Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3905 ggr
PaaatyPalm
0

Dagen efter piller ?

Satt precis och funderade på när jag läste en tjuvparnings tråd om det inte fins något "dagen efter piller"
Tror knappast det fins, men vore bra om det fans ju :P Då skulle det nog troligen vara mycket mindre kullar.

Någon som vet något om det fins eller så ? Skulle ju vara bra o ha då ex. jag har kaniner utav begge könen.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Zvintos
0

Aldrig hört om att det skulle finnas att använda på kaniner.

Tarkie
0

Jag tycker det borde förbjudas att man får ge piller och sådant till djur.
Inom hoppningen är det nu förbjudet efter stämman. Tycker sjv borde införa en sånn regel…

Animalfriend
0

Låter väldigt praktiskt, men inte heller jag har hört att det skulle finnas redan. Glad

PaaatyPalm
0

#2 alltså jag menar ju inte kanske på samma sätt som vi människor gör. men det kanske fins något annat sätt ?

20 årig djurgalen moder* 

Animalfriend
0

Aa, det vore himla praktiskt.  inte hört något annat sätt dock.

Kristall
0

Hellre undvika tjuvparningar. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

hyltebarn
0

Som alla andra säger, det vore praktiskt men känner inte till något :)

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

hjartelyckanskaniner
0

haha, bli typ einstein och skapa ett för kaniner?;) Nej, men man får väl säkra rastgården mer och hålla koll på kaninerna när de är ute=)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

imsuchadiva
0

tycker det skulle vara kanon om det fanns sånt till djur :)

spiritedaway
0

Nja. Samtidigt om det skulle finnas skulle nog en del bry sig mindre om att försöka ha stabila burar och allt det där för att undvika tjuvparningar.

Då är det väl bättre att man tar sitt ansvar ifall att det händer.

hjartelyckanskaniner
0

Man ger ju P-piller till katter=)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

spiritedaway
0

#11 fast det är inte bra och ökar riskerna att katten blir sjuk. Så sånt ska inte uppfinnas till kaniner tycker jag :P

imsuchadiva
0

#10 men om man tänker så, så kan man ju lika väl ta bort dagen efter piller för människor också.

Zvintos
0

#13: Fast det är ju lite skillnad på kaniner och människor.

imsuchadiva
0

#14 Ja, men det handlar ju fortfarande om sexuell säkerhet.

Tarkie
0

Med varför ska man ge massa piller för att man inte har säkra hagar? Är det så svårt att ha en säker Hage och inte ha hanar och honor i närheten av varandra?
Det är så löjligt att man vill ha massa piller för att man är oförsiktig!

thexclub
0

#15: fast om du är människa kan du själv välja ifall du vill ta p-piller eller inte, om du är en kanin så är det ägaren som ger dig det och det är inte ditt "fel" ifall du skulle bli sjuk.

the vanity, it becomes insanity

spiritedaway
0

#13 Men som människa kan man skydda sig på annat sätt. Och händer det att man blir gravid så har man orsakat det själv oftast. Men sen kan även människor göra abort på säkra sätt om det skulle gå så "illa".
Och oftast är inte piller lika farligt mot oss människor som det är för djur.

När det gäller kaniner så har människan själv ansvaret för att se till hur det går.
Och att stoppa i onödiga piller för att man som människa inte vill ha ungar är inte bra tycker jag. Fixa stabila burar och hagar istället.  Jag är väldigt emot p-piller till katt t.ex då det verkligen är bevisat att det ökar riskerna rejält. Och det fungerar inte ens helt.

Har man både fertila hanar och honor tycker jag man ska vara beredd på att risken finns.

Animalfriend
0

#18, Men diskussionen som jag uppfattade den, var just om det fanns dagenefter piller eller annat, för kaniner. 

Men visst kan jag hålla med dig. Absålut. Oönskade graviditeter borde ju helst inte infalla hos någon form av djur (inte människor heller alltså). :)

Kan också instämma i #10, men i bland är oturen framme även i de säkraste burar.

#16 Har man många kaniner så ökar ju risken för tjuvbetäckningar, oavsett hur säkra burarna är. 

Tycker nästan denna diskussion passar bättre hos "Kvinna i fokus" snart. Skrattande

Själv använder inte jag p-piller (skulle inte få för mig heller), och jag vill personligen inte stoppa i något av mina djur det heller. Men dagen-efterpiller som kanske kan rädda en kanins liv (om hon tex. är för ung för att få ungar), är jag inte emot.

Jag kanske inte ens ägt henne själv då hon tjuvbetäckts, utan får veta i samband med ett köp att hon nog blivit tjuvbetäckt.

Tarkie
0

#19 Det dummaste jag hört någonsin! "Har man många kaniner så ökar ju risken för tjuvbetäckningar, oavsett hur säkra burarna är" Flera jag kännner har över 40 kaniner och har aldrig haft några tjuvparningar på flera år. Mest när dom var mindre och oerfarna ;)

Hur kan kaninerna rymma om man har säkra burar?
Så om man har 2 kaniner och 2 säkra burar så blir det ingen tjuvparning.
Men om man har 40 kaniner och lika säkra burar blir det inga tjuvparningar? ;)

Animalfriend
0

#20 Tack för den du. Hoppas det inte riktades personligt, för jag är varken liten eller oerfaren…

Menade mera att det ju kan finnas en ökad risk. Tar man ut ca 10 kaniner i utegårdarna samtidigt, i en varsin bur naturligtvis, så kan det ju hända att någon lyckas ta sig in i en annan bur, eller gräver sig ut (tycker själv att kaninerna ska ha grävmöjlighet i sina utegårdar, dock under uppsikt).

Jag vet att det känns ganska ovanligt endå, har själv fött upp kaniner i ca 12 år, har inte heller haft tjuvbetäckningar, men det känns ju som om risken skulle öka (tex. om det är en "mindre och oerfaren" som äger kaniner, som du ju utryckte det). Glad

Tarkie
0

#21 Nej, menade inte så. Menade som du skrev på slutet av ditt inlägg. Oerfarna kan få mer tjuvparningar om dom har många kaniner. Det är det ända jag kan tänka mig. Inget var riktat mot dig. Vet ingenting om dig :P

MarHai
0

Måste få fråga. Du är väl 17 år? Har du fött upp kaniner sen du var 5 år gammal? Obestämd

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

thexclub
0

Jag är för dagen efter p-piller för kaniner ifall det endast skulle användas i nödfall, dessvärre är ju detta omöjligt eftersom folk säkerligen definierar nödfall olika. En del kanske tycker det är katastrof ifall deras hona på 7 månader blir tjuvparade medans en del tycker att det inte är tillräckligt "farligt" för att man ska ge p-piller.
Imo så skulle ett nödfall vara ifall det är en väldigt gammal, sjuk, eller en hona med defekter som paras. Då tycker jag det skulle vara okej och t.o.m bra med dagen efter piller. Man kan tyvärr inte undvika tjuvparning till 100% hur mycket man än vill. Andra kan släppa ihop ens kaniner (jag tvivlar på att folk har lås på sina hagar på tävlingar eller när kaniner sitter i transportburar osv. ) och givetvis kan det ske en olycka så att en kanin lyckas rymma in till en annan.

the vanity, it becomes insanity

Animalfriend
0

Missöden kan ju alltid inträffa, det kan ja vara på väg till veterinären, två transportbursdörrar som inte blivit ordentligt låsta och står i bargaget (stavning?), eller vad som helst, det är väll lite så jag menar.

Tjuvbetäckningar måste inte alltid ske i burarna. 

När jag var liten och vi hade kaniner, så hade vi ju någon tjuvbetäckning, men det inträffade ju inte alltid i själva burarna. (Har dock inget mera konkret exempel).

Så jag menade att risken för andra missöden (utanför burarna) är större med flera kaniner.

spiritedaway
0

#19 Visst skulle det vara bra att kunna fixa det ifall honan är för ung så att det skulle riskera hennes liv.
Men har man säkra burar är risken väldigt liten.

Och om man har t.ex hagar och har många kaniner som behöver rastas får man väl rasta honorna före hanarna ens får vara ute. Allt för att minimera riskerna för tjuvparning.

PaaatyPalm
0

Detta var dock en intresant diskusion.. Puttar upp..

Såklart ska man ha så säkra burar som möjligt, det var inte dte jag mena, men det kan ju vara bra ifall det skulle hända & honan inte är i den konditionen som hon bör vara i.

20 årig djurgalen moder* 

Kristall
0

#27: Ja det vore väl bra i så fall, men jag tror att folk då skulle vara mindre försiktiga (kanske) och använda sådant "i onödan" istället för att ta ansvar och lära sig av sina misstag. Då borde det åtminstone vara endast veterinärer som kan ge sånt.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Animalfriend
0

Jag tycker faktiskt att denna diskussionen halkat in på ett sidospår. Plötsligt diskuteras säkra burar, medans det inte var själva ämnet.

PaaatyPalm
0

#28 jo fast, dagen efter piller hör man ju på namnet :P , Och på helgen så har inte alla vetrinärer öppet. Men det borde endast säljas på Apoteket iallfall, och typ att man då ska ha något intyg kanske.. jag vetinte..

20 årig djurgalen moder* 

spiritedaway
0

#27 Ja i sånna fall skulle det vara bra. Men skulle det finnas skulle det finnas hårda regler för det för att det inte skulle missbrukas.
Vet dock inte riktigt hur man skulle lyckas. För pillret måste ju tas inom en viss tid och det kan nog vara svårt att hinna fixa intyg och sådant :P

Animalfriend
0

#23 Ja, hela min familj har fött upp kaniner alltid egentligen. Redan innan jag föddes höll min familj på med kaninuppfödning.

Animalfriend
0

#23 Kalla det livslång erfarenhet i stället för uppfödning om du vill det hellre. :)

Föder dock upp kaniner.Glad