Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 1564 ggr
fannsan
0

hoppning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har lite frågor ang hoppning. jag letade lite på nätet men de flästa texter sa olika saker så då vänder jag mig hitGlad

jag har länge velat prova på hoppning med min kel kanin Fred och jag undrar hur man tränar kaninerna till hoppning.  har läst och försökt men han verkar inte fatta grejen med det hela och jag är nog inge vidare bra instruktör heller :P

några tips? eller en beskrivning om hur ni tränar era kaniner?

(behöver man stamtavla för att få hopptäva eller ej?)

damparu
0

Man behöver inte ha stamtavla för att hoppa (:

// Ludde

Toaden
0

jag är ganska grön inom det området.. men nu kommer jag med en fråga, måste man vara med i en hoppklubb för att delta i en tävling? :)

Kristall
0

Finns några artiklar om det här på KiF. Glad
Lära kaninen gå i sele, De första stegen och Hur fortsätter man träningen?.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

hjartelyckanskaniner
0

Hejsan!

Jag har ju 2 st som är avlade för hoppning, så de sätter man ett hinder för, puttar lite på rumpan och sen hoppar de. Jag har inte mer än 1 pinne i början för att de ska få självförtroende och verkligen våga hoppa. Sedan när jag hoppat några gånger så höjer jag med en pinne och sedan efter en vecka så höjer jag lite till osv.

Med Tosca som är en renrasig dvv fuchs, har jag gjort likadant bara att jag är lite sträng med henne så hon hoppar och förstår att hon kan. Sedan har det bara flutit på och hon var ännu bättre nu n innan hon fick ungar.

Tindra går absolut inte att hoppa med. Antingen så landar hon där pinnnarna är eller så hoppar hon fram och puttar ner de. Hennes son kan hoppa, bara han vill.

Mitt tips? är att ha tålamod och var vän med kaninen så att ni båda har roligt. Jag ser att mina tycker det är roligt och därför hoppar jag med de som kan, annars kan kaninen tröttna och rör sig inte en mm.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

fannsan
0

Vilken ras? är "bäst" till hoppning som typ lungnast vid transport och sånt?

fannsan
0

jag vet att Fred får panik när transportburen kommer fram och då är  det kanske inte så roligt att tävla med honom.

[BonnieL]
0

#5 Det vanligaste är nog någon korsning.

Sashhi
0

Man ska inte fastna för tat det är någon ras som är bäst på att hoppa, utan vissa har det helt enkelt bara. Men oftast så är det ju hoppkorsningar som är "bäst", eftersom de är avlade till det.

Not your mom, not your milk.

Tisdus
0

#4 Det spelar absolut ingen roll om kaninen är uppfödd "hoppstam", man ska inte träna ungkaniner olika eller bara anta att de kan hoppa bara för att de kommer från en hoppstam. Tyckte att det lät som att du menade det med ditt inlägg nämligen.

Pandy
0

Det spelar som sagt ingen roll Vilken ras?, bara kaninen själv tkr de e roligt:)

#4 jag hade också en Tindra som gjorde precis samma sak som din^^"
Fast söta Amelia visade sig va riktigt bra på att hoppa, men jag är itne medlem i ne hoppklubb så de får bli lite hoppning över de 3 hindrena ja har hemma och över blomsterrabetternaXD

hjartelyckanskaniner
0

Det finns ingen speciell ras som är ''bäst''. Hermeliner kan vara lite skygga när man ska kela, men på hoppbanan kan de vara jätte duktiga, bara man tränar och träna och tränar.

Jag har vädurskorsningar, föräldrarna är klassade i elit så de har ju fått sin hoppförmåga där ifrån. Är man en duktig förare så blir oftast kaninen duktig. Stora uppfödare brukar säga ''använd händerna, inte kopplet!''

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Rero
0

Min kanin är en lejonhuvad kanin och är ganska duktig på hoppning och ibland är han jätte skygg annars men iblandär han faktiskt en riktig liten gosing :)

kyrkeliden
0

Tycker du ska välja ras utifrån lite vad du vill ha. För mig är temperamentet bland det viktigaste. Jag har därför "vädurskorsningar" då jag älskar psyket och temperamentet på dessa.
Vet en del som älskar harar/harkorsningar och de är minst lika bra som vädurarna, men kan vara lite annorlunda i psyket jämfört med vädurarna.

Att föräldrarna är klassade är aldrig någon garanti, men jag tycker mig märka att en större andel av ungarna får ett intresse för hoppningen, jmf med ungar från föräldrar som itne är klassade. Så ja, det nedärvs säkert på något sätt ;)

Men som sagt ingen garanti för att en kanin blir bra bara för att föräldrarna är duktiga, och en kanin som itne har klassade föräldrar kan ju bli jätteduktig!

Mitt tips: Följ hjärtat! och om inte det säger något, gå på magkänslan :D

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Tisdus
0

Jag stör mig liite (alltså lite, inte mkt) på att folk tror att kaninen kommer bli en jättebra hoppare bara för att den har elitklassade föräldrar. Kanske det spelar en liten roll genetiskt, eftersom kroppen byggs upp på ett lättare hoppsätt, men det är ju trots allt träningen som gör att kaninen blir bra på att hoppa.

Min kanin t.ex. har en morfar som var riktigt duktig på att hoppa, blev bäst i klubben under ett år och låg på listan tills han blev för gammal för att tävla. Men min kanins föräldrar tävlade inte alls - hoppade aldrig. Trots det är min kanin jätteduktig på att hoppa. Och jag tror inte att morfarn har påverkat henne så mycket, då de alla är renrasiga dvv och inte framavlade för att ha den där "hoppkroppen".

Hoppas ingen tar åt sig bara, det är absolut inte min mening! Ville bara säga som jag tycker :)

Rero
0

Ja lite rätt har du men om an framavlar för hoppning med bra föräldrar så får dom ju en sån kropp och har lite hoppning i blodet eller vad man ska säga :P

pigelina
0

#5 vanligaste som andra säjer är nog korsningar, sen finns det många harkorsningar och vädurskorsningar, dom e vanligast:)
Men nästan alla kaniner kan man hoppa med om man tränar dom bra och att dom har viljan:)
Jag har bla hoppat med hermeliner och lejonhuvade, båda är väldgt duktiga om man tränar dom:)

Den lejonhuvade jag har nu hoppar 52 cm men brukar inte hoppa mer en 40 kanske på en vanlig träning:)

och vi har inte börjat tävla ennu men ska gö det i maj:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

jahadu
0

håller nog med #14. ser kaniner från djuraffärer och kaniner från hoppuppfödare som e precis lika duktiga.

men sen kan det ju va så att om båda föräldrarna har bra psyke och stort hoppintresse så kan ungen ärva det, självklart. men samtidigt e det ju själva träningen som ger resultat. sen kan ju faktiskt alla kaniner hoppa eftersom det ligger i deras natur, bara att försöka få fram intresset hos dom.

Tisdus
0

#17; Precis! :) Att föräldrarna är uppfödda så kan ge en fördel, men som du säger, även jag har sett kaniner från djuraffärer som hoppar lika bra som, ibland bättre än, uppfödda hoppkaniner.

fannsan
0

var ute och gick med little star idag och så tänkte jag Äsch jag provar om hon är intresserad utav att kanske nosa spana in ett hinder. Hon skutade fram och tog världens språng över det! så jag satt upp lite mer och hon älskade det!

fannsan
0

lite dåliga bilder men hade bara mobee kameran med mig

fannsan
0

ett stort språng!

fannsan
0

Little såg ut att älska det!

fannsan
0

jag hade bara lågt så hon inte skulle misslykas eller bli rädd för det ^^

fannsan
0

skulle mycket gärna vella ha tränings tips? hur man få de att svänga och sånt?

Tisdus
0

Det finns artiklar om hur man lär dem svänga. Läs dem. :) En bra övning (som nämns i artikeln) är att ställa upp hindren som ett Y. Så hoppar man vartannat höger, vartannat vänster. Men läs artikeln för en bättre översikt :)