Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1262 ggr
AnimalLover
0

Förbannad! igen

Jaa , nu är jag så förbannad igen! , När vi hämtade lilla electra från djuraffären så gissa vad dom gjorde ? , dom rabbla upp massa skit som vi skulle köpa och bara plockade på sig saker .. som hus , saltsten och c-vitamins tillskott :O .. Å dom bara stämplade in allt på datorn och sa sedan vad vi skulle betala för kanin plus alla saker : 600 spänn!!! Jag blev så galen för jag visste ju att vi inte alls behöver ha sånt .. så jag sa att det där inte alls var nödvändigt .dom ba : ni måste köpa sånt för att annars blir kaninen dålig och vi vill inte riskera att den blir det så då behåller vi den!!

alltså ? vad ska man säga ?

jag blir så förbannad på djuraffären!

damparu
0

säg att du har det hemma?

// Ludde

[nataschaj]
0

hmm va ligger den djuräffaren nånstans då??  dem låter inte så seriöst.. prata med deras chef..funkar inte det så går du till chefens chef el dem som har hand om kedjan..

Dem får inte bara stämlpa på å ta massa saker överhuvudtaget.. men hoppas du får kaninen så han/hon kmr därifrån..

Håller tummarna

spiritedaway
0

Då skulle jag ha sagt, men behåll eran kanin då. Eller sagt att jag hade allt som behövdes hemma.
Eller kanske gett dom en lektion att om kaninen äter för mycket från saltstenen så kan den bli sjuk.
Köpte du allt det där onödiga?

Linnet
0

Men vad är det för sätt, försöka tvinga på en sånt som inte behövs, skulle aldrig ha köpt det, dom har ju ingen kunskap alls i så fall, C-vitamin ger man möjligtvis till marsvin men behövs ju inte till kanin. Saltsten har jag aldrig till mina djur. Affären kan väl inte bestämma vad du ska köpa, skulle nog också bli förbannad.

AnimalLover
0

#2 alltså jag har redan fått henne .. Mjo jag försökte säga att jag redan hade allt men det trodde dom ju inte på eftersom att jag sa att det inte var nåt bra att ge ,.,

Strumpa
0

Hus eller hylla är det iaf lag på att man ska ha i buren.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Linnet
0

#6 Jo men det kan man ju enkelt fixa själv om man inte har det redan.

Futurity
0

Jag måste faktiskt klämma in att affären var ju ganska smart!
Men visst, lite fult var det ju.

#6 Jasså, är det lag på sånt. Tur att jag införskaffat det då.

Clariiz
0

Så har de absolut ingen rätt att göra i överhuvudtaget, att de sedan har fel är ju bara otroligt hemskt.. Jag skulle förmodligen ha sagt att de kunde behålla sin lilla kanin, men att jag då i helvete heller tänkte lämna tillbaka den, skulle de ha den kunde de väl minsan komma och hämta den..
Usch så irriterad jag blir, det borde inte vara lagligt att driva/jobba i djuraffärer när man inte kan något om djuret som man själv ska ska dela ut råd om till okunniga kunder om..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Strumpa
0

#8 Här kan du läsa mer om vilka lagar som gäller om du vill, och där finns även källan till mitt inlägg =)

/Sanna

Rafflan
0

Så du köpte henne och alla sakerna? :O

hjartelyckanskaniner
0

Om man är en nybörjare och bara läser böcker att de ska ha en massa vitamin, saltsten och annat skit så är de väldigt fula och lurar de! Går Handel på gymnasiet och vet minsta detalj de gör för att roffa åt sig kunder och tjäna massvis med pengar!

Ring djuraffären och tala med chefen och säg att det är väldigt fel gjort och om du ser de göra så igen så stämmer du de (brukar rätta sig om man drar till med något de absolut inte vill ska hända) eller låt din mamma göra det så säger de inte att ett barn inte kan bara så barnslig och ringa och säga någonting sådant.

Gud vad jag blir irriterad på den affären (även om jag inte känner till den)! Något sådant gör man inte! man frågar först om de vill ha sakerna, och DÅ slår man in de, inte säger att man behöver de, tar sakerna och slår in det!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

TereseE
0

Jag tycker att du ska gå tillbaka med alla grejer som du blev påtvingad och be att få prata med chefen om de inte ger med sig.

Stå på dig och lycka till!

Zvintos
0

Ja, det djuraffären gjorde var då inte rätt för fem öre!
Antagligen gör dem sådär för att sälja/lura på folk så mycket som möjligt.
Men när man sen upptäcker att sånt inte behövs (eller om man vet det innan) blir man ju istället förbannad.
Vilket gör att man talar om det för vänner och bekanta.
På så sätt förlorar ju djuraffären potentiella kunder, som istället söker sig någon annanstans.

Håller med de andra - gå tillbaka med sakerna och be att få tala med deras chef.
Tar de inte tillbaka varorna och ger dig pengarna tillbaka, tycker jag ni ska vända er till konsumentverket.

Strumpa
0

Det hade ju varit skillnad om de sakerna som de plockade ihop faktiskt var saker som kaniner behöver, t.ex hö, grenar, klosax och kanske en aktiveringsboll eller dyl. För det kan vara en bra försäkran att föreslå dessa saker och visa hur mycket det kostar, för att man vill att kunden ska komma hem med bra saker till kaninen, samtidigt som man tjänar på det själv med såväl som kaninen.

Men när det är saltsten och c-vitamindroppar så är det ju helt fel bara.

Förresten är det lag på att alla djur som säljs inom zoohandeln i Sverige ska säljas med ett informationsblad om just den arten.

#0, fick du ett skötselråd när du köpte din kanin? Annars kan du påpeka att affären brutit mot lagen.

De som inte riktigt vet vad jag pratar om kan kolla länken i #10, där jag har länkat till L80.

/Sanna

spiritedaway
0

#15 ååh den lagen har jag missat :P När kom den lagen? Tror jag vet några som inte skött den lagen beroende på hur länge den funnits.

Strumpa
0

#16 vet inte exakt, före 2003 iaf, det står på sidan 7 i L80;

BESTÄMMELSER OM SKYLDIGHET FÖR DEN SOM

SÄLJER SÄLLSKAPSDJUR ATT LÄMNA INFORMATION

OM DJURETS SKÖTSEL

2 § Den som yrkesmässigt säljer ett sällskapsdjur ska vid överlåtelsen lämna ett faktablad, med skriftlig information om djuret och dess skötsel, till mottagaren av djuret.

/Sanna

spiritedaway
0

#17 ja då finns det helt klart djuraffärer i både piteå, skellefteå som inte följer den lagen.
Luleå vet jag ingen som köpt djur.

hjartelyckanskaniner
0

Tror alla djuraffärer gör allt för att tjäna pengar. De utnyttjar de som inte förstår att det är fel. När jag var nybörjare så köpte jag allt möjligt till min kanin får att det var ju så roligt med alla dessa saker, nu när jag läser på om kaniner och har haft uppfödning så förstår jag hur lurad jag blev! Jag tyckte alla dessa foder såg så ''fina'' ut att jag köpte en massa sådant, leksaker, vitaminpiller, ja allt som var i hyllan till kaniner.

Man kanske inte tänker på att de exponerar varor så att man ska köpa mer och mer, och blir lurad på det. T.ex. i klädbutiker.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Linnet
0

Jag tycker inte att man ska köpa djur på djuraffär över huvud taget, dom har alldeles för lite kunskap, både om djuren dom säljer och hur dom ska skötas. Dessutom är det ofta djur som kanske fraktats jättelångt, i alla fall dom som säljs här uppe i norr.

Strumpa
0

#20 Håller med dig, skulle aldrig stödja den formen av djurhandel. Har aldrig köpt ett djur på djuraffär i hela mitt liv. Dock fick jag 2 gerbiler som 11-åring i present, och det rekommenderar jag inte heller, även om jag älskade dem.

Skulle inte ens köpa om de hotade med avlivning, för då får de ju pengar för djuret ändå, och blir av med det samtidigt. Så länge man stödjer handel med djur i affär, så främjar man att de kan få vara kvar och sälja djur i framtiden också. Det låter hårt, men det är min åsikt.

/Sanna

pigelina
0

har aldrig köpt något i djur i djuraffär mer en i en jätte bra i skene:)

Där har jag köpt min ena undulat och min hamster som tyvärr inte lever idag:(

Men en som finns i bollebygd den suger värkligen:/

Så vet inte diräkt mkt om djuraffärer och så:/

Har bara köpt kaniner från upf och från sånna jag känner

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

minkaninester
0

Jo så gjorde djuräffären som vi köpte Ester i också! Är det någon grej de gör eller? xD Jag stod där med kaninen i en pyyyttte liten låda som de tejpade ihop och en massa hö,halm,pellets,spån,sele,saltsten,hållare till saltsten..Min pappa sa tillde och så sa det likadant men han sa att vi redan hade allt hemma :P Men vi hade redan allt som hörde till med kosten!

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Linnet
0

Jag minns en gång när jag var in på en Arkenbutik (den finns inte kvar längre) och jag "tjuvlyssnade" på affärsinnehavaren när hon pratade med en kund (ormägare) och sa att hon ibland får in marsvinsungar som folk lämnar in och att han kunde få köpa dom till ORMMAT.

PaaatyPalm
0

#24 ja vadå ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

HextremO
0

#24 jag tycker åxo det låter grymt. men ormar behöver ju åxo mat.

Säg att killen har en stor orm, då är det väll bättre att ett marsvin offrar livet än att 5-10 råttor? Och dom flesta ormägare känner ju faktiskt sympati och ger djuret ett bra liv ändå ( 90% av dom ormägarna jag känner iallfall ) Och avlivar dom inte djuret innan så går det så fort att djuret hinner inte känna nå iallfall.

AnimalLover
0

japp , jag var nyss å lämnade tillbaks alla saker .. då var chefen där … Han bad om ursäkt över att hans arbetare hade gjort så .. är fortfarande välldigt irriterad över detta ,

Iom att hon kommer från uppfödare som gett henne till dom så fick jag ett blad där uppfödarens nummer står osv .. lite information osv

TereseE
0

#27 Bra jobbat! Hoppas hans personal får sig ett samtal…

AnimalLover
0

#27 Haha tack :) Var dock osäker på ifall dom skulle ta mig seriöst eftersom att jag bara är 13

Linnet
0

Då kan man mata ormen med döda djur, inte djur som fötts upp för att vara sällskapsdjur. Men nog om det , det var inte det tråden handlade om utan djuraffärernas dåliga kunskaper om vad djuren dom säljer behöver. Dessutom kan dom ju ofta knappt ens könsbestämma djuren. Ett exempel, min pojkväns brorsdotter fick två dvärghamstrar som skulle vara honor, bara det att efter ett tag var det helt plötsligt tre ungar i buren. Så svårt är det inte att könsbestämma djur och jobbar man i djuraffär ska man kunna det.

Linnet
0

#27 Jättebra att du gjorde det, hoppas dom sköter sig bättre i fortsättningen. Förstår att du är irriterad, men det var väl skönt ändå att du fick rätt och att han fick be om ursäkt!!

Rafflan
0

Jag har jätte bra erfarenhet av en djuraffär i Eskilstuna :D

Jag köpte min kanin hona där hon är från en uppfödare i Eskilstuna men då alla i kullen blev fel teckande hamnade alla i djuraffären, fick med h-bevis och sen frågade han om jag visste hur man sköte en kanin osv och jag sa att vi hade en hemme dom bara "bra, men vi går igenom det lite snabbt iaf" så dom vissade hur man klippte klorna, hälso undersökte, kolla vikt och fick med MASSOR med papper hem, ett där jag fick skriva mitt namn på, där stod hennes födelse datum, kön och en massa annat bra att ha och sen massa fakta ang lagar, hur dom skulle bo, vad dom skulle äta osv, och dom frågade om jag hade allt hemme jag bara ja och sen åkte vi hem med en ny kanin.

Såg även en gång en dvärghamster med ett litet sår på en bak benet i samma affär och pratade då med dom som jobbade där, vi gick tillsammans tillbaka och kollade hur illa det var, ett litet sår bara och då dom precis skulle stänga skulle han säga till tjejen som jobbade morgonen där på att kolla hamstern med nogrant innan dom öppnade :D

Dock finns det fortfarande många fler dåliga djuraffärer än bra :(

torpetskaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bromma Zoo (stockholm) är en jättebra zooaffär! Har två kaniner därifrån, båda sjukt duktiga i hoppning. Även bra lynne och URSNYGG exitör/färg :D

Här är en av dem (Edward Cullen) (som bäbis) :D

imsuchadiva
0

*har inte läsit allt*
Men jobigt att du blev påtvingad att köpa massor med "onödiga" saker.
Hade jag varit i den situationen så hade jag talat om för dem att jag hade alla nödvändiga saker hemma redan, sen hade jag pungat upp pengarna för kaninen och inte ett öre mer.

Hoppas allt löste sig till det bäst till slut :)

AnimalLover
0

#33 jag har själv köppt en kanin därifrån för länge sen :) helt underbar var hon!Dock så finns hon inte längre :( .. men jag har 2 råttor därifrån och dom är helt underbara!