Vilken färg?
Ly: Blå zobel siames
Blueberry: Blå
Leon: Blå zobel
Melker: Svart brokad ( ej korrekt sheckteckning)
Marabou: Brun zobel siames?
Lollipop: Viltgul (bourgogne?) brokad
Not your mom, not your milk.
Ly kan jag inte svara på vad hon är för färg.
Hur såg hon ut som unge?
Blueberry är blå (finns ingen färg som heter grå).
Leon ser ut att vara blå han också, men är svårt att se på den bilden.
Melker ser ut att vara svart brokad.
Marabou tror jag är viltsiames brun (ej säker, men det är den färgen jag tycker han är mest lik).
Och Lollipop ser ut att vara viltgul brokad.

Ly är zobelsiames blå
Blueberry är blå
Leon blå eller blå zobel
Melker nån slags scheckteckning är dålig på såna
Marabou är madagaskar tror jag, lite dålig bild så det är svårt att se eller brun zobelsiames.
Lollipop dålig mantelteckning (brokad)
#9: Hon är också brokad, ja.
Fast viltgul brokad.
Är halva hennes öga blått?
För i sådana fall är hon nog wienertecknad också (dvs bär på anlag för vit blåögd).
japp båda ögona på henne är helften bruna och helften blåa Melker har också så. men hon får många ungar som är röd ögda också
#12: Då är det för att hon bär på anlag för vit rödögt också.
jag är helt usel på färger ^_^ och på hemsidan har jag bara skrivit det jag tror det är och så har jag sökt lite på google. Finns det någon som kan kolla igenom lite och kanske skriva vilka kaniner jag har skrivit fel på och vad de egentligen är?
hemside adressen är: www.Djurparadiset.tk
tänckte uppdatera sidan idag endå så ^_^
#14: Skriver de jag är någorlunda säker på.
Men vissa av bilderna var väldigt svåra att kunna se färg på..
Kiba är iaf viltgul brokad wienertecknad.
Cheza är vit rödögd.
Fanny är isabella manteltecknad.
Mimmi är madagaskar (och holländartecknad, som du skrivit).
Lollipop är som sagt viltgul brokad.
Melker är svart brokad wienertecknad.
Moon Boy kan vara svart wienertecknad eller svart holländartecknad (färg på föräldrar?).
Eldorado är Castor manteltecknad.
Lee kan vara viltgul brokad wienertecknad, men svårt att se.
Little star ser ut att vara madagaskar otter.
Eller är det någon som tycker något annorlunda? =)
Jackie har gått i pansion och finns därför inte ute på hemsidan och moon boys pappa (Alex) fick vi låna

Kiba viltgul brokad wienertecknad
Cheza vit rödögd
Lee brokad madagaskar wienertecknad (osäker kan viltgul)
Little star madagaska wienertecknad ev. otter
Rödtott ??
Fanny isabella manteltecknad
Mimmi wienertecknad men osäker på färg syns dåligt på bilden
Lolipop viltgulbrokad
Melker svartbrokad wienerbärare
Marabou madagaskar eller zobelsiames brun
Frasse ser då inte vilgul ut på bilden, kanske madagaskar
Moon boy svart wienertecknad
Freedom svart
Eldorado ?
Gröna wåffla zobelsiames blå (himalaya är en marsvinsfärg)
Pluto madagaskar ev. isabella
#19: Men Melker är väl inte wienerbärare?
På hemsidan syns det ju att han är blåögd, dvs wienertecknad.
så har uppdaterat sidan nu ^_^ och fixat lite bättre bilder är allting bra nu?

#20 Jo, det blev väl lite fel, var så mycket att hålla reda på.
#23: Viltblå.

Kollade in hemsidan, ser fortfarande några småfel.
Mimmi måste vara wienertecknad och inte holländartecjnad eftersom hon har blå ögon
Frasse, inget fel egentligen men viltgula har alltid vit mage.
Moonboy är svart wienertecknad
Sen är det nog en del fel ögonfärger, har aldrig sett eller hört att kaniner kan ha svarta ögon, dom är kanske mörkbruna.
Blå kaniner ska ha blå ögon, men ibland har dom fel ögonfärg (bruna)
Blå zobel och blå zobelsiameser ska ha blågrå ögon.
Isabella har blågrå ögon.
Du har många fina kaniner i många olika raser.
#25: Holländare kan få blåa ögon, utan att ha anlag för vit blåögd (brukar inte vara vit blåögt som orsakar blå ögon på hollisar).
Sen ska blå kaniner ha blågrå ögon, ej blå.
Är ju enbart vit blåögd som ska ha blå. =)

#26 Men en madagaskar holländartecknad kan inte ha blå ögon, dom har ju ögonfärg enligt respektive pälsfärg. Dessutom är det ju en väldigt dålig holländarteckning i så fall. Sen skriver du ju att det är bara vit blåögd som har blå ögon men även wienertecknade har ju det.
Ja du har så rätt att det ska vara blågrå i stället för blå på blå kaniner, men dom ska inte vara bruna i alla fall, även om dom ibland har det. Har själv en blå kanin med bruna ögon.
#27: Jodå, de kan visst ha det.
Men däremot får de inte det enligt standarden.
Enligt standarden får kaninerna inte vara wienertecknade heller, eller en blå ha bruna ögon.
Men det finns ju kaniner som är wienertecknade, eller blåa kaniner med bruna ögon.
Det är skillnad på kan och får. =)
Klart det finns dåliga/feltecknade hollisar.
Det finns feltecknade inom alla färger.
Martina har tex fått flera feltecknade hollisar med mycket vitt, vissa med blåa ögon.
Blåa ögon är ju ingenting en holländare enligt standarden ska ha, men likväl kan det dyka upp inbland.
Sen skriver jag att det enbart är vit blåögd som ska ha blå ögon, och då menar jag enligt standarden.
Inte att det inte förekommer på andra förutom vit blåögd. =)

#28 Hur vet man att det är holländarteckning och inte wienerteckning då??? Det kan man ju inte veta i så fall!! Enligt allt jag hört så är det bara om kaninen har ett eller två wieneranlag som den är blåögd, men visst kaninen kan ju vara både holländartecknad och wienertecknad, men jag anser fortfarande att den måste ha ett wieneranlag för att bli blåögd. Jag har då aldrig sett en madagaskarfärgad kanin med blå ögon (utom om den är wienertecknad) Standarden har ju bestämts av oss människor men vi kan ju inte ändra på dom anlag som ger dom olika färgerna.
#29: För i sådana fall borde det dyka upp vit blåögda holländare emellanåt, vilket det inte gör.
#29 - Förstår inte vartifrån du blandar in wienerteckningen i detta? De två teckningarna har inget med varandra att göra. En holländsk kanin har inte wienertecknat i sig.
Om en kanin är väldigt feltecknad såklart att den kan bli blåödg?

#31 Nej tänkte bara det kunde vara en förklaring till dom blå ögonen, teckningen har väl ingenting med ögonfärgen att göra, färgen var ju madagaskar.
#32 - Det klart att den kan ha, t.ex om vi säger att vi har en holländsk kanin som är madagaskar. Då kan den vara så pass feltecknad att det madagaskarfärgade inte ens når huvudet, och då blir ju ögonen "automatiskt" blåa i vissa fall?

#33 Alltså jag förstår inte riktigt, "så pass feltecknad så att det madagaskarfärgade inte når huvudet" ?? Vad skulle det ha med ögonfärgen att göra?
#34 - Lite dålig förklaring, men vet inte riktigt hur jag ska förklara annars..
Men i vilket fall som helst, en holländsk kanin kan inte vara wienertecknad, eftersom den inte har det i sig alls.

#35 Nej men det fattar jag ju att en holländarteckning och wienerteckning är två helt olika teckningar som kan se lika ut, men jag tänker att man kan se på ögonfärgen vilket av dom det är.
#36: Vilket man tyvärr inte kan, utan att veta lite om stammen (självklart kan man gissa).
Blå ögon beror oftast på wienerteckning, men inte alltid.
På hollisar är det inte wienerteckning det är frågan om, utan med största sannorlikhet ett helt eget anlag.
Vet det varit en diskussion på kanin-net för inte så länge sedan, angående bla detta.
Den är ju rysstecknad
#38: Den är inte rysstecknad.
Färgen blir att se annorlunda ut när kaninen får längre päls.
ja jag kan inget om färger
mer än brun, svart, vit och alla andra grund färger.
# 24 Tack så mkt! var så osäker:P
Kramar / Julia (=
Melker är en, ursäkta uttrycket, "mislyckad" scheck. Han är varken ryss eller engelsk scheck, om jag får gissa. Och jag tror hans färg räknas som misslyckad scheckteckning.
Hej så länge! 
#42: Och en misslyckad scheckteckning kallas brokad. =)
Precis som med misslyckad mantelteckning.
Är ju samma gen det rör sig om (Kk båda två).
#43 Yapp, precis.