Återuppliva
Kan man återuppliva om kaninungar precis dött av kyla , isåfall hur gör man?
Hej!
Det tror jag är näst intill omöjligt. Kaninungar är väldigt, väldigt känsliga. De behöver dessutom ha styrka nog att dia från sin mamma, vilket är svårt att ge de åter.
aa, så det finns ingen chans att man kan stödmata ifall mamman övergett den eller?

Säger som #1 det är näst intill omöjligt, beror ju lite på hur gamla ungarna är men med nyfödda ungar brukar det inte gå. Bryr sig mamman inte om ungarna eller?
Jag vet inte, hon födde 3 ungar igår, dem överlevde ett tag,men dog precis.
#2 Handlar ju först och främst om att få de att leva igen. Vilket är näst intill omöjligt. Man förlänger bara lidandet för ungarna. De blir ju inte direkt pigga och börjar hoppa runt efter återupplivningen (om det nu skulle lyckas, vilket är så liten chans så det knapt är värt att nämna).
Att stödmata kan leda till både lunginflamation, förkylning osv.
Så det allra bästa är att mamman får sköta sina ungar själv.
Kan hon inte det, så låt ungarna slippa ha en utdragen död, för de lär dö de flesta även i stödmatning.
Mina åsikter iaf. 
Om så små ungar dör så rör det sig förmodligen om en defekt, låt naturen ha sin gång även om det känns svårt.
japp, det får väl bli så..
Jag som längtade efter dem så;(
Skickar dig en stort tröstkram, förstår att det känns jobbigt!
Tack så mkt<3
Nästa kull går säkert bättre. 
Alltså om ungarna dött? Då kan man ju inte få dem i liv igen.
Eller? :S
Med vänlig hälsning,
Jenny

#11 nej de kan man inte ;)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

#11: Det borde gå om ungarna frysit ihjäl, det finns ju t.ex människor som hamnat i en isvak och sedan kunnats återupplivas ett tag senare.
the vanity, it becomes insanity
#13 Vågar säja ganska säker att det är omöjligt. Kaninungar är många, många gånger känsligare.

#13 en kaninunge på några gram går inte att jämföra med en människa :)
/Sanna
Om kaninungarna rör sig sakta, sakta så är kaninen hjärndöd. Du kan göra allt du kan för att försöka få den i liv, men det kommer inte hjälpa. Det ser ut som om de andas och öppnar munnen och ''gäspar'' men några min senare så dör de eftersom hjärtat inte slår.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

#14, jo, visserligen.
the vanity, it becomes insanity

#17 förstår dock dina tankegångar :)
/Sanna

Har läst en artikell om det.. Det gick tydligen, hon hade gjort massa Research och kommit fram till att dom inte var döda, utan det var något annat, ska se om jag hittar en länk!
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

#19 okej, men i det fallet så var väl inte ungarna döda utan kanske bara hjärndöda, eller? har hjärtat slutat slå så har det ju det. men ska bli intressant att läsa.
/Sanna

#20 Letar länken så får du läsa ;)
/Saralindh

/Saralindh

#22 okej de va intressant :) men det var ju som sagt med ungar som bara var skenbart döda, och tyvärr dog ändå strax efter. intressant läsning dock, tack för länken.
/Sanna

vsg ;)
/Saralindh
#22 väldigt intressant!! =)
#23 läser du längst ner klarade sig ungar med hjälp av denna metod :D
"Jag förstår nu i efterhand att det var just hjärtflimmer med efterföljande hjärtstillestånd mina kaninungar drabbades av när jag gnuggade igång dem för fort.
Numera stoppar jag in den nerkylda ungen i den övriga unghögen i boet utan att böka med den. Där får den långsamt värmas upp av sina övriga syskon. Är det inte så många andra ungar i boet lägger jag helt enkelt in ungen i be-hån och värmen den vid mitt bröst. Där får den ligga helt i fred några timmar. Tinar den upp och får en stabil andning och känns genomvarm flyttar jag den sen till sina syskon.
Med denna metod lyckades jag rädda en helt bedårande liten hona. Hon fick heta "Ängeln" - återuppväckt från de döda. Ängeln fick många fina barn så det blev inga bestående men av den första nerkylningen. Sedan dess har jag räddat många fina ungar."

Jag hittade mina ungar halvdöda tog dom i i mittrumm som för tillfället var väldigt varmt ca. 28 grader . tog med en bur botten och satte mig med dom i en handuk över etty element 2 av 5 överlevde eftersom jag inte han värma alla.
Det var ett extra element som jag hade i rummet på vintern.
Även om kulleninte var planerad så kunde jag inte låta dom dö. Och en unge har blivit himmla fin :) Jag ångrar dt inte.

#22 Oj vad intressant! Väldigt roligt att man trots allt kan "återuppliva" dom, utan några senare men osv.
Mvh Sigrid
#27 Låtyer ju fantastiskt.
Men man ska se skilldnaden på en död och en nedkyld unge.
Men visst låter det intressant.
det var intressant