Husren? Vad menar du?
När jag hör "husren" tänker jag på att han är liksom rumsren i alla rum, i hela huset.. Men det kanske inte är så du menar? :P
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Hehe, jag kallar det så. Han går i sitt hus, fast han ska gå på toaletten ;D Har ändrat..
Har du testat att ta bort huset för en dag och sätta toaletten där och se vart han kissar då? Då finns det ju inget hus att kissa i över huvud taget alltså..

Jepp jag prövade. Han blev helt orolig stackarn ;S
I huset så har jag en tidning så jag tog bort huset men hade kvar tidningen. Så blev kisset bredvid. Hur gjorde ni? Jag stoppar allt bajs i toaletten men han bryr sig inte.

Om du tar bort huset, ställer toaletten där istället och lägger tidningen som han har kissat lite på, i toan. Då kanske han förstår.. =) Det är ju bra att ha Toalätt eller spån i oxå.. Det suger upp mer än tidning. Hoppas du får din nin att gå på toaletten, det blir så mycket enklare..

Okej, jag måste pröva allt :P
sådär gjorde charlie i sin vinterbonad förra året. När vi hade honom ute i somras så började han själv att gå på låda. vi ställde in stora backar som kan köpas på IKEA med massor av grästuvor,jord och rötter i men han valde att det skulle vara en toalett! Nu när vi flyttat in honom går helt på lådan.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Hur länge har din kanin varit på det här sättet, att han har haft huset som toalett?
Om det är lång tid, är det säkert svårare att vänja av honom.. Men det går helt säkert med lite träning! =) Men som sagt, det är bra om det luktar lite pink i nya toaletten, då känner han på lukten att det är DÄR han ska pinka! =)

Sen i sommras, då han var i lekstugan.

Okey, det är ju inte såå länge, så det bör ju gå att lära om honom! =)

Jajamänsan :p
Min kanin förstår inte heller att hon ska gå på toan i buren. Hon kissar på lite olika ställen, väljer liksom inget hörn.. (som alla säger att dom brukar göra) hon brukar även kissa och bajsa på sitt hö.. har det löst på burgolvet eftersom jag inte gillar höhäck. Men har testat att sätta toan t.ex där hon har kissat och byta plats på hö´t men hon kissar bara på ett annat ställe då.
Har en toa på rummet också där hon får kissa och bajsa när hon är ute. Hon var jätte duktig ett tag med lådan men sen så kissade hon på golvet. :(
#12: Ja. Att toaträna en kanin kan vara svårt. Men dom brukar ju ofast välja ett speciellt ställe där dom alltid kissar. hmm..
Jag tror det är lättare för en kanin att lära sig om den umgås med en helt rumsren kanin. Då kan den lära sig av den andra kaninen..

För Albin gick det där jättefort. Jag tror inte ens jag tänkte på det. Jag ställde en låda med spån och kattsand i ett hörn av buren och det var där han började kissa och bajsa. Sen har det blivit lite då och då att han plötsligt börjat bajsa på två ställen, men då brukar jag flytta bajset. Vet inte vad det beror på..
Samma sak innomhus. Jag ställde en liten plåtlåda bakom byrån när han var inne fösta gången och satte ner Albin i den varje gång jag tog in honom och där har han alltid kissat och bajsat. Men släpper små pluttar gör han hela tiden överallt i rummet och det är ju inte så trevligt. Vad kan man göra åt detta? Dom släpper ju dom där pluttarna som ett litet meddelande till andra kaniner.

Dennis var det heller inga problem med toa-lådan. Först hade jag bara tidningar och spån i ett hörn, senare köpte jag plast-toan. Ibland har han bökat undan toan och pinkat bakom, men jag har ställt en sten framför, så att han inte ska få undan den! hehe. Man får vara lite lurig tillbaka! =)

Igår kväll tog jag bort huset och tidnigen, och stoppade toaletten där. Och i morse då hade han kissat i toan :)) Så jag bytte papperpellets. Och så när jag kom hem från skolan så hade han kissat igen :)) Men nu vet jag inte om jag vågar stoppa tillbaka huset : /

#16; Skulle tro att du måste ha ett nytt hus, som inte luktar kiss.. För även om du skurar det rejält, så kommer han nog känna lukten.. Men du kan ju testa! Bra att han gått på toan iaf!!! BRA!!! =)
#16: Vad kul! Vilket framsteg!! Du kanske ska testa utan hus 1 dag till, för att se om det håller i sig. Och när du ser att han kissar i toan, ge honom lite godis. Direkt efter, sekunden efter! Då tänker han att han får godis när han kissar där, och så fortsätter han för att han vill ha mer godis. Sen ger du bara lite då och då, och sen slutar du.
Ställ in huset om en dag och se om det håller i sig, annars kanske du får ta bort det en liten stund igen, eller som Hopi sa, ordna ett annat hus

Okej. Jag håller på med ett nytt hus på slöjden :P

#19; Jättebra! Då kan du ju vänta tills det blir klart, så har han nog lärt sig med toan! =)

#20 Joo Innan det är klart :P Nej men det är nog snart klart :P

#21; hehe Det kan ju vara lite "pyssel" men du är nog snart klar med det! Sen får du lov att lägga in foto på huset!!! 

#22 Jo nog ska ni få se ett kort :P Men ska man "lacka" för annars så ruttnar ju huset ifall han kissar på det??
Jag skulle inte lacka, han står väl inne? Är osäker på om det är farligt på något sätt för kaninen, så jag skulle undvika det och hoppas att han håller sig till toan

Jo Han står inne. Men finns det inte nåt man kan "måla" eller stoppa dit?
#25: Det är nog inte så bra att lacka eller måla med målarfärg. Det är inte bra för kaninen och den skulle börja tugga på huset..
Jag tycker kanske att det bästa är att inte stoppa in något nytt hus. Han lär ju börja kissa i det igen.

Men då tycker jag synd om lillen, som inte får ha något hus. Han älskar att ha ett hus 
#27: Jo jag vet. Men du kanske kan sätta in något annat. Typ en planka eller något över en liten del av buren. Som han dels kan sitta under, dels sitta ovanpå.. :)

Jag tycker du ska testa med hus iaf.. Men INTE måla! Men om du inte har gjort botten i huset än, då kan du ju kanske strunta i det! För är det ingen botten i, då blir ju inte huset lika förstört om han pinkar i det.. Men det kanske kommer uppåt väggarna ändå..
Har du gjort botten, då kan du tex lägga kartong i botten som skydd, ifall.. Eftersom du inte är klar med huset än, kanske du kan testa med att ta en kraftigare kartong nu, som hus, och se om han ska ha den oxå till toa eller hur det går..

Nej jag har bara Väggarna på huset :P Så det finns ingen man kan lacka med som inte är farligt för kaniner?

Föresten så går det toppan för lillen med toaletten. Han går hela tiden! *stolt*

Nåt lack som inte är farligt finns nog inte.. Det är nog allra bäst om det är rent trä bara.. Eller om det går att olja in det med tex nån vanlig matolja, oliv eller nåt, men det kanske blir att lukta härsket sen.. vet inte.. Dennis hus är helt utan färg, lack eller olja. Funkar bra ändå tycker jag! Och sen om han har lärt sig att inte göra sina behov i huset, så är det ju inga problem.. =)
Kanske det går att vaxa med bivax? Det borde ju inte vara farligt!! Det är ju en naturprodukt typ..

Men jag kanske prövar med ett gamalt hus och stoppar in. Och om han kissar så tar jag bort det? Då kanske han lär dig :)
Några frågor :D
1. Tror ni att det spelar någon roll vad könet är?
2. Om man har två kaniner. Så kanske den ena kaniner lär den andra?
3. Om det är mycke kiss och bajs i toaletten så kanske det inte går på toan nå mer?
#33:
1. Jag tror att en okastrerad hane är besvärligare att få rumsren än en hona. Hanarna ska ju hålla på och markera revir och grejjer :)
Jag tror att det spelar roll vilken ålder dom är i. Tonårskaniner brukar ju vara lite knepiga och trotsiga.
2. Jag tror att det är bättre om dom är två. Då lär den ena den andra, det är vad jag tror bara. :P
3. Japp. Det stämmer. Kaniner vill ju ha rent och fint runt omkring sig.
Så om det är för mycket bajs och kiss i toan går dom hellre någon annanstans

Tack för svaren Lotta ;) Joo en okastrerad hane är ganska jobbig :P Fast han lär sig. När du säger Tonårskaniner så undrar jag hur gammal brukar kaninerna vara då?

Dennis är okastrerad men är inte jobbig på nåt vis! =)

Nej kanske inte för alla :)
Idag städade jag buren och då tänkte jag stoppa tillbaka huset. Så när han fick komma i buren skuttade han in i huset. Efter ett tag kom han ut. Så jag lyfte huset och tittade. Han hade kissar och bajsat. Sådå åkte huset bort.

Nä.. vad synd.. det ÄR liksom hans toa, tycker han..
Är huset stor? För om det är rktigt stort kanske man kan få plats med en toa där inne?
#37: Aj, vad synd.. Testa det nya huset du gör på slöjden, förhoppningsvis blir det bättre.

Kan ju vara så att han känner lukten.. Så förhoppningsvis går det bättre med det nya huset! Men du kan ju strunta i golvet i huset först.. Gör ett golv som du kan sätta dit senare, om det funkar.. Hoppas det ordnar sig till slut! Annars får du ha 2 hus! Ett toa-hus o ett sov-hus! hehe.
#42: Smart idé. Du kan ju ha två hus. Men då kanske han kissar i båda :S du får prova dej fram helt enkelt

Tack för alla svaren :)
Joo nog är allt huset hans toa :P Få se hur det går med det nya huset :D Kanske i det nya huset han får plats med toan :)