Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 985 ggr
svedmyraskaniner
0

Inte ta med händerna?

är det sant att honan biter ihjäl ungarna eller lämnar dom ifall de känner lukten av människa på sina ungar när dem är nyfödda??

Linnet
0

Nej, det har jag aldrig varit med om, gnugga händerna mot mammans päls bara så får du hennes lukt på händerna och ta ut mamman ur buren. Du bör kolla ungarna varje dag för att se att dom mår bra.

svedmyraskaniner
0

Ok, vad bra;) Det stod nämligen om det på internet på någn sida att mamman kan döda ungarna då

rabbitlove
0

min hona lämnade sina ungar igår hon matar dom inte.

svedmyraskaniner
0

är du säker? För det kan nämligen se ut som att dem inte bryr sig om ungarna eftersom dem låtsas oftast som ingenting.

Thumper-KG
0

Japp, det kan hända, men är nog relativt sällsynt.

Kaninhonan mata sina ungar ca 2 ggr/dygn, all annan tid låtsas hon som att de inte finns….enbart för att lura ev. preditorer.

Animalfriend
0

Man ska vara försiktig. Du behöver inte kolla ungarna dagligen, honan sköter det själv. (Tänk hur det är i naturen, inte springer någon matte/husse och kollar kaninhonornas ungar var dag…).

Hon tar själv ut sjuka/döda ungar ur boet, och då kan du plocka bort de, om det skulle inträffa.

De kan visst bita i hjäl ungarna, har fött upp kaniner i ca 12år. Var försiktig, men det går oftast bra, om man är försiktig de första dygnen. Efter de första dygnen, så brukar det vara stabilt, och mera okej att kolla någon gång i bland hos ungarna.

Men framförallt, låt honan sköta sina ungar själv, det är det naturliga. Kolla någon gång i bland, men varje dag kan vara störande för honan.

MarHai
0

Nej honorna plockar inte ut döda ungar själv ur boet. Det är därför man måste kolla till så att det inte ligger någon död unge där och ruttnar.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Animalfriend
0

Åtminstone ungar som inte är som de ska. Det gör mina honor i alla fall.

Men man ska inte vara och rota i boet var dag i alla fall, då stör man bara mamman.

rabbitlove
0

ja jag är säker dom var väldigt magra men nu ligger dom i boet som jag gjorde i en transportlåda runda och goa hon försökte att döda dom och hon lyckades med en men jag stödmatar alltså tre gånger om dagen 5 ml det tar ett par timmar men det är det värt dom mår ju bra och är alldeles gosiga!!!!! men jag gjorde felet att vara där och titta för mkt så jag rådgiver er från att störa ta inte den risken snälla

Animalfriend
0

#9 Just det kan hända.

Stödmatning kan dessutom leda till lunginflamation, och är riskabelt. Så det är inget att sträva efter, om man säjer så. Glad

Matning 2 ggr/dag, 5ml/gång. Det är det mamman ger de. Samt tvättning med fuktig bomull/handduk under svansen när de dricker/efter.

hyltebarn
0

Putt!

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

rabbitlove
0

a det vet jag har läst det

Animalfriend
0

Lycka till med dina ungar rabbitlove! Glad

Hoppas det går bra. Glad

rabbitlove
0

tack så mkt det går ganska bra hyltebarn ska ta med sig två av mina ungar imorgon hon ska sköta dom åt mig har ganska många jag ska sköta om!!!!