Blind kanin?
Har tidigare lagt upp detta inlägg, men fick då inga svar. Har nu kopierat texten från mitt förra inlägg, och hoppas på bättre tur med svare denna gång. :)
Vad bör man göra med en blind kaninunge? Någon som har erfarenhet av det?
Ser ut att vara en vit hinna på det ena ögat, så vi är nästan helt säkra på att han är blind.
Vad är bäst för honom?
Tänkte ta med honom till veterinär i samband med vaccination av tre av mina andra kaniner.
Men vad tycker ni är bäst för honom? Bör man tänka på något speciellt?
Han är ju egentligen till salu, som sina syskon. Nästa alla syskonen är tingade, men bör man sälja honom (givetvis informera köparen isf.).
Men jag vill bara att det ska bli så bra för honom som möjligt.

Hmm , det du ska tänka på är ju att inte flytta sakerna i buren .. För tillslut kommer den lära sig vart allt är! :) det var det enda tippset jag kunde ge dig
Jag skulle nog ha behållt ungen. Eller sålt den till någon med bra kaninvana. Att tänka på är nog mest att låta ungen veta att man är nära så den inte blir förskräckt när man klappar den eller lyfter upp den till exempel, men inte prata för högt så den skräms. Annars borde den nog klara sig bra. :) Hade en kanin som såg jättedåligt (tror hon var blind) när hon blev äldre och hon blev ändå äldre än sin syster… så det går nog. (:
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Tack så jättemycket för era svar. 
Behåller honom, så jag själv kan se till att han får det bra.
Tack än en gång! :)
Ett litet tips: Putta upp ditt gamla inlägg istället för att skapa ett till.
Jag har haft en helt blind kanin, kan återkomma med lite info om det. Men nu ska jag kila iväg…
Kolla först med veterinären, som du ska för det behöver ju inte vara så att han är blind pga att han har en vit hinna för ögat.
Min kanin blev helt blind i samband med myxomatos.Han gick ju in i allt, så dagen efter vi märkt det, så avlivades han både för blindheten och sjukdomen han hade (skulle bara lidit om han inte avlivades)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#4 tack, vet tyvär inte hur man puttarupp. :) Är ganska ny medlem. Hur gör man? :)
Ser fram emot att få höra hur du skött din blinda kanin. 
Har själv aldrig haft en blind kanin tidigare, men läst på massor nu, och försöker göra det så bra som möjligt för honom. :)
du behöver inte putta upp efter 2 min..
Mvh Emma
jag förstår nu vad du menade, tänkte inte riktigt innan jag skrev.
Mvh Emma
#5 Är ganska säker på att han är blind (dock bara på ett öga), då han inte riagerar när man är vid hans ena öga, och håller fingret nära. Han reagerar dock vid det andra ögat.
Men visst ska han till veterinären.
Jag höll på att bli medryttare på en häst som fick ta bort vänster öga pga tumör (vet att de inte är samma sak med häst och kanin). Så man kunde inte rida ut och ha hans vänstersida mot bilarna för då blev han ju livrädd.
Så gör saker på den sidan han ser på och inte på andra sidan så han inte blir skrämd.
Mvh Emma
Animalfrfiend: Om du inte fått svar innan så "putta upp" betyder att man skriver tex. "putt" i sin där man inte fått svar på ett tag så hamnar den tråden högst upp i listan så ser medlemarna den. Då slipper man skriva en ny tråd.
Håller med de andra, en blind kanin kan leva jättebra, men precis som med blinda personer är det lite man bör tänka på. Att inte möblera om i bur eller utanför om kaninen är i ett rum, att kanske försöka låta kaninen vara i ett rum i taget eller ännu bättre bara vara i ett rum. Inte masa höga plötsliga ljud och okända dofter, nya personer och andra djur bör man vara lite försiktig med. Tex. inte låta vänner rusa fram till kaninen och vråka "åh, så söt får jag klappa!"
Jag har en kanin som hör dåligt och hon blir ofta rädd om man kommer lite snabbt in i ett rum när hon sover, men om man är försiktig och lite lugn så fungerar det jättebra.
11# Tack så mycket för tipsen. Superbra att veta.
Han bor ute, så han kommer få en egen bur, som jag tänkte "stötdämpa" väggarna i. Är det en bra idè?
Putt!
JAg tror inte det är nödvändigt att stötdämpa väggarna, kaninen har väl morrhår som den kan känna sig fram med också, det är ju vad den gör i trånga hålor så jag antar att den kan känna med dessa om väggen är nära. Sen när kaninen nosat runt så kommer den nog veta vart väggarna är.
Ang. puttandet så får man inte göra det för ofta, vet inte om det finns någon officiell regel på det men man brukar säga att man puttar efter en dag om man inte fått svar. Många som kommer och läser går igenom flera sidor med trådar och det är få som sitter här hela tiden så låt det gå lite längre emellan när du puttar, även om jag förstår att du gärna vill ha många svar. :)
#14 Ok, ska tänka på det. :)
Visst brukar de känna med morrhåren, men jag har sett att han i ett "lyckoskutt"/"lyckorace" i buren, sprang och krockade en gång. Jag vill ju inte att han ska göra illa sig i huvudet.
Han kommer att bo i den bur han är född i. Så mamman får flytta till en annan bur som vi har, och syskonen flyttar ju till nya hem.
Så jag har redan tänkt på att han ska få "lärakänna" sin bur ordentligt. Han ska alltså aldrig byta bur. 
Det låter jättebra att han får bo i samma bur.
Ja, det är ju frågan om det går att vaddera på något bra sätt för alla dessa små lyckoskutt kaninerna har för sig. Om du vadderar så ha koll så kaninen inte börjar äta upp vadderingen. Jag satte ett lakan bakom min kanins bur, hon skvätte så mycket så det kom på tapeterna men trots att det satt på andra sidan gallret så nådde hon det och började tugga. Mycket av tyg och liknande är ju inte bra för kaninernas mage och tarm.
Det kanske är smartast att i så fall göra ev. skarpa kanter lite mjukare. Om det är en byggd bur du har till honom. Ska man vaddera så blir det att tänka lite så vadderingen inte blir en isolering och håller värme/kyla inne. Mycket att tänka på. Men jag tror han kommer lära sig att kontrollera sina skutt och även vart i buren han är.
#16 Tack, ja jag får fundera på väggarna lite.
Tack så mycket för all hjälp!