Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2965 ggr
TereseE
0

Hona vs hane

Hej allihopa!

Jag har lite förutfattade meningar om att hanar över lag är trevligare som sälskapskaniner än honor. Att honor lättare blir revirbenägna och tjuriga ( i brunstperioder om inte annat).

Skulle vilja höra med er hur ni tycker och vad ni har för erfarenheter?

Saknar en kanin här hemma efter att våran Texas fick lämna oss i förtid, står lite i valet och kvalet mellan en hane eller en hona…

hyltebarn
0

Har bara haft honor, och visst dom kan vara väldigt knäooa under brunsten ;/

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Cagi
0

Jag har haft 3 vuxna honor och 2 vuxna hanar, varav 2 av honorna och en hane som inte var ett dugg revirbenägna, sura eller skvättande däremot en hona och en hane som har skvätt och varit lite stökiga så min erfarenhet är att jag inte märkt någon klar skillnad på hona eller hane utan bara på deras olika personligheter

moonsi
0

vad är du sugen på för ras ?

själv tycker jag att hanar överlag brukar vara trevligare

TereseE
0

#3 Jätte faktiskt. Jag är lite dum och vill så gärna ha en jätte trots att jag är överkänslig. Får (fortsätta) städa som en tok och försöka göra lite annat än gosa kanin hela dagarna.

Har varit inne på rex och frasse/rex men känner att jag vill ha en riktigt stor kanin som inte är en Texas.

Ska åka och kika på en vit rödögd hane och en järngrå hona, (kullsyskon 3 månader) på fredag. Svag för hanar, men samtidigt tycker jag järngrått är så snyggt på jättar!

monica551
0

Jag skulle rekommendera en hane om man skall ha som kelkanin. Hanar brunstar ju inte som honorna gör och är jämna i sitt humör. Honorna svajar efter hormonerna och hos en kanin så är det inte många dagar per månad som en hona "är sig sjäv" och inte påverkad av hormonsvängningarna.

Så skulle jag själv enbart ha mina kaniner till gos & kel och inte ha någon Avel alls så skulle kaningården garanterat enbart bestå av hanar. (Förutom min älskade BJ Nina förståss).

Flört

TereseE
0

#5 Älskar du din jättehona trots att hon är tjurig eller har du haft turen att hitta en otjurig hona? Nu blev jag nyfiken…

moonsi
0

oj vilt röd låter ju skit snyggt . finns dom ute på annons så man kan få se dom?

kan varmt rek jätte så härliga :-D

blir nog inte så stor skillnad med städningen mot texas :-)

fundera  på en sak förut kan man ha vanlig kattsand i kaninlådan ?

MarHai
0

Haha jag är helt tvärt om dig Monica ^^ Jag hade helst bara velat ha honor i min kaningård.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

TereseE
0

#7 Vit rödögd, dvs albino inte viltröd. Nope inga bilder på honom, men finns bild på honan med syster på Blocket i Uppsala om du söker på belgisk jätte. Den enda jätteannonsen i Uppsala som finns.

Jag testade med kattsand i Texas låda ett tag, eftersom katten envisades med att gå på hans låda. Men det är inte att rekommendera. Hade hö över, men annars kan dammet vara skadligt för kaninens känsliga luftvägar och lungor. Och om kaninen skulle få för sig att smaka så kan den få klumpar i magen. Plus att det inte blir klumpar av kisset som efter en katt som krafsar igen efter sig.

Toa-lätt funkar allra bäst tycker jag. Och med hö ovanpå så tycker inte katten att kaninlådan är lika inbjudande heller…

moonsi
0

hehe läste tydligen lite galet hehe :-)

måste titta

moonsi
0

hehe läste tydligen lite galet hehe :-)

måste titta

TereseE
0

#10 Japp, gör så. Hanen lär vara snyggare med längre öron och båda är snälla och trevliga. Hanen är dock mer ompysslad eftersom han skulle sparas till Avel, men pga platsbrist är han till salu.

Vi ska mötas upp i Björklinge och hon skulle ta med sig båda två. Sedan får magkänslan bestämma!

moonsi
0

hitta va söt hon är :-)

ja magkänslan ska ju helt klart styra 

spännande :-)

vit hanen mmm fint fint

moonsi
0

ska du ha en rex också ?

monica551
0

#6  Nina är så gott som aldrig tjurig. Vet ej varför hennes hormoner håller sig så lugna och då är hon karltokig och jagar hankaniner med ljus och lykta!  *skratt*

Visst gillar jag mina honor och jag har massa super gos och trevliga honor som är suveräna gose kaniner.

Det jag menade var att jag tycker att en hane är ett lite "säkrare kort" om man får uttrycka sig så. Och så är jag nog lite så att jag passar nog som person bättre ihop med handjur av naturen. Jag har t.ex. bara haft hingstar eller valacker när jag hade hästar och min första egna hund var en självskriven hane. Sedan började jag med Avel och då var det ju mer naturligt att ha lite tikar också.  *skratt*

Så det hela är nog helt enkelt en fråga om tycke och smak från person till person, när det gäller frågan om hona vs hane.

TereseE
0

Känns konstigt att inte ha en frasse nu när jag envisas med en "vanlig" kanin (inte rex). Men som sagt så kommer ingen kanin någonsin kunna ta Texas plats och då vill jag ha en helt annorluna, men i jätteformat. Och större en jätte lär man ju inte hitta…

#13 Tycker också hon ser jättesöt ut!

Mammakanin lär vara jättetrevlig, även när hon har kull så det bådar ju gott för att även dottern kommer bli trevlig, trots att hon saknar "kulor". Ja ja, vi får se!

Fler som vill säga något om hona vs hane?

TereseE
0

#14 Nej, det blir ingen rex. Vill bara ha en kanin.

#15 Tack för ditt svar! Samma här, har också haft majoritet av hanar när det gäller det mesta. Men när det gäller hästar så är jag svag för speciella ston, ju speciellare desto bättre!

moonsi
0

ok läste i rex tråden  och såg de du hade skrivit .:-)

roligt ialf du får uppdatera oss sen :-D

spiritedaway
0

Hanar tycker jag har varit mysigare för det mesta, förutom min lilla Gizmo. Han har inte tid med sånt :P Men han är väldigt social och vill ju vara med. Han har bara väldigt mycket energi just nu, men han är inte ens 1 år än.
Min hona är väldigt grinig just nu, hon är brunstig mycket just nu. Men jag kanske har en annan åsikt när jag kastrerat henne. Jag har hört att de kan bli lugnare och mysigare efter man kastrerat.

Fast alla kaniner är inte födda till att bli myskaniner heller. Så ta den kanin du fastnar för mest helt enkelt :)
Jag tycker om både honor och hanar, har ingen direkt favorit.

PrinzeZz
0

jag föredrar honor, just för att jag kommer inte så bra överrens med hanar Glad

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Stampelina]
0

En jätte nu??Förvånad

Trodde också du var inne på den där rexpälsade frassen. Nja, vad säger man, tycker du ska se till individen istället för till könet.

Men jag förstår dig, är också grymt svag för BJ. Tror de är lite mer drag i en BJ mot en frasse, de verkar ha mer energi tycker jag.

Hoppas allt går bra och att det blir rätt hur du än väljer.Glad

TereseE
0

#21 Mmm… Känns bättre med en helt annan kanin än Texas, så man inte kommer jämföra dom hela tiden. Och jag vill ju gärna ha en stooor kanin!

Svårt val, men har bestämt mig för jätte nu i alla fall. Sedan får vi se om det blir honan eller hanen när jag träffar dom.

[Stampelina]
0

Förstår dig verkligen.

Men ska du inte vänta och se om Martina och Mona parar Ruben och Wilma? Tänk dig de ungarna!Tungan ute

Men det är klart, kan ju dröja rätt länge och jag förstår att du vill ha en kanin rätt snart. Måste gå ut på blocket och kolla på de du kollat på nu!

[Stampelina]
0

Men jag hittar inga BJ i Uppsala, kan inte nån länka?

TereseE
0
[Stampelina]
0

Ok, fina, men ser den som du ska ha ut så där?

Du måste ju nästan ställa ut den sen då!

TereseE
0

#26 Det är en av dom som är honan och sedan finns hennes kullbror till salu också, men han är som sagt vit rödögd. Tycker egentligen att jättar är de enda kaninerna som ser charmiga ut som albinos. Men järngrått är en favorit. Om den järngrå varit hane hade jag inte tvekat.

Kommer kanske bli sugen på att ställa ut om jag får en utställningsbar kanin… Full stam och öronmärkning i alla fall, eftersom de är födda före 1 januari när det blev olagligt att märka själva.

Zvintos
0

Jag föredrar båda könen faktiskt.
Mina honor har varit mer jämna i humöret än min hane, han kan bli riktigt dryg när han är pilsk. =P

[Stampelina]
0

De var jättefina, när ska ni träffas?

[nataschaj]
0

Jag ska testa på min första hona faktiskt.. har alltid haft hanar när de gäller hundar /har 2 nu) råttor katter så e lite tröt på deras revirmakeringar så vill testa på hona nu… fast jag gillar hanar i fall när de gäller hundar.. råttorna va ingen höjdare när dem blev könsmogna..(jag gillde dem strakt mina 4 grabbar som ja hade) men så e de me nästan alla djur.. :).. men man tar de man fastnar för:)..

Tala gärna om hur de blir & lägg gärna ut  bild på snyggingen :)

TereseE
0

#29 Ska träffa uppfödaren och jättarna på fredag!

Blir glad när flera säger att de föredrar honor, just för att jag gärna vill ha en järngrå. Skulle vara kul med hona eftersom jag nästan alltid haft hanar också…

Lite anti dubbelhakor också, men eftersom den ska skutta fritt här hemma så borde det inte vara någon fara, inga kullar heller som ju också brukar bidra.

#30 Absolut, kommer bilder oavsett vilken det blir.

Robban är rädd att det ska bli en supernervös hermelin i jätteformat. Men det får vi hoppas att vi slipper! *ha ha*

[Niike]
0

Jag föredrar honor, tycker de blir mer personliga och har mer attityd.

PaaatyPalm
0

För ett år sen var jag helt mot honer, skulle aldrig ha en! Just nu äger jag dom 2 (3) st Helt underbara individer :)

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

MH1994
0

jag har haft/har 3honor och 3hanar : 2 honor = sura/elaka (1 lugnade sig vid PARNING men fortfarande lite elak).

ingen av hanarna har gjort nåt dumt, inge skvätt inge elakheter. men en var rädd för allt och alla…

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

[Stampelina]
0

Tessan Så spännande för dig! Det är så kul när man går och väntar! Jag får hem en ny rexhona på söndag, håller på att längta ihjäl mig, är så nyfiken på henne!Glad

TereseE
0

Hittade en vit rödögd jätte som jag bara måste visa, hur söt som helst!

http://forums.rabbitrehome.org.uk/showthread.php?t=172835

Fler som har positiva erfarenheter av honor?

teddykaniner
0

Jag föredrar honor.. dom är mer personliga och tänker inte bara på att para sej som hanarna här gör..Flört.

Men min angora hane är det inget fel på!

Med vänlig hälsning,
Jenny

hjartelyckanskaniner
0

Nja, jag vet faktist inte om jag ska vara helt ärlig!

Det beror helt och hållet på hur individen är och hur man handskas med kaninen (är sträng med att ej bitas m.m)

Jag har en av världens snällaste hoppkaniner och de jag ser brukar vaar aggressiva och minsta lilla man rör kaninen så hugger den, men Suffi är faktist en mes:P hon blir rädd av att man lägger i hö i höhäcken och om man rör sig snabbare än en snigel så blir och också rädd, men hon är snäll utanför buren:) Om man sitter på huk så hoppar hon upp i knät och om man är riktigt snäll så kan man få en puss;)

Men sen så har jag lilla (ja LILLA) Saffe. Han måste ha en hund i släken för han hoppar efter mig vart jag än går och hoppar upp i mitt knä för att kela. Men han skvätter väldigt mycket (har ju 4 lockande honor i huset så är ju inte så konstigt ;) ) så man får torka av väggarna. Har hans mamma ochså och de är väligt lika i sättet förutom att hon brunstar och då är hon inte så snäll.

Tosca är snäll men när hon inte vill någonting så säger hon till. Hon är snäll i brunsten för då orkar hon inte med någon/något så hon bara lägger sig i ett hörn och sover ;) Hon är mattokig och rycker i gallert om hon inte får mat snabbt och först. Hon är en toppen mamma till sina två små bebisar och låter de få mat även om hon skälv skulle vilja äta upp all mat i skålen.

Jag tycker du ska fråga uppfödaren mer om hur kaninerna i släkten beter sig. Är honorna jätte stirriga i brunsten, lugna, aggressiva. Om honorna är snälla så skulle jag slå till på honan men om de har en tendens att vara väldigt aggressiva och vaktar sitt revis som en hök så skulle jag välja hanen. Om du sedan vill ha ungar så kan man knappt kolla på de utan att hon är borta vid de, om man har otur så kan en sådan hona döda sina ungar för att du var i hennes revir.

Lycka till med köpet!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Niike]
0

Kan ju påminna om att min Alpha var en hona ;)
Och jag tror inte jag missat att säga att hon var totalt underbar? Snäll och bestämd tjej, tålig, nyfiken, mysig, pigg och framåt, sjukt lugn och jaa.. Hur go´ som helst!

[GlittriGris]
0

min kompis hona är väldigt sur oftast bits  när man klapapr henne och så ooch i sommras så bet hon mej i knät och hängde kvar när jag gick :P

[GlittriGris]
0

men hennes förra kaniner en var jätte snälll och har aldrig bitits var kelig o nyfiken:)

Baralisah
0

Vad roligt Tessan! skit kul för dig!
Nej, ingen kommer kunna ta Texas plats heller, och det kommer ingen göra.
Jag var sugen på dessa kaniner för en månad sen tror jag det var. Men jag vill så gärna ha en viltgrå.
Jag mailade henne igår och hon sa att hon hade 2st bebbar som var viltgråa. så jag skiter i vilket kön det blir. jag skkaaa ha en viltgrå jätte! Glad Då kommer dom vara levklara 11april! tihi

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Jetaime
0

Ja det finns både för och nackdelar med honor och hanar. Har haft flera av båda könen.

En del hanar är JÄTTE äckliga och stänker så fort dom känner lukten av honor och kissar ner allt och alla.. Har en sån hane här hemma. Han lägger absolut ner all sin energi på att vara hanig.
Sen har jag en hane (william) som är lite hanig men muffar bara lite, stänker inte och beter sig inte helt knasigt, bara lite förståligt hanig ^^.
Sen har jag en kastrerad hane som är ungefär som william, men han blev precis kastrerad så jag tror det försvninner mer och mer. Men han har aldrig stänkt och sånt, bara låtit lite.

Sen har jag honor som man knappt märker att dom är brunstiga, men vissa som blir sjukt jobbiga. Sura små skitar som inte vill bli rörda och håller på att töntar sig när man ska ta upp dom från hagen eller buren, men det är rätt förståligt att dom är så ibland ;)
Men sen finns det dom man inte märker så mycket på.

Jag kan inte säga att jag gillar honor framför hanar eller tvärt om, det beror mer på individen.. Men jag måste säga att jag föredrar små surigar än hanar som stänker, för det är otroligt äckligt ^^.

Strumpa
0

tror ni att det är lättare att få en hona rumsren än en hane?

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Baralisah
0

Men på din fråga så skulle jag nog ta honor.. jag vet inte varför faktiskt, jag trivs bäst med dom. Men hanar brukar faktiskt alltid vara mera tillgivna.

Jetaime
0

#44 Mja jag vet inte jag har haft en hane innan sen han var nån månad, och han är rumsren ;) Han skuttar in och gör på lådan. Även innan han blev kastrerad också..

hjartelyckanskaniner
0

Man kan inte svara på en sådan fråga då det är helt olika. Min hane gillar inte att bajsa utanför toan då han tycker det är äckligt så han är ordentlig med det. Men hans mamma avnänder toan som ett tält och bajsar exakt överallt och lite till.

Suffi är ungefär likadan som saffe men om det skulle bli för mycket i toan så gör hon det utanför (gillar inte att bli äcklig om tassarna).

Tosca bajsar i hela buren men kissar i toan.

Jag har inte lärt mina kaniner att bli rumsrena så jag tycker det är naturligt att de inte gör sitt behov på ett ställe i buren eller att inte göra det utanför buren, jag har bara ställt in en toa och om de för det i den så är jag glad för då blir det mindre jobb, men lär inte kaninen att gå på toa.

Mvh Emma

Strumpa
0

#46 okej :) ja så var min förra hane (RIP:()

#47 jag har bara haft hanar och de 2 "första" var rumsrena, men inte min nuvarande. Kanske det beror mycket på halten av hormoner i kroppen?

/Sanna

Sashhi
0

Jag föredrar oftast honro före hanar, tycker de är lite mer personliga. Mina honor blir inte så jobbiga i brunsten.

Not your mom, not your milk.

hjartelyckanskaniner
0

#48 Jag vet inte vad det är som får vissa att bli rumsrena och vilka som inte förstår haken med det.

Visst är det skönt med en kanin som är rumsren för då behöver man inte städa lika mycket som hos en som använder hela buren.

lägg i kisset och bajset i toan så lär kaninen sig senare att den gillar toan, sätt sedan toan där den har använt hörnet som toa:)

Mvh Emma

Strumpa
0

#50 det låter lätt i teorin, men vissa är helt enkelt mindre renliga antar jag :) men men blev lite väl OT här nu kanske, så jag får ursäkta :)

/Sanna

hjartelyckanskaniner
0

Jo, är inte så speciellt roligt med en vit kanin som gillar att rulla sig i kiss och lera;) En kompis har en sådan kanin och han gillar inte att tvätta sig inför utställningar heller så det blir Emelie vs kanin

Mvh Emma

TereseE
0

#42 Vad kul! Jenny berättade att hon hade en ny kull med jättebebisar.

Nu längtar jag till fredag, undrar vilken det blir?

Tack för alla svar! Och ingen fara för min del om det blir lite OT ang lådträning och annat, de hör ju ändå till ämnet hona vs hane.

PaaatyPalm
0

Hade ni frågat mig för ett år hade jag sagt att honor inte är något o ha, eller i den stilen.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

hjartelyckanskaniner
0

Har du en länk till albino hanen?:) Skulle varit roligta att se en då jag själv haft albino bebisar (dog dock efter 1,5 vecka).

Nu blev man intresserad av att skaffa en BJ! ;) vill ha en stor kanin, en bamse, men mamma vill tvunget ha mini kaniner för att de andra tar för stor plats.. skulle varit roligt att testa att ha en BJ eller en frasse som maskot i uppfödningen, men icke sa nicke :(

Mvh Emma

[Wera]
0

Olika från individ till individ. Föredrar helt klart hanar som kel. De är mer sociala och mysiga, fast vissa av mina honor är mysiga ändå.
Om jag jämför Nalle med My föredrar jag Nalle, han är livlig, mysig, super social m.m medan My bara är ganska lugn, inte så där "överglad" när man kommer om man säger så. Bara haft hanar som är så där "översociala" och hoppar upp och vill ha sällskap typ.

Har bara haft enstaka honor som är tjuriga, griniga vid brunst.

Baralisah
0

#53 - Ja det ska bli riktigt roligt! Vad bra att du får träffa båda kaninerna som du kanske ska köpa, det är bäst det, så man vet vilken som tyrs sig till en :)

TereseE
0

#55 Nope, finns inga bilder på albinahanen, men en annan vit rödögd jätte finns länkad i # 36.

Kan absolut rekommendera frasse som maskot i kaningården! Kan berätta mer om jätte när jag fått hem min…

minkaninester
0

Min kanin, Ester är hona. Hur social som helst. Har aldrig varit jobbig. (undantag när hon blev könsmogen)

Men det är nog bara vilken personlighet kaninen har och hur man uppfostarar den. Kram

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

TereseE
0

#59 Härligt att du har en mysig hona! Tror också det ligger mycket i hur man handskas med kaninen och uppfostrar den från att den är liten…

Både mamman och pappan till de här som jag ska titta på är trevliga, honan låter uppfödaren kolla hennes ungar och allt utan problem. Så jag hoppas och tror att dottern kan vara riktigt mysig hon med.

Melvis
0

Tycker att hanarna är goare en honorna.

Baralisah
0

vad kul Tessan!
Jag har själv fått besked nyss att det fanns en liten viltgrå hona i kullen! Glad

[Wera]
0

#60 Håller med, beror på hur honan blir hanterad o s v. Mina honor har endast varit lite "kännsligare" vid brunst (inte alla men några) och några har man inte märkt skillnad på :P

TereseE
0

#62 Jättekul för dig! Då blir vi med jätte båda två!

Fynderar lite på om jag också skulle vänta på nästa kull, vet du om det finns någon järngrå (hane) där?

Men vi får se imorgon, jag kanske blir jättekär i någon av de två som hon skulle ta med sig in till Björklinge… Min man överraskade mig med att säga att det vore jättecoolt med en vit rödögd jättekanin i familjen.

Jag ska ju bara ha en kanin, så svårt att välja! Längtar tills imorgon!

Hur är din Donna i tempramentet, Lisa? Jag är verkligen skiträdd för att få en surtant om jag väljer honan. Beslutsångest till tusen. *gah*

Trasdockaa
0

#64 Håller tummarna att du hittar din egna lilla bebbe nu som det känns så där underbar rätt med! :) I annat fall får du köpa en redig frasse och en dvv rex och själv få fram dina älskade rexfrassar ;) Har massvis med bilder på minda dvv rexar på min bilddagbok, men också några på hemsidna och på k-net :) Lite trångt i lägenheten kanske bara med ett helt gäng *fniss* :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

TereseE
0

#65 Jag du… en mer vimsig kaninköpare än mig får man leta efter, men jag hoppas verkligen att en av de två jättarna jag ska träffa imorgon stjäl mitt hjärta! Det är ju ändå ett stort beslut att bestämma vilken individ man ska dela livet med i förhoppningsvis många fina år framöver.

Rexfrasse vore en dröm, men det känns ändå för mycket som att försöka ersätta min kära mysfrasse Texas just nu. Var helt inne på det innan Texas gick vidare, men nu känner jag helt annorlunda.

Lite trångt, jo jag skulle tro det. Sedan är jag ju överkänslig så en kanin är precis så att det funkar om jag städar som en tok och försöker göra lite annat än gosa kanin hela dagarna.

Ska spana in dina dvvrexar nu!

[Stampelina]
0

Just nu är den allra keligaste här på Betesgården just en hona, men hon ligger tätt följd av vår eviga kelgris Stampe. Vet ju dock att detta kan ändras då hon går in i tonår och brunst och allt det där, då honornas hormoner delar ut en hel del personlighetsförändringar, precis som på oss människohonorFlört

Tycker nog att om Du ska satsa på en kelis så är nog det säkraste kortet över lag en hane. Detta bortsett från Martinas honor som verkar vara helt sanslöst genomgoa. Du har inte funderat på att vända om helt och satsa på just en holländare, tycker de verkar vara helt otroliga!

När min Clara fyller 7 år (hon fyllde nyligen 5 år)har vi lovat att hon ska få en egen kanin (Som vi självklart tar ansvar för!!) som hon ska få ställa ut och ha roligt tillsamans med. Nu är hon helt inne på holländare och vi hoppas det håller i sig då vi tycker den rasen verkar idealisk som kelis.

Skulle vi bara ha en enda kanin i dagens läge så skulle det förmodligen bli en holländare från just Martina, hon verkar ha tagit fram så fina temperament och så verkar det som att hon hanterar dem så himla mycket.

Fast det är ju klart att det är ju rätt stor skillnad från en BJ.

TereseE
0

#67 Min yngsta lillasyster (Hanna) har en gammal dvärgvädurshona och efter henne skulle hon jättegärna vilja ha en holländare. Tror också de är perfekta kelkaniner, särskillt Martinas. Men jag vill gärna ha modell XL.

Och försök inte få mig att ändra mig igen, nu när jag har siktet inställt på en jätte. Räcker med beslutsångesten kring hona eller hane… Att det ska vara så himla svårt!

Hittade en annons med blandraser mellan jätte/holländare men de var tydligen helt ohanterade och det känns inte så bra. Plus att jag måste erkänna att jag föredrar renrasigt.

Det finns så många fina kaniner och duktiga uppfödare, men nu blir det jätte för hela slanten. Glad

[Stampelina]
0

Ha ha, jag jag förstår dig, ska inte försöka ändra dig!Flört

TereseE
0

#69 Ha ha, tack så mycket!

Men gärna fler som vill berätta om trevliga honor… ;)

mingopingo
0

Jag har ju min fantastiska hona Liva. En riktig kelgris, lätt att hantera på alla sätt. Men hon har lite temperament mot dom andra kaninerna. Men inte mot oss männsikor. Sen har jag min lika gosiga och snälla Figaro. Dom är otroligt lika varandra till sättet.

Svårt att hitta skillnader mellan dom. Kanske att hanarna är lite mera framåt och nyfikna medan honorna avvaktar lite.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Rafflan
0

Jag har 2 super trevliga honor, dom gillar inte att bli burna så super mycket man kan gärna var med å mysa i soffan och gosa i sängen utan problem, inge problem med revir eller brunst emot mig men som kan bråka med varandra när någon/båda är i brunst ;)

Och att dom inte gillar att bli burna, ja man kan ju träna dom till det så dom blir mer vana och lugnare i famnen, men då jag har dom hoppar löst ganska mycket har jag inge behov av att bära på dom ;)

TereseE
0

#71 Dina kaniner som var med på träffen i somras var ju supergoa!

#72 Jo, bärträning lär det ju bli med en jättebebis!

Kul att höra att så många har snälla goa honor, kommer inte tänka så mycket hona/hane imorgon utan försöka hitta den som verkar socialast och finast oavsett.

Mickis1994
0

Jag föredrar hanar. Tycker dem är trevligare än honor. Fast dem skvätter en del ibland. Honor är också extremt trevliga. Men jag tycker att ändå att hanarna "vinner" . .   ;)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Tarja
0

Jadu, det beror nog lite på själva kaninen :)
Men själv så tror jag att jag föredrar honor trots allt! Tycker att de oftast är lite mysigare och iallafall så är mina honor mer rumsrena än hanarna.. Men, det finns såklart väldigt snälla och rumsrena hanar också!

Baralisah
0

#62- Nja, alltså donna älskar att bli gosad med och så :) … men nu har hon blivit ganska jobbig att hantera tycker jag. Hon har börjat sprattla och hon ger sig inte heller. Hur jag än håller på och försöker träna bort det där. Och det är ju inge Svaga sparkar hon ger mig heller..

Hur blev det idag? Gladblev det någon jätte?

Baralisah
0

men jag tror verkligen inte att du kommer få en surtant.. Alla pratade så bra om frassar och jag köpte min lilla frasse, men självklart är hon min lilla snutta som är helt underbar. Men alla andra frassar verkar vara meeera tillgivna än donna.. Obestämd

TereseE
0

#77 Hon börjar väl komma in i tonåren? Till och med min Texas som jag nästintill helgonförklarat hade sina tokerier för sig där ett tag. Det kommer säkert gå över, ska du se!

[Stampelina]
0

Ja, vet du att Glenn är också lite tonårsbutter just nu, men jag räknar med att det passerar. Ibland är han hur go som helst, men sen ibland vill han inte att jag ska röra honom ens. Tar det inte så allvarligt, vet ju själv hur scitsofren jag kände mig som tonåring, de går ju igenom i princip samma sak!Flört

TereseE
0

#79 Vet du Tessan, sedan du skrev att honor över lag (och även oss kvinnor/tjejer inräknat då) har sina sidor så har jag börjat tänka annorlunda angående honkaniner.

Just nu är jag mest inne på honan faktiskt, imorgon vet jag!

tantnett
0

Men vad roligt att du skall titta på kaniner.

Tror du gör helt rätt med att eventuellt skaffa ny så fort som möjligt. Att du skulle jämföra med Texas tror jag inte.

Som jag ju skrev i en tidigare tråd så är dom ju individer och den kanin ni väljer kommer ni att älska för den den är.

Jag har ju enbart erfarenhet av Flippen som ju är en kärri… flåt blev lite fel hm? i hastigheten.

Flippen är ju en hona. Hon överaskade mig enormt med att hon visade sin totalt novise matte gällande kaniner, vad en kanin behöver.

Hon var direkt rumsren från 8 veckors ålder när hon kom hem. Jag hade ingen låda till henne då, men en då jag renoverade ett skrivbord vid den tiden så dög för henne en av skrivbordslådorna som kisslåda. fniss. Nåväl hon fick snabbt egen kisslåda.

Flippen har aldrig haft någon jobbig tonårsperiod hon har heller aldrig varit gnagig av sig, hon har ju alltid gått fritt men inredningen av lägenheten är intakt. Ha Ha.

Visst har Flippen haft sina brunster men även dom har varit ok. Mina fötter har väl fått sig en och annan omgång det skall inte förnekas, särskillt om jag har luddiga morgontofflor. Då kan sötingen även än idag bli till sig i trasorna. Ha Ha.

Flippen är oerhört personlig med sitt speciella sätt att hon är ingen kelkanin. Vet ej om det kan vara något specifikt för honorna? Men hon har ändå närkontakt hela tiden med en genom att hon följer en i lägenheten och har ständigt koll på vad man gör.

Diskar jag så ligger hon vid mina fötter, går jag på toaletten så skall hon med m.m.

Men att sitta som knäkanin går denna dams ära förbi.

Aldrig att Flippen har försökt bita mig. Ett och annat nyp har man fått i vaden men det tolkar jag som kärleksbett då det ju som sagt endast varit smånyp.

Ja detta är vad jag har erfarenhet av gällande hona.

Flippen är störtskön och jag önskar innerligt att ni finner en som ni efter en tid kan säga detsamma om.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

TereseE
0

#81 Tack så mycket Tantnett för din fina och personliga beskrivning av Flippen! Skulle vara toppen med en Flippen i jätteformat här hemma… *ha ha*

Baralisah
0

Klart att du ska ha en hona om det är det du vill ha, imorgon så känner du ju efter om det klickar mellan er :)

Strumpa
0

det är så himla svårt att bestämma sig när man tänker hemma ju:) vet hur det känns! lycka till imorn! och välj den som du fastnar för oavsett färg, utseende och kön är mitt råd (som många andras). (och ta massa bilder hehe)

/Sanna

[Stampelina]
0

#84 - Ja, säger likadant, svårt att bestämma hemifrån utan att ha träffat dem.

Men Tessan ta god tid på dig och känn efter noga så kommer det nog bli kanon!

Lycka till!

TereseE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev en hona, fy vad jag är glad nu!

Fler bilder i tråden Jätte-kul…

[nataschaj]
0

Gud va snygg hon e! längtar tills ja får hem min tjej :)

TereseE
0

#87 Å ska du också skaffa jätte? Vad kul!

[nataschaj]
0

#88 hehe neej blev lite fel ingen jätte men en viltgrå dvärgvädur hona ska ja skaffa mig :) el ja hon kommer hem om 2 v :)

TereseE
0

#89 Jättekul i alla fall, speciellt att få hem en ny kanin. Är helt lycklig!

[nataschaj]
0

#90 Kan ja tänka mig ja längtar som stjytton efter min första snygging :)

tantnett
0

#86 JÄTTE - FIN.  Glad

Strumpa
0

#86 hon ser så stolt ut på något sätt. som en riktigt fin dam :)

/Sanna

Bella-R
0

Stämmer det att hanars kiss luktar starkare än honors? Och detta med skvätt, försvinner det vid kastrering? *Nyfiken* :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Zvintos
0

#94: Inte i mitt fall iaf.
Här luktar honornas lika illa som hanarnas under brunst (endast då min hane skvätter lite).
Det brukar kunna försvinna efter kastrering, men finns ingen garanti för det. =)

mingopingo
0

#94 Jag tycker mina hanars kiss luktar klart mycket mer än honornas. Spec hanen som bor inne har väldigt skarp lukt på sitt.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

tantnett
0

Tessan. Hur är din uppfattning nu när det gäller Hona eller hane??

Förvisso hade du ju vad jag förstår en underbar hane. Men det kunde vara roligt ändå att höra om du märker någon skillnad gällande könen?

TereseE
0

#97 Jag är faktiskt jättenöjd med min hona!

Kan tycka att hon är lite tuffare i lynnet och mer bestämd, men det kan ju att göra med rasen också. Frassen var mer dumsnäll om du förstår hur jag menar. Motsatte sig inget som jag ville, medans Freja gärna vill säga vad hon tycker också. På ett trevligt sätt förstås.

En annan fördel är att jag inte är allergisk mot Freja, min gissning är att det hör ihop med att hon är en hona…

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.