Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 816 ggr
Futurity
0

Sjuk?

Hejsan! Jag har en liten blandras mellan Lejonhuvad och dvärgvädur vid namnet Thai. Nu värkar det som han har blivit sjuk eller något liknande.
Han har tappat apptipten, snuvig, kall och väldigt rädd och trött.

Har inte några större kunskaper om kaniner, men skulle kunna tänka mig att han kan vara lite försyld. Men det beskriver ju inte varför han tappat matlusten och är rädd.

Någon som vet vad det kan vara?

Tacksam för svar!

Zvintos
0

Ta honom till veterinären är mitt råd.
En förkylning är inte bra, då en kanin andas genom nosen.
Blir den då igentäppt kan det gå illa.
Tappad aptit, snuvig, kall och trött är inga bra symtom, då är det något fel på kaninen.
Den behöver troligen antibiotika, så kontakta en veterinär så snart som möjligt.

sotlynx
0

DET ÄR BRÅTTOM! Lunginflammation dödar många kaniner! Leta upp en veterinär IDAG!

[nataschaj]
0

Ring Vet Och Få TID Idag

Futurity
0

Vetrinären som jag pratade med sa att det förmodligen bara var en vanlig förskylning och att det var ingen fara så länge som det inte är jätte dålig.

[nataschaj]
0

#4 Alla Vet är inte bra på kaniner.. finns ganska många okunniga.. så hoppas du fick prata med en som kan kaniner bra annars tycker ja att du ska ringa till nån vet som kan kaniner..

Futurity
0

#5 Jag hade tänkt att avvakta och se hur han mår. Blir han sämre så åker vi in till vet med honom

[nataschaj]
0

#6.. ja skulle ändå åkt in med han oavsett.. men drickar han nåt då?..

Futurity
0

#7 Ja dricker gör han faktiskt!

Clariiz
0

#6; Tänk på att kaniner är flyktdjur och inte visar att de är dåliga, om en kanin visar att den mår dåligt är den ofta väldigt dålig.
Kaniner kan skutta på ett brutet ben trots smärtan bara för att inte visa att det är av.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[nataschaj]
0

Hursom helst jag skulle åka in med tanken på dem andra syptomen.. men hoppas att han blir bättre å i alla fall klarar sig..

Futurity
0

#10 Tack!

Vi har 6 mil till närmast öppna sjukhus. Annars är det bara akutfall. Så jag tror jag avvaktar och ser. Blir det värre så kan man ju åka in på akut.

Zvintos
0

Akutfall kan han bli ganska snart.
Kaniner måste äta för att hålla igång mage/tarm.
Citat från Roslagstulls sida:
"Upphörd aptit som inte går över på 48 timmar är alltid något Du bör kontakta Din veterinär för även om Din kanin uppför sig helt normalt! Kaniner utvecklar snabbt problem med levern om de går utan mat i långa perioder. Om levern drabbas kraftigt kanske det inte finns något sätt att vända utvecklingen. Tidig diagnos och behandling av upphörd aptit är bästa sättet att rädda kaninens liv."

Risken finns att kaninen drabbas av trumsjuka.
"Ett mycket vanligt problem hos kaniner är att rörelserna i mage-tarm plötsligt avstannar. Djurägaren uppfattar detta ofta som att kaninen har blivit förstoppad, eftersom inga avföringskluttar längre kommer ut. Ibland kompliceras tillståndet av gasbildning i magsäck eller tarm. De uppsvullna organen trycker på omgivande organ och orsakar smärta för kaninen. Ofta blir kaninens allmäntillstånd ganska snabbt nedsatt, och den slutar även att äta.

Magsäckens rörelser kan avta av många olika skäl. Ibland ses detta som en direkt följd till att kaninen av någon anledning slutat äta. Orsaken till aptitlösheten kan vara olika sjukdomstillstånd eller att kaninen är stressad av ändringar i miljön som t ex inackordering borta från hemmet. Vanligare är dock att magens och tarmens rörelser stannar upp spontant på grund av att kaninen under lång tid har ätit en fiberfattig och fettrik föda."

"Behandlingen består därför huvudsakligen av att tillföra kaninen stora mängder vätska, så att "hårbollarna" i magsäcken löser upp sig igen, samt att med matning och medicinering försöka stimulera igång magsäckens motorik. Detta är ofta en mycket tids- och arbetskrävande behandling över många dagar, som ibland kräver att kaninen måste skrivas in på djursjukhus eller klinik. Många gånger har förloppet gått så långt att kaninens liv inte kan räddas."

sotlynx
0

Det första tecknet på att kaniner är sjuka eller skadade är att dom inte äter eller dricker!

Är kaninen ute eller inne? Håll kaninen varm! Ta in den och se till att den sitter dragfitt! Att avvakta när det gäller kaniner innebär att man väntar max en till tre timmar. Det är inte en hund eller katt vi pratar om. Kaniner är mycket känsligare och en "vanlig" förkylning blir på bara några timmar livshotande. Om du vill göra något för din kanin så länge kan du ge den kamomillte att dricka. Det är bra för både förkylning och mage! Ge ljummet te.

Och en liten verbalsmocka: Vaddå sex mil. Vad är din kanin värd egentligen? Skaffa inte djur om ni inte är beredda att ta hand om dom på bästa sätt när dom behöver det, och inte när det passar er!Skrikandes Och varför inte lära sig så mycket som möjligt  INNAN man skaffar kanin?

Du kan alltid ringa Roslagstulls veterinärer och be om råd. Googla så hittar du info och telnr!

Futurity
0

#13 Jag menar inte på att han inte värd något eller att det är för långt att åka!
Förutom att han var snuvig så såg han ju inte döände ut. Och 75% är sanolikheten att dom säger samma sak där.
Han har åkt bil 1 gång förut och det var mer en 1 år sen. Tycker inte att det är jätte smart att stressa upp honom om han inte mår specielt bra.
Så jag sa jag avvkatar och ser.

Idag så mår har bra. Jag torkade bort snoret från nosen igår och det har inte kommit något mer på hela natten. Han har fått tillbaka mycket energi.

Jag vet inte om han har fått tillbaka matlusten ännu, men det ser ut att komma med hungern.

#13 vill du ha ännu mer svar på det sista kan vi ta det vi PM.

sotlynx
0

Det är du som vill ha svar! Inte jag!

Kan du inte ta råd, tips? och annat från folk som uppenbarligen kan, vet och har en jävla massa mer erfarenhet än du om kaniner, tycker jag du ska låta bli att fråga. Ge bort kaninen till någon som inte tänker med egot!

Färdigsnackat!

Zvintos
0

Lugnt nu!
Tänk på språket och hur ni skriver.
Det lönar sig inte att brusa upp för att få någon att lyssna.
Det brukar till 99% ha motsatt effekt.

AnimalLover
0

#15 lugna ner dig lite , håller med Ninnih

Futurity
0

#15 Jag vill inte något mer än Thais bästa! Annars hade jag ju alrig skrivit här. Men man behöver ju inte förhasta sig bara för att kaninen inte riktigt mår som den brukar.

Nu har det gått mer än 1 dygn och han mår nästan precis som vanligt. Jag tog kontakt med en veterinär och pyssla om honom så mycket jag kunde.

Nej jag är ingen expert på kaniner. Jag tog över kaninen för att hjälpa en kompis som skulle flytta och inte kunde ha honom kvar. Därför har jag Thai!
Sen så har Thai blivit som en familje medlem och därför har vi kvar honom.

Så jag skrev självklart inte det här för att göra göra dig irriterad. Och ingen person är ju perfekt. Jag kanske borde åka med honom till en veterinär men efter som han värkade bli bättre så valde jag att avvakta.

Jag föröker att ta så mycket tips? jag kan. Men det är ju jag själv som avgör vad jag gör. Bara jag som ser hur han mår.

Futurity
0

Jag hade tänkt att be om förlåtelse.
Jag tror att hela grejan har blivit så här:

Jag ser att Thai mår lite dåligt. Gömmer sig, snorar och ingen matlust.

Sen skriver jag in här på Kanin iFokus där jag skriver syntomen men när man läser det så värkar det mycket värre än vad det egentligen är.

Jag övervägde att vänta efter som veterinär sa att det inte var någon fara och det såg ut som han var på bättringsvägen.

Många tyckte väl att jag konstig som tog det beslutet när kaninen värkade så sjuk!

Därför tror jag att det här blev en så stor sak!

Vill bara lägga till att han är helt frisk!

Animalfriend
0

sotlynx, tycker du gått lite hårt till väga i den här diskussitionen.

#19, tycker inte du gort något fel. Du tog kontakt med veterinär om jag förstått det rätt.

Sedan följt deras rådgivning också om jag förstått det rätt.

#15 Vårdat språk i inläggen tack i fortsättningen!

För allas trevnad. Glad

sotlynx
0

En svordom versus en massa dumheter…

Animalfriend
0

#21 Hej! Glad

Ursäkta, vad betyder versus? :)

lennartsdotter
0

#19 Du tog komtakt med vetrinär som sa att det inte var någon fara. Det enligt mej är ju helt rätt. Du tog ansvar och lydde rådet.

#5 Är man vetrinär ska man väl ändå veta sin sak…

[nataschaj]
0

#23 nopp inte alla vetrinären som e så jätte bra med kaniner för finns dem som mer inne på katt å hund å inte smådjur.. det vet jag av en egen erfarenhet å ändå har det vart vanliga vetrinärstationer.. inte dem stora som blå stjärnan å dem då utan dem mindre vanliga.. så svaret e ett bestämt nej.. inte alla som kan.. 

visiligen lär dem sig om smådjur på utblidningen men som sakt så e de ju inte alla som kan kaniner bra nog..

å har läst här inne på tråden att de e många som har vart med om att vet inte kunnat så myket..

men men nog för mig i denna tråd ^^