Vänja av från mamma?
I morgon blir ungarna i min kull hela 6 veckor gamla. Tänk vad tiden går fort! Känns som de borde vara max 2 veckor! ;)
Hur som helst är det ju bara två veckor kvar tills de ska flytta till sina nya hem och det börjar väl vara dags att så smått börja vänja dem av från mamma Jawa.
Hur gör ni för att vänja ungarna att vara utan sin mamma?
Jag avvänjer inte, fast jag har bara haft 3 kullar här hemma, och då har två av dessa fått säras och flytta från mamman (t.ex. har en mamma flyttat från alla ungar, en kull fick alla hanar säras och bo ensamma för de bråkade och en annan kull flyttade direkt från mamman.)
Men man kan väl flytta isär dom någon timma varje dag och öka på? Eller? Jag har inte riktigt vant av dom.

Brukar inte heller avvänja, oftast får dom bo kvar hos mamman tills dom flyttar eller ibland har jag bara tagit mamman ifrån dom vid ca 6 veckors ålder (ifall jag har tänkt para om honan) Det brukar aldrig vara några problem, men annars kan man väl låta dom vara utan mamman på dagen och flytta ihop dom på natten i några dagar kanske.

tycker jag har läst på så många ställen att man ska börja vänja av dem från mamman ungefär vid den här åldern, men det kanske inte är nödvändigt då? Alltså inte att ta bort dem helt från mamma utan vänja dem vid att inte alltid vara med henne tänkte jag. Borde väl bli smått chockartat att bara hips vips en dag lämna både mamma och syskon för att bli helt själv?
Jag vänjer alltid av mina när de är 7 veckor, så de bor alla ungarna tillsammans i en stor egen bur den sista veckan. För att de inte både ska flytta från mor och syskon på samma gång. Ungarna slutar dia när de är 6 veckor, så de sista veckorna ska de lära sig den sociala biten. Hur man beteer sig rätt.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

#4 Det kanske kan vara nåt :) Flyttar du dem bara "så där" till en egen bur då eller har du förberett dem innan på något sätt?
#5 De är själva iväg från mor sin en timme mer och mer per dag när de är i hagen från och med att de är 6 veckor :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Det var nåt sånt jag funderade på. Att öka på varje dag så de är ifrån henne längre och längre hela tiden.
Tycker det är bäst att inte sätta de i burar fram och tillbaka, måste ju bli väldigt rörigt för de små liven innan de ska flytta hemmifrån. Tycker också som någon ovan, att flytta de till en egen bur ca 1v. innan. Och då flyttar jag de bara, tycker inte jag behöver "röra till det" för de genom att flytta de fram och tillbaka natt och dag eller dyl.
Det allra första steget jag brukar göra är att låta mamman gå själv i rastgårdarna.
Förstod inte om det var så du också gorde Trasdocka? :)
Det är i alla fall så som jag tycker är lämpligast att göra, sedan finns det säkert miljontals sätt. 

#8 Jag uppfattade det som att det var så Trasdocka menade. Och det tyckte jag lät som en bra övergång. Fortsätta bo tillsammans till 7 veckors ålder, men öva på att vara utan mamma i rasthagen. Inte flyttas mellan burar hit och dit, det blir ju bara rörigt som du säger!
#8 Jag brukar låta mamman vara ute ensam i hagen hela dagen medan ungarna är i buren ensamma, och bara ute i hagen kanske en timma :)) men jag räknade det inte som avvänjning :P