Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1027 ggr
Mimmi-Molly
0

Var inte så fördömande!

Jag blev medlem i morse, några timmar sedan, eftersom min dotters kanin fick ungar i natt.

Jag märker att en del av er är väldigt fördömande… har redan fått kommentar om att jag borde ha läst på innan.

Det ligger säkert något i det. Men min situation är sådan att min dotter parat sina 2 honor med hanen utan mitt godkännande…

Nu vill jag göra allt för att de ska ha det så bra som möjligt, fast jag inte har kunskaper.

Skicka gärna goda råd!

AnimalLover
0

Antar att du syftar på min komentar , Ber om ursäkt om det lät otrevligt , Trodde först att du hade gått med på det , att din dotter skulle para alltså .. Så jag ber om ursäkt

TereseE
0

Jag tycker du är en jättebra mamma som söker dig hit för att få råd och hjälp. Säg gärna till om jag kan hjälpa dig på något vis och stort lycka till med era nya bebisar!

Mimmi-Molly
0

Ja, det är mycket man undrar över.

Det knappt så att jag vågar säga det, men honan har bäddat och fött öppet, alltså inte i boet. Jag fattar det som att det inte är så bra?

thexclub
0

Med boet, menar du då bolådan som eller ett bo som hon gjort av hö och halm (ev. päls)? Om du menar att hon inte fött i bolådan så  är det ingen fara, många kaniner väljer själv en annan plats att föda på än just där man vill att de ska föda :)

the vanity, it becomes insanity

TereseE
0

#3 Om det finns en bolåda i buren kanske honan själv kommer flytta sina ungar dit. Annars kan du täcka över den delen av buren där ungarna ligger med en filt, så honan kan mata och pyssla om sina ungar i fred.

lomsen
0

Är de inom eller utomhus och var bor ni har ni kallt ännu?

lomsen
0

såg nu att ni bor i kristinehamn

Mimmi-Molly
0

Hon har gjort ett bo av halm + hårtussar, i sin bur, som står i garaget. Det var några minusgrader i natt, men nu är jättevarmt. Hoppas att det inte blir någon mer kall natt.

Hon har verkligen bäddat ner dem djupt och kompakt.

Gud, vad duktig hon är vår Molly!

Nu har jag sett att vår Mimmi också har fått ungar! Det känns jättespännande!

TereseE
0

#8 Har de varsin bur Mimmi och Molly? Det brukar vara bäst att låta hona med kull vara i fred från andra kaniner.

Tänkte bara att det kan ju vara så att era kaniner är syskon och har trivts med att bo ihop tidigare…

lomsen
0

spännande…kolla till dem en gång om dagen så att de växer o utvecklas som de ska och är friska. Runda magar och varma kroppar är bra tecken! Duktiga mammor!

Vid 2-3 veckor brukar de börja gå omkring, vid 8-11 dagar öppna ögon och öron!

Mimmi-Molly
0

Ja, de är systrar och bodde tillsammans tidigare. De fick var sin bur när de blev dräktiga.

Kristall
0

Håller med #2.

Bäst du säger åt din dotter att hon absolut inte får göra så i framtiden. Flört Lycka till med kullarna nudå. Glad

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

rabbitlove
0

GRATTIS LYCKA TILL JAG FICK EN KULL I LÖRDAGS GUD VAD DOM ÄR SÖTA

kyrkeliden
0

Håller med, bra att man söker information!

Har honan byggt ett bo så skulle jag låta henne få ha kvar det, även om det inte är där man tycker det är bäst. Kanske inte det bästa om det är i kissehörnan där det kan vara fuktigt, men annars så…

Kan ju skriva (tror säkert du vet) att kaninhonor matar sina ungar oftast 1-2 ggr om dagen, inte oftare. Tiden där emellan är hon inte i buren. Låter som en självklarhet kanske för många här, men ska säga att jag fick ett samtal av min oroliga mamma en dag ;O) Hon trodde ungarna skulle dö, för honan såg ju aldrig ut att vara hos dem.

Ta ut ungarna högst en gång om dagen skulle jag säga, och titta så de växer. Man kan lätt se skillnad på en matad bäbis som är mätt och har en stor rund mage, och en mager bäbis.
Är det en stor kull får man kanske räkna med att honan inte klarar av alla, naturen är grym men rättvis.

Pilla inte med ungarna oftare än såhär innan de är såpass gamla att de själva kryper ur boet. Risken finns att honan då blir stressad och kan bite ihjäl dem.
Innan du tar ut ungarna så klappa honan och ta lite i spån eller något så du får hennes doft på händerna.

Vart lite som jag tycker man ska tänka på. Visst finns det alltid undantagsfall…jag kan kolla på mina honors bäbisar oftare då jag vet de litar på mig å känner igen min doft.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

[jakke94]
0

lägg gärna ut bilder på dem senare också :)
vad är det för ras ? Oskyldig

Mimmi-Molly
0

Mamma: Vit blåögd dvärgvädur

Pappa: Gul-svart japantecknad hermelin/dvärghare med lite lejonhuvud i sig.

Hoppas dom får pappans färger och mammans ögonfärg. Och att öronen blir uppåt eller neråt, inte mittemellan som ett flygplan… Skrattande

Kiwanu
0

#16, Små blandisar ! :D

Blir nog super bra ! All lycka till er ! :D

Zvintos
0

#16: Ungarna kommer iaf få mer eller mindre vita tecken (wienerteckning). =)
Det är ett som är säkert iaf. ^^
Så blåa ögon är definitivt möjligt.
Färgerna beror helt på vad båda bär på, vilket vill visa sig när ungarna får päls.

Ska bli kul att se bild på dem små liven sen. ^^

[jakke94]
0

åh gud va pappan måste va fin :P bild ? :)

mamman är också säkert jättefin men är svag för hermelin och dvärgharar då jag själv har hermelin :P

flisan93
0

Jag tror inte att någon vill vara elak eller vara fördömande. Det är många här som bara vill väl och bryr sig om både din situation och absolut kaninens situation. Men om det verkligen är så att du har blivit påhoppad är det helt fel, men det är inte så lätt att veta vem som tar kritiken hårt eller söker hjälp efter den. Det är ett forum och det kommer alltid att finnas människor som skriver saker som de ALDRIG borde skriva. Det gäller att vara kall och inte ta åt sig allt som inte förbättrar situationen och istället ta in det som kan hjälpa en.

Tillbaka till dina kaniner. Säger som de andra att söka så mycket information som möjligt som kan hjälpa dig. Ha mycket hö i bodelen och se till så att de alltid är väl skyddade mot blåst eller något sådant.

Lycka till!:)

[Niike]
0

Lycka till!

rabbitlove
0

ne precis det gillar inte jag heller dom sa till mig att dom tyckte synd om mig att jag behöver hitta på kaniner på internet istället för att jag inte får ha några men ursäkta jag har 9 kanin er nu så jag blev litte besviken men så undrade jag om ngn kunde adda min msn så skulle dom få se ungarna mm… i camen och då addade emma mig och sen tohg hon kort på mig och bebbarna och mina vuxna kaniner ni kan ju fråg ainnan om jag ljuger eller inte ni behöver ju inte dra den slutsatsen att jag inte har kaniner för att jag inte varit inne och skrivit!!!!!

kaningodis
0

Hoppas att allt går bra!

Kastanjegårdens Kaniner