är man tvungen att söva kaninen för öronmärkning?
När jag var kaninuppfödare märkte jag mina själv får man inte det längre?
#34 Läs bland annat #33
_
"Man behöver ju inte söva kaninen, vissa bedöver bara :) en kanin jag tingat ska bedövas och märkas hos vet."_
Och nej, det var dispans i 5 år på att öronmärka själv, sedan 2009 får man inte det längre.

Lite konstigt faktiskt måste jag säga det var ju aldrig särskilt smärtsamt det gick ju väldigt fort. jag tror i andra länder har de haft ringmärkning länge vad jag vet. En kompis köpte en dvärghare 1995 som hade ringmärkning har jag för mig
#36 men det är ju så med alla våra sällskaps djur (iaf dom jag vet hur man märker), att dom måste bedövas innan man märker dom,
varför vara annorlunda med kanin?
Dom känner ju lika mycket som en tex katt eller hund
Som sagt, jag gillar den här nya lagen ;)
Förstår ej varför alla blir så upprörda. Beror det på att man måste åka in till veterinären och märka? är det pengarna som är problemet?
Problemet är att kaniner lätt dör vid nedsövning. Redan har det skett dödsfall. Därför är alla uppfödare väldigt skeptiska till veterinärmärkning. Och ytterst få veterinärer ger bara bedövning, de flesta söver.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#38 kan man inte begära bedövning då eller åka till en veterinär klinik i närligande stad som ger bedövning?
Och varför är alla så "upprörda" över att dom inte får märka själva?
*nyficken tjej som vill förstå ert tanke sätt* ^^
Vi har ringt runt till många veterinärstationer, och alla vill söva, inte bara ge bedövning. Fråga mig inte varför.
Varför alla är upprörda över veterinärmärkningen är att vi inte vill riskera våra kaniners liv! Och även om kaninerna överlever narkosen så mår dom dåligt efteråt. Sen tänk vilken stress det är för dem! Och det är unga kaniner vi pratar om.
Sen är pengarna såklart en del av det. Många tar 300-500 kronor PER KANIN! Uppfödare som sparar runt 5-20 ungar om året, och stora uppfödare sparar uppåt 50-100 kaniner om året, hur ska dom ha råd med det?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#40 att söva finns inte ens i min tanke bana!!
den iden existerar inte ens!!
så "Varför alla är upprörda över veterinärmärkningen är att vi inte vill riskera våra kaniners liv!" kan vi stryka ;)
För en bedövning och märkning kan det inte kosta mer än någon/några hundra/unge?
Ja men får man en kull på 6 ungar och det kostar 400/unge i foder och allt och man tar 500 när man säljer kan man ju behålla 1-2 st och ändå gå runt.
Sen är der väl inte vanligt att man går plus i en uppfödning av "små djur"? ;)
Då har man väl en enormt stor antal djur och tar mängder med ungar och då blir det oönskat överskott.