Söker ovanlig ras....
Har sedan ett tag funderat kring att skaffa en lite mer annorlunda ras, helst för utställning. Ingen bjässe dock, då jag ganska nyligen sålde mina frassekaniner.
Har fått smak för de lite annorlunda teckningarna och färgkombinationerna, men känner att jag inte har någon som helst koll på vad som finns. Och heller ingen aning om div. uppfödare här i sverige.
Söker en eller två honor, helst ungar, med stamtavla.
Kanske någon här på kif som kan ge några bra tips??
Tacksam för bilder också om ni har…..
Holländare har ju väldigt läcker teckning tycker jag :) Speciellt de japantecknade.

#1 Ja det tycker jag också. Har nästan bestämt mig för en hålländare, men vill forska lite till innan jag tar beslutet. För de verkar vara väldigt tillgivna och trevliga individer.

Rhinsk scheck :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#2 Ja vad jag har hört ska de tydligen vara mycket trevliga. Du har ju MarHai här på forumet som föder upp holländare, de är så otroligt vackra.

#4 Jo, har kollat i timmar på MarHai´s hemsida, och har fastnat ganska hårt för den rasen. Kommer höra av mig till henne o se vad hon har kvar av de kullar hon nyligen fått. Kan tro att de ungarna går åt ganska snabbt.
#0 om du vill ha en rätt ovanlig ras, som jag tycker e söta^^
Engelsk Sheck;D
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
[Jamora artikel
](../Articles/Read.aspx?ArticleId=2c228f99-69a6-4e19-8c2a-c4a458129419&GroupId=346142d0-bdce-4c96-b566-d9fce653a680&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup&ThreadListPage=1)Dvärgscheck är ganska nyligen upptagen i nordiska standarden så det finns nog inte speciellt mycket information om den rasen skulle jag tro. Försök hitta en uppfödare och ställ frågor till honom/henne :)

#6 Scheck är nog ett alternativ, ska fundera och söka mer info om dem.
Dalmatin rex är jätte söta! Eller kanske… Holländare tänkte jag köpa innan. Dom e sååå söta!

#7 Jamoran är häftig, men kräver väl vill pälsvård?
#10 Visst är den vacker. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av rasen, men i artikeln står det att den behöver klippas regelbundet men att pälsen brukar vara fin och tovfri.
Rasen Japan då? Hur snygga som hälst! Inte vanliga heller, eller kanske Zobel, brun. Jätte snygga dom med.
Elr Orange.
Zobel finns det, en hemskt vacker ras!
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#14 Ja, jag kikade efter om det var just så rasen hette för jag läste att en svensk uppfödare tog hem en ny ras till Sverige i SKAF katalogen :D Jätte fina verkligen! Bör finnas fler av dom här i Sverige :)
#14 Håller med.. De är riktigt fina!

Finns det nån uppfödare av Japan här i sverige tro?
Ja, en i kalmar, Gunnar Jeansson :)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Har ingen bild på den, men det finns en Leopardtecknad kanin som en uppfödare fått fram, läste om den i KU för nåt nummer sen tillbaka. Ovanligare än så kan det nog inte bli…
Är du medlem i SKAF så har du fått tidningen, annars fråga en som har den, faktiskt ganska häftig teckning…

#19 Leopardtecknat coolt.
Nej, är tyvärr inte medlem i SKAF och vet ingen som har tidningen heller, men skulle väldigt gärna vilja se en bild på den kaninen.
Finns artickeln med på SKAF´s sida? Ska kolla lite direkt…

#21: Här är en länk: Leopard Rex
#22 vad coolt med leopardtecknat!
#22 Oj så läcker!
#22: Dendär är egentligen manteltecknad japantecknad gul-svart, inte "leopard"-tecknad.

22# Villken häftig!!:O
Mvh Maia

#25: Ja, det är möjligt att det är så per definition, men tydligen kallas teckningen för "Leopard" av uppfödaren och SKAF, och det är det som gäller!
För mig är den bara svartprickig/blommig…
Orange ;P
Japantecknade svart /gula är skithäftiga tycker jag;)
Loveangels kaningård har några japantecknade;) Och dessutom i hermerlin rasen gör dem ubersöta.
Gillar gul/svarta japan lejonhuvade^^

// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Varför inte en gotlandskanin? :) En bra insats för att bevara vårt kulturarv, de finns ju i alla världens färger också och är en väldigt frisk och vital ras :)
Har hört om rasen Hottot.. Men det finns inte så många i sverige..
#20 Rebecca Luthman - Gaias (länk till hennes sida)
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

Svensk päls. Tycker jag har hört att det håller på att "dö ut" :/
:)

Köpte mig en blandis förra helgen, mellan vit lant/new zeeland/california. Helsöt tjej, gråspräcklig, men har svårt att säga om det är chinchilla eller ej. Kan lägga in ett kort så småningom, troligen till helgen får ni se henne.
Kommer bli från 5 kg och uppåt. Blev en stor ras iaf fast jag sa att jag inte ville ha det först. men ju mer jag funderar så är det ändå de större raserna som lockar
.
Men kollar fortfarande runt på fler kaniner och raser så fortsätt gärna ge tips? 
Visst är dvv fuchs valigt, men inte så många i sverige som föder upp, så det blir ju lite svårt med kullar.
Tycker de är helt underbara! Inte så svår pälsskötsel som med en teddy, men som ändå har lite päls att hålla på med. Borstas när de fäller och inte mycket mer. Jag har 1 fuchs, men skulle vilja skaffa fler om jag hade haft kvar min uppfödning. Min Tosca är underbart kelen, men uppfödaren var mycket duktig med sina djur och kelade nog varje dag med de så de blev tillgivna.
Som ägare, tycker jag inte de är jobbigare än valiga dvv, snarare bättre när de fäller, de fäller tovor och inte små, små pälsbitar som normalhårade gör. Om man klappar mina normalhårade så får man jätte mycket päls i handen, medans om man klappar Tosca så får man knappt någon päls, utan tovorna kammar man bort:)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/