Använder ni torv?
Läst lite om att en del använder det.
Hur tycker ni det fungerar? Det ligger ju lite bättre än spån samt blir inte samma lukt och svårskött så.
Men damma när man fyller på och sen blir dem ju skitiga. Vi använder spån men funderar över att gå på något annat bättre eftersom att det blir dyrt i längden.
Byter varannan dag eftersom dem kissar och bajsar, har alltid bra ordning.
Vill inte bya 1 gång i veckan eftersom det bidrar till att det blir mera att göra av med.

Jag har aldrig hört talas om att ha torv. Blir de inte extremt skitiga då?
Mvh Maia
Torv är jättebra på heta sommardagar och kaninen får svalka sig lite & böka. Dock ingen smart idé om man hhar utställningskaniner. Jo, de blir skitiga - men väldigt praktiskt ändå.
Not your mom, not your milk.

Hur mkt kostar det då?:)
Mvh Maia
En bal kostar runt 75 kr.
Men räcker ca 4 x mer än spån.
Men har man kanin o ställer ut så får man byta till spån sen.
Jag tror även man slipper allt ohyra med torv.
Jag kanske kan köpa det.
Jag tror jag sen ska prova.
Men jag har bara vita djur.
så dem blir väl skitiga,
inget att rek om man vill gosa i säng mm eftersom detta sätter sig mera i djupet än vad spån gör.
Hade jag haft utekaniner kanske jag skulle kunna tänka mig att testa torv.. Men inte medans kaninerna bor inne :P
Fast torv är ju rätt billigt i alla fall.
Använder torv till kaninerna på sommaren.
Som Sashhi säger så svalkar det väldigt bra, men kaninerna blir skitiga.
Dock är det ganska lätt att bara borsta bort.
Det tar bort lukt bra, samt att det har en låg pH-halt som gör att flugor inte trivs.
Vilket är en stor fördel sommartid.
Fördelen är också att det är skonsammare för kompost och gräsmatta.

Det är väll inte särskilt skyddande mot vintern? Med tanke på att jag har utomhuskanin året runt:P
Mvh Maia
Jag har precis köpt torv, då vi inte får tag i spån längre. Hittills gillar jag det, men jag håller med om att kaninerna blir skitig. Men inte mer än att man lätt borstar bort det.
Det jag gillade mest att det var så pass drygt.
Hej. Där jag köprt spån finns "spån / torv mix" som troligen är en blandning,,, tror ni det är bättre än bara spån? har aldrig testat torv!!
Jag har torv till mina kaniner, de gillar det och det är lättstädat och ser renare ut än när jag hade spån i burarna.
De kan gräva i det (brukar ha ett ganska tjockt lager i burarna) och det är mjukt och skönt för dem. :) Och det fastnar inte en massa i teddyvädurens päls. ^^
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Var köper man torv då ? :)
#13 Granngården tror jag?
#13: Köper mitt på Granngården.
Är torvströ för hästar.
Här är iaf förpackningen grön med vit häst på. =P
#14 och #15 Tack så mkt :)

Torv kan ju vara ett bra alternativ för min del när jag ska utöka med antalet kaniner, för jag har funderat mycket kring om det går att kompostera spån, men har fått höra att det tar väldigt lång tid att brytas ned.
Jag tror jag ska ta en torvbal i morgon när jag åker till granngården för att testa.