Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1995 ggr
[hilevij]
0

"Lämnade" kaniner?

Jag tänkte höra hur det är med er som har plats i kanin burarna. Om någon granne skulle säga att de behöver ett nytt hem till en gammal kanin, eller att de har hittat en lös tamkanin, skulle ni kunna tänka er att ta hand om den då? Jag har för tillfället två "omhändertagna" kaniner i burarna, hade tidigare i vår ytterligare en, men han gick tragiskt bort.

Jag tycker att det är självklart att ta mig an en extra kanin om ingen annan har tid/lust att ha kvar den. Har man två kan man lika gärna ha tre, har man tio kan man lika gärna ha 11.

PrinzeZz
0

Beror helt på hur läget ser ut. Tycker det är fult av folk att skaffa en kanin, tröttna och sen hur enkelt som helst göra sej av med kaninen till någon som tycker synd om den men som igentligen inte har tid = kaninen sitter ensam och bortglömd i en bur.

har två kaniner jag tog mej an eftersom dom var avlivningsotade, nu har den ena hittat hem och blir hämtad snart men den andra har inte hittat något hem och han kan ju inte stanna för all framtid tyvärr…. men honom tänker jag inte lämpa av hos nästa person som ska försöka sälja honom, det är inte rätt.

Jag gav dom en andra chans men det är inte säkert att jag kommer göra det igen. Jag vill inte ta ansvar för andras handlingar men tyvärr tvingas man göra det ibland.

Jag är inte så pigg på att ta hand om andras djur dom tröttnat på då det inte bara innebär mer jobb utan det även är en risk att ta in en helt okänd kanin i sin kaningård.

Sen vill jag inte att folk ska kunna ringa till mej och säga nåt i stil med "hej!, vi har tröttnat på våran kanin. Vi lämnar henne kl 15, passar det?" Jag driver inget omplaceringshem och vill heller inte att folk ska tro det.

Det kan hända någon enstaka gång att jag tar mej an en Avlivningshotad kanin, men även där finns gränser. Är kaninen tex 8 år ser jag hellre att den somnar in smärtfritt än flyttar runt onödigt mycket som en annan vandringspokal (vilket jag då inte önskar åt någon kanin igentligen).

(OBS, snabbskriven text)

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

TereseE
0

Jag har tagit in oönskade kaniner tidigare, men tyvär kände jag mig utnyttjad precis som #1 skriver. Fick också hem kaniner som inte alls mådde bra och fick själv stå för akut avlivning i flera fall.

(Och nej, jag avlivade inte kaninerna i fråga själv på eget bevåg).

Man vill göra en god gärning för alla dessa oönskade och misskötta kaniner, men tyvär blir man lätt utnyttjad av oansvariga ägare. Så numera ger jag all tid, kärlek och omtanke till min egna kanin.

Men en stor eloge till er som fortsätter att kämpa för utsatta djur!

kaninsnobben78
0

jag har just nu 5 kaniner  sen bara 4 kaniner  jag har kaninungar  en kaninunge till salu  den nästan sålt  jag kan bara ha 4 kaniner mina kaniner bor en fyra fackare om mina  kaniner dö så ta jag någ ta mot kanin

Raja
0

Om dom bara vill dumpa kaninen för dom tröttnat eller liknande skulle jag nog vara tveksam till att ta emot den. Möjligtvis då om jag visste att dom inte skulle skaffa ett annat djur. Om den var upphittad skulle jag absolut ta emot den som det ser ut nu.

Kiwanu
0

En upphittad kanin kan jag absolut tänka mig att ta hand om.

Men en ägare som har tröttnat, nej, ägaren får faktitiskt ta ansvar för djuret, innan man köper kanin så tycker jag att man ska vara medveten om att man kaske inte har kaninintresse kvar 6 år senare.

Då ska man låta bli att ha kanin.

Kristall
0

Nja, jag skulle nog kunna ta hand om en kanin som nån tröttnat på/inte kan ha kvar ett tag för att sedan försöka omplacera den. En hittekanin vet jag inte riktigt om jag skulle våga ta hand om dock, isf ha den inomhus eller så, då jag inte vill att mina kaniner ska få några smittor.
Finns även en skola som tar hand om hittedjur här, men jag litar inte riktigt på dem… Obestämd

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[hilevij]
0

Jag tarmest hand om upphittade kaniner, eller kaniner som folk inte har möjlighet att ha kvar, men även tröttnade kaniner. Jag ser hellre att en kanin som någon har tröttnat på kommer till en gård där det finns flera kaniner, stora rasthagar och mycket omsorg än bor kvar i den där lilla buren, för mig är det viktigare att kaninen får ett bra hem än att ägaren lär sig en läxa.

Jag placerar inte om kaniner, möjligtvis om det blir kvar någon kaninunge från förra årets kull, så försöker jag göra mig av med den. Jag menade inte att ni skulle ha kaninen någon vecka tills någon annan kan ta hand om den, utan att ni skulle behålla den och ge den ett lyckligt hem livet ut.

En följd fråga: Hur noga är ni när ni ska sälja kaniner? Jag har väldigt svårt för uppfödare som tar kull efter kull och sedan bara lägger ut en annons på blocket och endast sparar de vackraste/bästa kaninerna. Jag tar gärna god tid på mig och väntar ett eller ett par år när jag ska sälja mina kaniner(brukar inte behövas som det ser ut nu), och förtillfället känner jag att jag inte skulle sälja/ge bort kanin till någon som jag inte kände heller. Måste inte vara absoluta bästisen, men så att man har något nys om vart den hamnar.

Clariiz
0

Japp, men endast tillfälligt. Jag skulle ha kvar den tills jag hittade ett perfekt hem åt den :)
Jag har ingen plats för att ta en hittekanin permanent, men även om jag får 5 intressanter och ingen känns rätt till 100% får den såklart bo kvar tills den perfekte kommer :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Animalfriend
0

Instämmer med #1 och #2.

Man ska tänka på att ha tid och känna sig intresserad av att skaffa ett djur innan man gjör det.

Men visst ställer även jag upp för djur som är i stort behov av nytt hem i bland.

Men jag tycker att man har ett stort ansvar innan man skaffar ett djur, att tänka igenom det noga.

kaninsnobben78
0

jag TOg hand om en kanin en som inte hade tid med  honom  han va 4-5år  jag va glad tag honom  .Man ska vara försiktigt  ta hand om kanin  om någon ska ge bort s in kanin  om som ulängarnara  som kommer från annan land  som bor i sverige  kaninen kan börja bitas eller  någon annat. Det är många som fråga mig idag som  vill av sin kaniner  en som  utlängling av sin kaniner jag sa till honom jag hade  kaniner redan

Bara man har plats  hemma med fleRa kanineR  om man få för sin mamma,pappa kan ta hand om kanin

hyltebarn
0

Om man har plats för en till kanin och har tid till den, då är det självklart för mig att ta emot..

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

MarHai
0

Förstår inte vad du menar med "_uppfödare som tar kull efter kull och sedan bara lägger ut en annons på blocket och endast sparar de vackraste/bästa kaninerna."
_Jag tar många kullar, och självklart sparar man dom vackraste och bästa ungarna för fortsatt Avel? Annars är det väl ingen mening med att avla?Obestämd

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Animalfriend
0

#7, Jag undrar också lite hur du menar med det sista stycket i ditt inlägg. Uppfödare spara ungar som de anser lämpliga för fortsatt Avel, och så klart kan man inte behålla alla ungar i alla kullar.

Finns kullar man inte sparar ungar alls ur så klart. Man föder ju upp kaniner för att de är mysiga och för att det är roligt, sedan ser man till att ungarna får komma till livslånga hem med mycket kärlek.

Hur skulle det annars gå till?Glad

hyltebarn
0

Håller med #12-13 Oo
Men samtidigt så fins det ju sånna som bara tar kullar och sen säljer med inget syfte.. Men dem flesta är ju seriösa uppfödare, tex Martina #12.

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

kaninsnobben78
0

Hallå där !!  man kan inte belålla alla ungar eller ! Jag kan inte behålla så många kaniner eller !  så få man inte avla skyskon kaninerna  eller  det blir fel på ungarna sen. Så avlar jag inte  samma kull  så är det inte samma mamma ,pappa heller.Jag har en fyrare fackare  få bara plats 4 kaniner i den.Kaninungarna kan inte  bo hos mamma hela sitt liv  så kan inte skyskonkaniner bor hella tid med  skyskonen samma bor heller !!!!

Så handlar inte detta inlägget om  avel  (marhai)

[hilevij]
0

#8-9 självklart behåller man de bästa kaninerna! Jag tror faktiskt att du misstolkade, det var blocket grejen jag menade. Om man är uppfödare och ska ta en kull (om man inte är uppfödare också) så tycker jag att det är oansvarligt att bara lägga ut en annons på blocket och inte ha så stor koll på vart ungarna hamnar, fast som #15 sa, så handlar det inte om Avel, och jag tänker inte gå in mer på just Avel i detta inlägget, diskuterar däremot gärna i ett annat. Sen skrev jag väll aldrig att man skulle behålla alla kaniner kull efter kull? Jag skrev väll inte ens att man skulle behålla de, bara inte ha så bråttom med att sälja dem, det var i alla fall vad jag menade.

#15 jag menar inte att man ska behålla ungarna, men jag måste faktiskt säga att jag tycker att det är oansvarigt Att ta en kull om man inte vet att någon vill ha, eller att man ialla fall har plats att ha kvar dem i nödfall.

kaninsnobben78
0

jag har fått sålt nästan alla  en kvar  jag vet om aveln me ju faktis så säljer jag inte kaniner med stamtavla  man kan avla edå blir uppfödare edå blir det !! bara om gör det på rätt sätt

Animalfriend
0

#16 Är du själv uppfödare? Jag är, och har varigt i ca 12år.

Man tar ju kullar för att dels få ha mysiga kaninungar ett tag (men inte bara därför, inte jag iaf.), sedan har olika uppfödare olika mål med sitt uppfödande. En speciell färg eller dyl.

Har du själv stött på problem med uppfödre som lämnat kaniner hos dig, eller hur kom ämnet ens in i denna diskussitionen? Glad

Man måste ju dels ta lite kaninkullar i bland, för att visa att man har kaninungar, inte speciellt många brukar vilja "boka" en kanin som de kan hämta om se sådär 2-3 månader.

Man kan vara noggrann med vart ungarna hamnar, även om man är uppfödare. Sedan är blocket ett sätt att visa för folk att man har kaninungar till salu.

Men jag tycker också att denna diskussition faktiskt inte hör hemma i denna tråden, vill bara avsluta den. Glad

[hilevij]
0

#18 det har varit några fösök att avsluta avelsdiskutionen redan faktiskt, och jag skriver detta som svar på din fråga, och sen tycker jag att någon kan öppna ett nytt inlägg om just aveln om den vill diskutera vidare, men att vi diskuterar det huvudsakliga ämnet här Flört

Jag har varit uppfödare, men jag har aldrig varit mycket för att ställa ut mina djur, dock tycker jag att utställningar är trevliga att åka och titta på ^.^ Jag var mer utav en hoppuppfödare, eller man kan nog kalla mig för hobbyuppfödare faktiskt, för jag avlade på de psykiskt och fysiskt friska djur jag hade som jag tyckte passade ihop, jag hade aldrig någon rasstandard med i spelet ;)

Jag skriver faktiskt aldrig att alla som föder upp kaniner är slarviga, utan bara att jag inte tycker om de (fåtal om ni nu vill att jag ska tillägga det) som är just oseriösa och inte bryr sig om vart kaninerna hamnar. Jag tycker att det är lite tråkigt hur folk letar och hittar på saker i forum, som t.ex här, det hamnar bara på villovägar.