Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 887 ggr
[nataschaj]
0

Lite Besviken...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag som verkligen ville ha stamtavla på Geisha är inte säkert ja får det, Mejla uppdödaren igår å fråga hur de blir med ringarna, inte säkert hon hinner få hem dem i tid..

Och jag vill ju inte ha öronmärkning efter som ja inte vill riskera hennes liv om hon skulle dö.. och just för tillfället känner jag inte för att lägga ut dem pengarna på henne och kanske förlora henne.. jag vågar inte ta den risken..

Och jag vill ju verkligen ha stamtavla på henne för ja skulle vilja ställa ut nån gång i framtiden..

Härstamningsbeviset har ja inte fått ännu..så vill ha de ganska så snart då efter som ja inte verkar bli av med ring..

Känns bara så tråkigt om ja inte får det.. Jag gillar inte alls den nya lagen..

va bara tvyngen och skriva av mig..

Jag vet ju att de inte e uppfödarens fel, men hon har ju vetat om att ja vill ha stamtavla och har haft tid på sig..

Men men.. har jag tur vilket jag aldrig har så kasnke hon hinner får hem de innan tiden har gått ut..

spiritedaway
0

Finns veterinärer som tolkar det som att kaninen bara behöver bedövas, och itne sövas ner. Leta en sån veterinär ?

[nataschaj]
0

#1 Finns de de?? hmm ja ska fråga min vet å se vad hon säger.. annars behöver ja veta nån som vet i gbg.. för ja har inget körkort..

pigelina
0

Min nya kanin Teqila har öronmärkning. jag tror inte dom söv ner henne

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

spiritedaway
0

#2 jo det finns har jag hört. Jag förstår inte varför man ska behöva söva ner kaninerna för att märka öronen då det räcker med att bedöva. Riskerna är ju mycket mindre. Kaniner är ju känsliga för att sövas ner allmänt, och kan tänka mig att det är värre när de är mindre också.

lycka till!

hyltebarn
0

så tråkigt, lycka till! :*

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

[nataschaj]
0

¤4 5 Tack.. ja hoppas de lösaer sig..

Rafflan
0

Jo, dom flesta veterinären ger lokal bedövning och ev lugnande innan dom märker.

Jag tycker den nya lagen är bra!

Trasdockaa
0

Jag var och märkte 9 kaniner i tisdags hos veterinären. Med lokalbedövning. Här riskerar vi ingas liv inte!

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

[nataschaj]
0

#9 meen ååå…. hehe ja då ska ja banne mig höra om hur dem gör det i gbg.. men måste veta hur mkt det kostar.. men kan man märka när som helst då??

[Wera]
0

Med lokalbedövning går ju att märka, utan öronmärkning kan man väl inte ha stamtavla, enbart H-bevis.

En teddydvv jag tingat ska öronmärkas med lokalbedövning innan jag får hem henne. Uppfödaren vill inte riskera hennes liv för öronmärkning med sövning :)

hjartelyckanskaniner
0

Man kan ha utan öronmärkning, finns dessa ringar man sätter runt foten.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Wera]
0

#11 Jo jag vet att det finns ringar, utan nringmärkning och öronmärkning = ingen stamtavla. Men tänkte mer på öronmärkning för det verkar inte bli av med ringarna elr? ;)

[nataschaj]
0

va ska man ha för att få stamtavla då?? hänger inte med..

Animalfriend
0

Stamtavla skriver uppfödraen på de kaniner som inte har luckor i föräldrarnas papper. Luckor betyder att de har förfäder som inte ställts ut, eller som nollats.

Oftast väljer uppfödare vilka som ska få stamtavla, utifrån hur föräldrarnas stam ser ut.

Du kan försmodligen inte få stam skriven på en kanin som inte fått det från början. Men man kan ju alltid fråga vfr. den inte fick det.Glad

Hej så länge!

Animalfriend
0

Eller förresten, vill tillägga att det inte måste bero på vad för luckor kaninens föräldrar har, men det spelar viss roll. Endast registrerade uppfödare kan utfärda stampapper. Härstamningsbevis är en annan sak.

[nataschaj]
0

#15 jo men grejen e att jag skulle få stamtavla efter som hon frågade mig redan från början om ja ville ha de el inte å ja ville ha de,.. men va ja uppfattade de som va att ja inte kunde få de pga att hon inte kasnke hinner får hem ringarna i tid.. innan dem blir 11v då.. för efter 11v så fick man inte ringmörka dem sa hon till mig..

Och hon e en reggad uppfödare.. och de finns inga lukor i detta efter som hon har kolla på bakåt i linjern.. men ja får se tack för svaret

Zvintos
0

#15: Nix, det är inte enbart registrerade uppfödare som kan utfärda stamtavla.
I sådana fall skulle inte uppfödare kunna registrera sig alls, med tanke på villkoren man måste uppfylla innan man får registrera kaningården.

Alla som är medlem i kaf och har uppfödarnummer får utfärda stamtavla på kaniner (egenuppfödda) som är berättigade till det.

Animalfriend
0

#15 Är de inte registrerade då? Man får ju uppfödarnummer efter reg.

Eller kanske jag har fel?Glad

Zvintos
0

#16: Då sade hon i sådana fall fel.
Man får ringmärka efter 11v, om ringen går på.
Ringen träs på när kaninen är mellan 10-12 veckor gammal, vilket står på KAFs sida:
"Ringarna sätts på när djuren är 10 - 12 veckor gamla. När ringen sätts på skall den gå trögt över skenbenet. Går den lätt kan man vänta någon vecka."

Zvintos
0

#18: Fast det räknas inte som registrerad uppfödare. =)
Man får ju inte uppfödarnummer heller, utan får ansöka om det.

För att vara registrerad uppfödare gäller detta:
# Den som registrerar kaningård skall ha fyllt 18 år och vara medlem i Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund # Uppfödaren skall ha minst tre (3) års vitsordad kaninuppfödning och bedrivit utställningsverksamhet # Uppfödaren skall ha genomgått "Kursen för den som driver handel med djur avsedda för sällskap och hobbykaniner". Kursen är godkänd av Jordbruksverket

Efter det räknas man som registrerad.
Innan dess är man oregistrerad uppfödare.
Dock inte mindre uppfödare för det. =)

Animalfriend
0

Aha, tackar för upplysningen! Glad

[nataschaj]
0

#20 hon har uppfödar nr och e reggad .. hon åker på utställningar men men ja vet inte.. blir väl inget av dådå..