Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1395 ggr
Muumintrollan
0

HEMSKT!!!!

Det är väl ingen av er som är drabbad??? Ja vem det än är så är ju detta tragiskt!! Tycker ni inte det…..snyft.

2006-11-13 14:58
Hund bet ihjäl kanin

RÖNNINGE. I torsdags blev en hund polisanmäld efter att den bitit ihjäl en kanin i Rönninge. Hunden var av rasen fransk Breton.

Attacken inträffade när hunden lyckades smita ut från huset där den bodde. Efter utbrytningen sprang hunden över till en kaninbur i närheten. Hur hunden tog sig in i buren är oklart men resultatet blev att kaninen bets ihjäl.
- Många hundar har ju det här beteendet i sig när det gäller djur som kaniner, säger polisman Leif Kallenius som har skrivit av polisanmälan.

Hopi
0

Fy då vad hemskt! Stackars dom som ägde den kaninen.. snyft.. Kan ju tänka hur man själv skulle må, om man fått sin älskade kanin dödad.. urs o fy! Gråter

Ninja
0

Verkligen hemskt.. Så otroligt jobbigt när folk inte kan hålla ordning på sina hundar, speciellt när det får gå ut över andra.

Jag har varit med om nåt liknande, med vår förra kanin Snurre. När jag kom hem från skolan en dag så fick jag syn på en stor hund som var halvvägs inne i uteburen. Den hade slitit bort en del av gallret och försökte ta sig in för att få tag på Snurre. Men buren var stor och bestod av flera våningar, Snurre var högst upp och hunden (en anatolisk herdehund, ingen jätteliten vovve direkt) var i mittenvåningen. Jag sprang fram och röt i åt hunden, slet tag i nackskinnet och drog bort henne. Hon blinkade inte ens åt mig, så fokuserad var hon på att få tag i kaninen. Hon fick inte tag på Snurre, men nån dag senare var han död. Det var ett sånt trauma för honom att han stressades ihjäl. Detta trots att han var mycket van vid hundar, så van att han brukade busa runt vår hund och även ligga och sova intill honom på vintrarna när han bodde inne.
Den främmande hundens ägare bad inte ens om ursäkt.

Det här hände för ca 3 år sen, och vi har inte haft fler kaniner sen dess.

Hopi
0

#2; Fy farao vad hemskt! Jag har hört att kaniner kan skrämmas ihjäl.. och det verkar ju vara sant.. Vad tragiskt! Förstår att det inte känns kul att skaffa en ny kanin efter en sån händelse…

Det verkar inte vara så ovanligt att vissa inte bryr sig vad sina hundar gör! Det är helt otroligt tycker jag! VAD ska dom ha hund till, om dom inte orkar ha koll på dom?! Det SKA INTE  få hända såna saker! Grrrr! Blir så arg…

Tycker synd om dig, Ninja, och om din Snurre!!! (inte minst!!!!)

Lotta_A
0

Urs vad hemskt. Tänk att komma tillbaka till buren så ligger ens kanin där. Ihjälbiten :(

#2: Mitt första marsvin hette snure. Det är ett fint namn. Synd att det skulle gå så illa för din lilla snurre. Folk borde ha bättre koll på sina hundar. Kaniner blir ju så himla lätt stressade :(

Zvintos
0

#3, nog kan de skrämmas till döds allt. Är därför jag är så orolig varje gång grannens förbaskade hund varit här. Bävar för att gå ut och hitta en eller flera kaniner döda. Fundersam

Matilda_91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch det är hemskt att hundägare inte förstår vad dom ger sig in på när dom skaffar sin hund. Vissa hundar är ju gjorda för att skaffa föda genom att jaga mindre djur t.ex kaniner i det vilda. Så det är ju hundägarnas plikt att uppfostra hunden rätt. Mår dåligt när jag läser att ägaren inte ens sa förlåt, sånna hjärtlösa människor borde inte få ha djur!!

Tina-A
0

#5: Tänkte just på dig NinniH när jag läste detta. Förstår vilken pina det måste vara!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[helenal]
0

min kompis först kanin rymde och en tax bet ihjäl den, även den ndre kanin hon hade efter den första blev dödad och den tredje rymde.. utan att hon vet vad som hänt!! snacka om otur

Lotta_A
0

#8: Gud vad illa :( Riktigt trist.
Men det ligger väl inte många hundars natur ätt jaga kaniner. så det är ju naturligtvis inte hundens fel. snarare ägarens…

Ninja
0

Nej man blir verkligen irriterad när folk är så ignoranta gällande deras hundar. Det är aldrig hundarnas fel, det är ägarna som inte kan se efter och uppfostra sina hundar.
Jag har verkligen börjat sakna kaniner nu när man inte haft nån på några år.. Men för tillfället har jag inte tid för en kanin så det får vänta ett litet tag till.

#8: Oj! Stackars henne som haft en sån otur.. tre på rad liksom.. :(