Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5408 ggr
fannsan
0

Ingen päls?

har en själv uppfödd lejonhuvad som heter Dark wader han har alldrig haft någe päls i nacke och jag har inte oroat mig för det tills nu då det försvinner mer och mer päls. har vart hos vet och de sa att han var bra (fast det var förra sommaren) någon som kan ha någon anning?

(jag kan ta kort om det behövs?)

Linnet
0

Alltså jag förstår inte riktigt frågan, menar du att du har en lejonhuvad kanin som inte har nån man eller har han ingen päls alls (alltså kala fläckar) i nacken?? Vad menar du att det försvinner mer och mer päls. Har han fällningsperiod kanske?? Har han aldrig haft man, så är han nog inte lejonhuvad. Har han haft man när han var liten och det försvinner när han blir äldre, så är det sånt som oftast händer med dom lejonhuvade kaninerna.

Lägg gärna in en bild så kannske det är lättare att förstå vad du menar.

[nataschaj]
0

Ta gärna en bra bild och visa oss när bild å hel bild på kaninen.. de skulle undelätta för "oss" väldigt bra.. :)

fannsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inge på hela han där fläcken syns duger dena?

fannsan
0

en till

fannsan
0

och en sista

Linnet
0

OK, man se ju lite kala fläckar, men undrar om han kanske fäller nu då och det kommer nog växa ut ny päls ganska snabbt.

fannsan
0

han har alldrig haft päls där. han var så redan som liten men och nu är han 1år. jag trodde det skulle växa ut men det har det inte gjort

fannsan
0

det är det att han tappar allt mer och mer päls. han dörja tappa mera ca i mitten ut av vinter

fannsan
0

putt.

Ingen som har någon anning om varför han tappar all päls?

[nataschaj]
0

#9 ring till roselund (rätta mig nu för nu har ja fel) vetrinär å fråga dem om va de e för nåt..

Elina.
0

Har du kollat om han har ohyra?

fannsan
0

japp inge ovanligt inga loppor, konstigheter på huden,  utslag eller någe festing och kan någon numret till roselund?

Animalfriend
0

#6, håller inte med om att det kan vara fällning. fällning kan visst se olika ut, men det ser märkligt ut. Kontakta vet..

Inte brist på vitaminer?

Vitaminer brukar hjälpa mot mycket. Glad

fannsan
0

han har saltsten, får 1 dl rabbfor om dagen och hö dygnet runt samt grenar och gräs på sommrana och morötter och salad på vintern. vem vet han kanske är född så helt änkelt

Animalfriend
0

Finns vitaminer på flaska i djuraffärer (för en blillig slant).Glad Testa, alltid värt ett försök. Kan vara vitaminbrist.

fannsan
0

det växte alldrig ut päls där kan ju vara en missbildnig men kan prova med vitamin flasta så^^

Animalfriend
0

Aa, kan ju vara det också.Men det låter konstigt. Kan ju alltid testa. Glad

Linnet
0

Konstigt om han aldrig ens har haft päls där. Då kan det ju alltså inte handla om fällning. Hade nämligen en kanin som vid sin första fällning fick kala fläckar överallt, som givetvis växte tillbaka, men hon hade ju haft päls överallt tidigare. Vet inte vad det kan vara då, men hör med nån kunnig veterinär.

fannsan
0

hans 4 syskon hade och har päls än idag och både mamman och pappan har kvar sin päls men har hågon numret till en vet???

[nataschaj]
0

som sakt ta han till vetrinären så får dem ta massa prover på honom i sånna fall.. tycker jag.. om ingen vet här så e de ju de ända man kan göra.. för att vara säker på va de e..

Clariiz
0

Saltstenen kan du ta bort :), den gör mer skada en nytta.
Jag tycker inte du ska ge honom vitaminer i vattenflaskan, för det första "hjälper" de bara en stund efter de hamnat i vattnet för det andra får det vattnet att smaka illa. Ge honom då hellre färska grönsaker att gnaga på :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Animalfriend
0

#21 Ja det är det allra  bästa. Hur vet du att vattnet smakar äkligt förresten? Glad

blitzen
0

Jag har haft en kanin som har sett ut på det vis när jag köpte henne men det växte ut. Vad det kan beto på vet jag inte. Om det var foderbytet eller kanske miljöbyte, jag vet inte. Hon åt stampe & jag bytte till Krafft Groov + rabbit royal.

Hon är jätte fin i nacken idag.

Jag tyckte det såg lite mjälligt ut på första bilden kolla så hon inte har mjällkvalster. Det får kaniner lätt i samband med fällning mm mm.

TereseE
0

Du har fått bra svar från flera håll redan, tycker jag. Glad

Men jag måste bara fråga; heter din kanin verkligen Dark Wader och inte Darth Wader som i Star Wars?

fannsan
0

japp dark wader ^^ det var min kompis som döpte honom för hon skulle köpa honom men det blev alldrig av så han fick stanna som min kel kanin.

(Tack för alla svar)

Thumper-KG
0

Kala fläckar i nacken och på rygg, brukar bero på "mjällkvalster".

Botas med IVOMEC hos veterinär, men kan vara svårt att bli av med.

Minska på "Rabbfor 12-16", till 2 msk/dag, då det är för kraftigt foder för en kelkanin.

ALLA kaniner har mjällkvalster, mer eller mindre, och de lever av det protein som utsöndras genom huden vid för kraftig fodergiva!

fannsan
0

ok tack!