Döende kanin?
Jag har en kanin som är ca 3 år gammal, och nu har det otänkbara hänt. Det är inte längre Gösta utan han beter sig så underligt och jag tror att detta är slutet men jag tänkte höra.
Han hoppar runt i buren, ivrigt som han aldrig gjort förr, och hans bakben verkar ibland inte riktigt vilja bära, som om dom inte längre fungerar och han vill under sängen och han kryper under saker som han heller aldrig gjort och det är skrämmande att se han så här och det krossar verkligen mitt hjärta för jag ser att något är fel men det känns så fel mot honom att inte kunna hjälpa honom.
Jag tänkte bara höra vad ni tror om detta, om ni varit med om det själva med någon kanin. Jag funderar starkt på att låta honom somna in hos veterinären för att se honom så här gör verkligen ont.
Många förstår inte hur mycket ett sånt litet djur kan betyda för en, han är verkligen mitt allt, han betyder så otroligt mycket och hans personlighet är guld.
Jag vet var det kommer leda, men jag vill bara höra om någon vet varför det händer eller så.
Kommer alltid älska min Gösta <3
Har du hört med veterinären och låtigt dom kolla på honom?

Undrar samma som #1, har du pratat med veterinären? Han är ju bara 3 år gammal, det är ingen ålder alls.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Nej jag har inte pratat med någon vet för att jag har hört att dom inte är kunniga och vi har en i min stad och dom är mycket inriktade på hundar och katter, tror inte att dom kan göra något, känns som om hans organ lägger av sakta inifrån.
#3 Åk in och avliva då… om det är bäst :(

hmm , tycker inte att du ska avliva han helt sådär bara .. du borde ju iaf kolla med en veterinär först :/

Jag skulle personligen gjort en kontroll hos antingen en kunnig uppfödare eller en vettrinär. Sen diskutera om det är avlivning som gäller.
Men du vet bäst, det är bara du som upplevt hans beteende i värkligheten,.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Jag har varit med om att organen slutar "arbeta" och att benen inte vill lyfta upp kaninen, veterinären har bara sagt att det är avlivning som gäller…

Exakt så som Wera skriver så upplever jag att det är här, han hoppar fortfarande men som sagt, benen vill emellan åt inte och hans känns lite livlös i kroppen om man håller han, han spratlar inte som han gjort för när man tar upp honom, och han verkar ha sjunkit ihop lite, och ser mager ut, det kommer nog bli avlivning :(
Om det är hans organ som sakta slutar fungera tycker jag att du ska vänta tills han somnar in av sig själv, men om han verkar lida då åker du in till veterin'ren, men det låter ju inte som han har ont enligt mig , och för både hans och din skulle så tror jag att det är bäst att han somnar in hos dig för där känner han sig trygg. Får han somna in på ett veterinär bord så dör han otrygg.
Men vet du vad jag hade en kanin förut och han kändes livlös också han blev lixom gammal på nåt sätt , men jag lät honom inte avlivas och han levde i flera år till ändå. Han blev 12 år. Så det är väldigt olika.

Jag kommer låta honom somna in hemma, som du säger han är ändå tryggare här än hos en vet. Skulle det dock bli att jag ser att han mår dåligt och så, då kommer vi få ta honom till en vet,
Just nu låter jag tiden gå, ser vad som händer, det gör ont men det gör det alltid när man ska förlora någon
#11 det lätt som ett bra beslut :)
Vi vet nog alla hur det känns att förlora någon man älskar, förstår dig<3

#11 förstår inte riktigt hur du kan vara så säker på att han håller på och dö om du inte låtit veterinären undersöka honom ens…men men. hoppas han får ett fridfullt slut iaf, tycker också att avlivning är det bästa om han lider.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
#10, Men om kaninen lider så är avlivning det bästa.

Jag kan ju inte vara säker på att han håller på att dö, men jag känner ju min kanin så pass väl och märker direkt när han inte är som han ska.
Det är svårt för mig också att förklara för jag mår så sjukt dåligt just nu, det känns väldigt tufft så, men vi får se hur detta slutar, man hoppas på det bästa men förbereder sig för det värsta.

Ring roslagstull djurklinik och rådfråga. Förlamningar i bakbenen kan ha flera orsaker en kanin kunnig veterinär måste undersöka honom. Roslagstull djurklinik 08 6125760
Även om du inte har möjlighet att åka dit med honom så kanske de kan rekomendera dig till någon annan veterinär som de vet kan kaniner som ligger mer i närheten av dig.
Lycka till med Gösta.
/Linda
All lycka till att lill Gösta får det bra !
Tycker verkligen inte att du ska ge upp allt hopp, fortsätt kämpa ! <3
Tycker verkligen du ska kolla med veterinär i alla fall. Inte bara vänta och se om kaninen dör eller ej. Om kaninen är sjuk så kan det ju gå att bota, det vet man ju inte förrän kaninen blivit undersökt.

#18 bra skrivet :)
/Sanna

Ring roslagstull !
Jag bor i kiruna och har ringt flertal gånger dom har alltid haft svar på det jag behövt veta. Dom är superbra!

#20 smart, man kan ju ringa och rådfråga innan man åker in till vet. bättre än att dra egna slutsatser :)
/Sanna

Kan säga att Gösta har lugnt och stilla somnat in, vi visste att det skulle hända. Vi vet att han har det bra nu och att han haft det bra under tiden han var med oss.
Tack för alla era svar :)
Gösta <3

R.I.P Gösta. :(

Han somnade in här hemma, och jag kände att han visste att vi älskar honom. Det känns ändå bra att han fick somna här hemma, så vi fick alla säga adjö till honom och, han fick känna att han inte var ensam eller så.
Det jobbiga är att det är så tomt utan honom, han tog upp en stor plats i mitt hjärta och även i livet, hans personlighet var så väldigt speciell. Nu gäller det att blicka framåt, veta att han har det bra där han är nu, även om det är jobbigt att acceptera det faktum att han aldrig kommer finnas där när jag kommer hem, när jag går och lägger mig, och när jag vaknar, det är en stor saknad.
Gösta, du må lämna jordlivet, men du lämnar aldrig den speciella plats du har i mitt hjärta. Kommer alltid älska dig gubben <3
Vila i frid
Och tack för era fina svar i slutet, det värmde
Beklagar. 

#26 precis, han fick ett fridfullt slut ändå. du får inte ta illa upp att jag och många andra skrev att du borde kontakta veterinär, det är ju ens första tanke och det är svårt att bedöma något genom en dataskärm.
jag vet hur det känns, min förra kanin lämnade mig dagen efter han fyllt ett halvår bara. men dom finns nånstans, och vet att dom var älskade, det tror jag verkligen.
Vila i frid Gösta!
/Sanna
#26, Kan knappt förstå hur stor saknaden verkligen är, det blir som ett tomt hål, man känner att man nästan gjort allt, men - det räkte inte till.
Jag vet att Gösta har haft det bra hos dig. Du ska vara stolt.
aaw beklagar<333 ja vet hur de känns:( om du har en till kanin ägna all din kärlek till den då, gå inte och deppa över detta nu, man måste gå vidare så fort som möjligt utan att förtränga det som har hänt:)
R.I.P Gösta<333

Vi har inga fler djur, ingen kanin #30 så det är väldigt tomt nu.
Tack en än gång för jätte fina svar, jag tror vi alla här har gått igenom detta minst en gång och vet hur det känns. Jag ska försöka inte deppa, jag intalar mig själv att han har det bra men klart är det svårt så är det ju.
Saken är också den att han andas ytterst lite, han ligger inne i mitt rum och allt har släppt taget utom hjärtat kan man säga, hans ögon är nästan helt stängda, han ligger still, lite små ryckningar men det får nog alla som dör, och sen andas han lite, tungt och det är hjärtskärande att se honom ligga hjälplös och man vill så gärna, man vill så gärna hjälpa men sen finns det ju inget att göra :( Han har legat i många timmar nu, och i början försökte han liksom resa sig men han kunde inte, och han hade många sånna ryckningar och det var väldigt jobbigt att se. Men nu är det bara dom sista andetagen han tar, man kan ju säga att han somnat in fast ändå inte, jag tror inte han känner något alls, men det är jobbigt att se :'(

#31 okej, nu blir jag lite förvirrad. han lever alltså?
hoppas verkligen att han somnar in snart, så han slipper lida mer.
/Sanna

Jag vill faktiskt inte säga att han lever, för, allt är dött, han är liksom borta i kropp och sinne men han andas, svagt svagt svagt, men hans ögon har liksom stängts mer och mer och är ytterst lite öppet. Jag tror inte han lider, jag tror inte han känner något, jag tror att sinnet är borta, alltså att han är vad kan man säga att hjärnan dött men att hans hjärta slår. Jag vill bara titta på honom och se att han inte andas, eftersom jag vet att det kommer hända när som helst men jag vill se det så jag kan få lugn i kroppen och verkligen veta att han Inte känner något, för jag kan inte veta säkert nu men, min gissning och min pappa sa att, Gösta känner nog inget just nu, och har inte gjort på ett tag.
Usch vad jobbigt :'(

Usch, vad tråkigt :(
Hoppas Gösta får somna in utan lidande<3
Mvh Sigrid
Sov sött Gubben <3

Helst vill jag bara stanna uppe och se så att han får somna in men, vem vet han kan ligga så länge sa mamma, och vad jag fått veta och har erfarenhet av djur så kan dom ligga ganska länge i någon sorts process innan dom riktigt släpper taget, men jag är inte säker.

Jag kan inte tänka mig ett liv utan min kanin.
Och jag kan heller inte tänka mig att se Ester ligga livlös. Ne usch vad hemskt. Du får låta han somna i fridfullt, lider verkligen med dig även fast jag inte kan känna den smärtan du känner just nu!
PoK
Louise & Ester
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

Man får försöka sluta tänka på det, även om det är sjukt svårt att göra det. Men han kommer inte tillbaka så jag är bara dum mot mig själv om jag nöter det i huvudet hela tiden ( som man i regel gör ) Men imorgon ska jag försöka se saken positivt, alltså att han har det bättre nu då, eftersom jag inte får tillbaka honom så hjälper det inte att hela tiden gå och tänka på att man önskar att han var kvar, för han finns i mitt hjärta och det kommer han alltid göra.
Borde ni inte ringa veterinär om det är så pass illa? :/ vill inte vara elak såhär i stunden då du är ledsen…Men vore det inte snällare att avliva än att låta kaninen ligga och kanske ha det svårt och tungt att andas. Speciellt då han redan legat i snart 2 timmar minst.. Vet inte när det började.
Och alla ska ju verkligen inte gå och sova, ifall det blir värre.

han kan ju va i typ koma läge ?
Borttaget

#41 han lever fortfarande.
/Sanna
isåfall är jag heeelt blind…
#43 läs vidare efter att det stått att kaninen somnat in så kommer du se att kaninen fortfarande lever
Varför avlivar ni inte kaninen eller tar honom direkt till en veterinär?
Har inte läst hela tråden men av vad jag har sett i de senaste inläggen verkar kaninen bara ligga helt still och andas just nu?

#45 håller med, känns som han plågas :(
/Sanna
#31 Har vart ed om samma sak, dock med en hamster. Hon var helt slapp och död i kroppen, men tog djupa andetag var 10:e sekund ungefär. Så höll hon på i två timmar, medans hon låg i min famn. Sen var jag tvungen att gå på toa och la henne i en transportbur där hon tog sitt sista andetag. Kändes som hkroppen inte ville ge upp medans jag var där, som om hon inte ville svika mig. Man känner sig så otroligt hjälplös, speciellt om man inte har möjlighet att ta djuret till en vet heller (jag var ensam hemma, hade inga pengar, närmaste veterinärklinik ligger flera mil bort och jag visste att hon inte led).
Men jag tror inte han lider, när Rexa låg i "koma" och va som du beskriver så kände jag att själen och alla sinnena var redan borta, bara en kropp som inte ville ge upp kvar.
Bädda ner honom i sin bur, så mysigt som möjligt så han får en värdig sista stund (om hans kropp inte redan gett upp nu?). Finns inget du kan göra mer.
Kram!
Värd på Choklad iFokus

hur kan ni veta säkert att djuret inte lider? dom kan ju inte berätta hur dom känner..
vila i frid iaf!
/Sanna
Men herre gud människa, ta din kanin till veterinären omedelbart!
Det kanske känns bättre för dig att låtsas att din kanin är död, men han lever ju och plågas. Nu skiter jag i att försöka vara trevlig. Det är ditt ansvar som ägare att se till så din kanin slipper lida.
Jag är säker på att en utbildad veterinär kan göra mer för din kanin än vad du kan, hur kan du tycka att det är okej att göra som du gör nu?

#49 håller med helt! Detta är bara oansvarigt! Om du vore en riktig djurvänn skulle du ta med den till vetten på en gång! .. Antar att det handlar om pengar som det brukar göra

Döda djur andas inte. Är han död eller lever han fortfarande? Det verkar som den ena sekunden är han död och sen andra sekunden lever han. Vad jag har förstått så kan man inte bli återupplivad?
Håller med dem andra, ta kanin till veterinären. Även om det kanske blir så att han får avlivas.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Hur har det gått?

#47 = Ebba-A , Åh Vad synd :/ min hamster dog för över ett år sen och jag saknar henne jätte mycket,hon låg i min famn när hon somnade in,hon hade typ fått cancer hon låg i min famn ganska länge och försökte att andas
jag grät jätte mycket när jag höll i henne och efter när hon var död 
#49 #50 #51
jag håller med er.. din kanin behöver nog få en spruta.. tycker inte han får sån fredlig död om han ligger och har svårt att andas i timmar.. tycker det mest harmoniska och bästa sättet för hon att dö är att han får en spruta och somnar in ..

Har hon åkt med kaninen till veterinären än? annars borde hon nog göra det så en veterinär får kolla på den
tycker detta är (om hon inte har åkt in med å avlivat) en form av djurplågeri faktiskt.. inte för att vara elak el liknande men att låta den plågas i mer än 1 dygn är inte snällt mot kaninen.. å har man inga pengar ska man ej skaffa djur och vissa vetrinärstationer går med på avbetalning el att man betalar senare i slutet av månanden.. de gör dem på min vetrinärstation.. där är dem jätte bra :)..

#56 det kostar dessutom bara några hundra hos veterinären för att befria kaninen från sitt lidande om den är döende. att säga att den inte plågas under tiden är att lura sig själv.
hoppas verkligen att han har fått somna in nu!
/Sanna

#57 eller nacka den i hemma miljö, det är gratis (I)
20 årig djurgalen moder*
#58: Fast det tycker jag inte man ska göra innan man fått det visat för sig hur det ska gå till, för att det inte ska bli fel.
#58 kanske man inte ska försöka sig på om man inte kan sin sak.
#60 I det stadiet kaninen verkar vara så tror jag inte att man kan misslyckas.
Snabbt, hårt slag i nacken så är han borta, slipper lida osv. Helt fruktansvärt hemskt att låta sitt djur ligga i flera timmar och tyna bort långsamt. Det finns inget som säger att han inte lider!
Djur kan inte själv tala om ifall de har ont eller inte. Ryckningarna kanske är smärta, inte dödsryckningar? Om han inte är borta nu så tycker jag att ni ska göra slut på hans lidande, snarast.

Har inte läst alla era inlägg, men tror ni seriöst inte att jag ville ta honom till vet? Här är ingen öppen på söndagar och ingen jour heller så det fanns inget att göra, min kanin har somnat in och är begraven, sårar att läsa vissa inlägg här, min kanin var allt för mig.
#62 Skönt för din kanin om den verkligen är död och begraven nu. Men du har inte betett dig som en ansvarsfull kaninägare och djurvän så sitt inte och tyck synd om dig själv för den skull att folk blir upprörda.
Om din kanin verkligen var allt för dig borde du ha skött detta annorlunda. Jag tycker synd om din kanin som fick lida, men jag kan helt enkelt inte tycka synd om dig och det står jag för.
Här har folk varit omtänksamma och skrivit RIP och grejer och i nästa inlägg skriver du att kaninen andas ansträngt men du låtsas att han är död.
Det finns regler här på iFokus som säger att man ska visa respekt även för medlemmar som är av annan åsikt än den man själv har. Men att medvetet plåga ihjäl sin kanin är olagligt och då måste vi få säga till och bli upprörda. Medlemmar som gjort liknande saker har blivit avstängda.
Instämmer helt med #63. Har inget mera att tillägga.

Men han var ju död , men det är så svårt att liksom släppa taget och det som var efter var muskel ryckningar, det är inte så himla lätt att liksom, förstå allt eller hur man ska förklara det. Men min kanin var död, men jag vet inte riktigt om jag inte ville släppa taget eller så.
Ni får helt enkelt tro vad ni vill om mig det rör mig inte i ryggen, jag vet att jag gjort rätt och att min kanin haft det bra, sen vad ni kommer säga nu och fram över, det får ni själva stå för.
Tack till en person som hjälpt mig mycket, du vet vem du är, tack.

#63 håller med också :)
och jag står för mina åsikter, denna situation hade aldrig behövt inträffa! att man sitter och tittar på när ens kanin uppenbarligen har ont och mår dåligt är för mig en gåta, och att man dessutom tar sig tid att sitta och skriva en tråd på iFokus om det under tiden kaninen lider är också obegripligt.
/Sanna
#66 Men hon kunde inte göra nåt? Det fanns ingen vet. i närheten och han skulle nog bara bli stressad av att åka bil?

#67 som sagt kan man nacka dom på plats.
20 årig djurgalen moder*

#67 så då ska man sitta vid datorn istället och få medlidande då eller, menar du? förstår att det är jobbigt med en dödssjuk kanin, har själv varit med om det nyss. men inte satt jag och skrev på datorn att min kanin var död fast den inte var det, utan jag var med min kanin hela tiden, och till slut fick vi avliva honom efter att medicin inte funkade. (inte själv dock, veterinär gjorde det.) om veterinären inte hade öppet så finns det väl närliggande städer med veterinärer? eller så finns det väl någon som kan avliva den på plats. man har ett ansvar som djurägare att sätta sitt djurs välmående före allt.
men nu har jag skrivit klart i den här tråden :)
/Sanna
Jag vet vi åkte till en djuraffär där dom räddade livet på min kanin för ett tag sen dock fick hon "lida" i en timme inan men det fans anledning. Och jag står kvar vid det jag sa förut kaninen blir stressad av att åka bil. Skulle bara förvärra saken men nu har jag sagt mitt tror jag.

#70 du säger emot dig själv lite, dom räddade ju livet på din kanin. visst kanske de va stressigt under bilfärden, men din kanin överlevde ju så då var det ju värt det eller hur? och hur stressande är det inte att vara sjuk i förhållande till att åka bil.
/Sanna
Fast vi bor väldigt nära djuraffären tog två minuter men att åka till en annan stad är inte det onödigt långt?

#72 det beror ju på hur mycket man är beredd att göra för att försöka rädda kaninen.
men men, detta var mitt sista inlägg, ska inte diskutera mer:)
/Sanna

Det finns väl uppfödare i närheten som kunde avlivat kaninen? Eller någon jägare… Man behöver inte alltid vända sig till veterinären för att få djuren bli avlivade.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Får jag bara fråga hur en kanin kan bli stressad av att åka bil, då den ligger och dör? Jag menar, om man nu bar upp kaninen och den var lugn och ovetande om vad som hände eftersom den var alldeles för svag, hur blir de då stressande med en resa?
Att åka till vetrinär när ett djur mår dåligt, är prio nummer ett! Ett djur för mig är lika mycket värt som någon annan jag älskar högt. Om min hund skulle ligga och bli svag, skulle jag för det första göra allt för honom som kunnas gå! Om de inte skulle hjälpa, ja då får man helt enkelt inte vara självisk och hålla liv i djuret - eftersom de lider, så då får de gå vidare/avlivas.
Är förkastligt att låta ett djur bara ligga! Mår dåligt i magen utav det!
Är ledsen om jag låter krass, men så är livet om man är djurvän!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag hoppas att ingen missförstod mig, det jag skrev längre upp om hamstern.
Jag ville inget hellre än att allt kunde ta slut, att se henne ligga där i två timmar var de några av de värsta timmarna i mitt liv. Kunde inget heller göra, ensam hemma ch inga pengar så jag kunde inte ta mig till någon vet och avliva henne (närmaste veterinärklinik ligger flera mil härifrån, kostar att åka också). Men jag satt inte vid datorn under tiden, jag satt och vakade över henne och undrade vad jag kunde göra för att avsluta lidandet men kom inte på något. Att se henne ligag där helt livlös var det värsta jag sett. När hon äntligen somnade in så var det lite som en lättnad, även om jag självklart var ledsen.
Men nu handlar inte detta om mig, vill bara förtydliga lite.
Värd på Choklad iFokus
Herregud, vad är det här? Det är olagligt att inte vårda ett djur som uppenbarligen är sjukt, alt. avliva. Inte sitta vid datorn o skriva "åh vad hemskt det är att se när han ligger sådär", hur kan du se det, du sitter ju vid datorn på ett forum!? Var med din kanin dess sista tid i livet istället för att sitta vid datorn o vänta. O inte ens Ringa en veterinär o fråga om råd, gud så ansvarslöst. Helt ärligt så är det nog tur att du inte har fler djur. Jag håller helt med TererseE här. Jag kanske låter hård, men djurplågeri är det värsta som finns, o jag tycker inte det finns någon anledning att sitta o vara trevlig mot en sådan person.
Hur som helst.. Hoppas din kanin vilar i frid nu, o skuttar på de gröna ängarna! <3
Asså, förstår helt hur du känner ang detta, jätte jobbigt att se sitt djur tyna bort, har vart med om det själv väldigt nyligen. Men ändå veterinären kan ju försöka ge djuret en chans att klara sig eller spara den lidande
#77 håller med..

Jag tycker att hon ska åka till veterinären om hennes kanin mår så dåligt

Jag står helt för mina åsikter! Eftersom att kaninen hade mycket svårt att andas hade den nog troligen hamnat i en situation så att den fått panik .. Inget fridfullt slut!
Har inte läst hela tråden, men… Att låta kaninen lida på det sättet är djurplågeri! (Enligt mig då, och säkert många fler.)
Om man inte vill stressa kaninen genom att ta den till veterinären kanske komma hem till en? Visst, det blir dyrare, men är det inte värt det?
Och som #74 säger, uppfödare, jägare etc. kan hjälpa till om veterinären inte är ett alternativ.
En av våra kaniner blev jättedålig en dag förra våren, bara låg ner och varken drack eller åt något, lyfte inte ens på huvudet. Vi ville inte låta henne lida mer så hon fick somna in hos veterinären, trots att det förmodligen var åldern som hon höll på att dö av. Det tycker jag att man är skyldig kaninen.
Men, men…
Vila i frid, lilla kanin. <3
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Herregud.. men det DU gjorde var fel.
Hoppas din kanin har det bättre, om du säger att din kanin betyder så himla mycket så åker man in till en veterinär eller gör något SJÄLV. istället för att låta den lida.
När man skaffar ett djur tar man förihelvete ett ansvar.
Förlåt om jag är otrevlig, men jag tycker inte synd om dig, inte som du beter dig.
Såna människor som dig ska faktiskt inte ha djur. Tycker det också är oansvarigt av dina föräldrar att inte göra nått.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

#83 hon är 19 år enligt sin presentation och därmed vuxen med.
/Sanna

och? det spelar ingen roll?… föräldrar ska väl ändå ta ett ansvar om djuret är sjuk och deras barn inte gör nått? utan sitter framför datan och säger att den är hennes allt.
jag tycker bara det är helt fel!
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

#85 ja de är klart! om du läser hela tråden så ser du alla inlägg jag skrivit om saken ;) baralisah, jag håller helt med dig.
/Sanna
Hur faan kan man skriva att man kan nacka dem om man är djurvän? Där gick gränsen asså. Skulle aldrig göra det. Hur idiotiskt tänkt som helst asså
#87 Men låter man djuret ligga och lida är man ingen djurvän. Då är dte bättre att nacka dom, nästan smärtfritt och djuret slipper lida. Det är mer hänsynsfullt till djuret än att låta dom lida.
Värd på Choklad iFokus
#87 Jag har personligen delvis samma åsikt som du, men jag kan fårstå att man samtidigt kan känna att det är bäst att låta kaninen slippa lidandet, och låta det gå så fort som möjligt. I bland kan man tycka att det är skonsammare mot kaninen, och låta den slippa långt lidande och stress, än att skjutsa den långt för att sedan avliva hos veterinär. Misstänker att det är så den personen kanske tänker.
Kan förstå den personens åsikt också alltså. Samtidigt skulle jag inte kunna göra så själv.
#87 håller med delvis, vem, som älskar sitt djur över allt annat på jorden, kan göra det, kanske snällast mot djuret men kärleken borde sätta stop :/
Jag menar du kan ju inte döda en människa som står dig när bara för att h*n kommer dö den dan, då vill man ta den till sjukhuset och ge den vård och hjälp sista tiden i livet, varför inte samma sak med djuren?
När ett djur är sjukt och kommer dö blir den inte så stressad av resan, hände en olycka och kaninen kommer dö plågsamt på vägen skulle jag ju så klart låta någon avliva djuret smärt fritt men skulle inte klara det själv.
Det sjuka är "mitt djur e sjukt och kommer dö så nu nackar jag den" HALLÅ???? Ge veterinär vården en chans iaf, dom kanske kan rädda den, ge djur som behöver det, en chans att bli friska och få leva livet ut :(

#87: förstår inte alls dina tankegångar. mycket bättre att inte låta sitt djur lida i onödan. är det vad som krävs att avliva den i hemmet så är det så. fråga seriösa uppfödare, många kan avliva sina djur själva på ett korrekt sätt om det behövs. olyckor och skador kan inträffa och finns det ingen veterinär tillgänglig, så avlivar man nog hellre än att låter sitt djur ligga och plågas till döds av smärta och chock.
/Sanna

#90 det handlar om lidande, inte avslut av nåns liv "bara för att". om man inte kan ta djuret till en veterinär, ska man låta den ligga och självdö i plågor då?
/Sanna
Tillägg till #88: Skulle själv inte kunna göra det på mitt djur, eftersom mitt hjärta skulle säga något annat än min hjärna. Har dock en pappa som kan göra det, eller en farbror inte allt för långt bort som skulle kunna skjuta kaninen.
Värd på Choklad iFokus
Men det var en person som bara skrev , det är bara att nacka den..
Det låter helt sjukt! , dessutom lider inte kaninen om den inte har ont, och den hade ju inte det.

#94 och hur kan man veta det menar du? kaniner kan inte prata, och är jättebra på att inte visa hur sjuka de är, eftersom att i det vilda så visar de sig sårbara för rovdjur om de visar att de är skadade eller lider.
tråden handlar bl.a om att det inte fanns veterinär tillgänglig då i samma stad, och då skrev nån att det är bättre att avliva den själv, för att den låg och "flämtade och var alldeles svag" bl.a.
/Sanna
Men så gör alla kaniner när dem döör. Det är dödsryck och kaninen vart ju inte sjuk eller nåt, och för alla som vet så brukar det inte göra ont när kaniner dör av att hjärtat stannar.

#94 det var troligen jag. Och Kaninen kan inte prata så du vet inte om den hade ont eller ej. Personligen hade jag inte kunnat nacka en kanin, men jag hade bett någon granne göra det. Skulle aldrig klara av o kolla på när min kanin lider och dunstar bort. Lika bra att göra döden så kort och smärtfri som möjligt eller ?
Men nu blev det mycket ot i slutet tycker jag.
20 årig djurgalen moder*
Och dessutom tycker jag inte att vi ska fortsätta diskutera nu när kaninen är död, jag tycker det ändå är taskigt att skriva att man kan nacka den eller skjuta den när det faktiskt är så att en person har förlorat sin kanin och då kanske det inte är så kul att begrava den med en skändad hals. och jag lovar att det gör ont för kaninen att bli nackad också..
älskar man sin kanin så gör man och då är det inte så kul att diskutera om n¨ågot sådant hära.
Jag tycker denhär tråde borde låsas, eftersom den är inaktuell och jag känner på mig att den kommer leda till något mindre bra.
Värd på Choklad iFokus
Har råkat ut för en liknande situation, med min kanin Atlas. Märkte att han inte kunde stå upp av sig själv, och tvekade absolut inte att åka raka vägen till veterinären. Tänkte inte ens på att ringa, så bråttom fick jag. Men min veterinär har liksom lite drop-in.
Väl, där fick han vård, och klarade sig 1 dygn, tills han tillslut somnade in. Både jag o veterinären gjorde allt vi kunde, men tyvärr räckte det inte. Men han fick iallafall ETT VÄRDIGT SLUT!!! :S
Det är väl förfan självklart att man tar ALLA sina djur till veterinären när de blir sjuka!?

ja, lås tråden :)
/Sanna

Säger bara Lås tråden.
20 årig djurgalen moder*
absolut.
Jag sa bara att man intte ska nacka den, det låter ju som ett slakteri eller nåt.
Självklart så drar ju man in till veterinären även fast det är långt ifrån, skulle inte göra nåt annat heller.
#96 Vad då? Hur vet du det? Är du kanin själv eller? 
Ursäkta min ironiska betoning, men inga människor vet hur djur känner precis innan de dör.
Instämmer också med #95, det jäller inte bara kaniner, utan djur i allmänhet är ofta mycket bra på att dölja när de har ont.
Eftersom kaninen antagligen (och förhoppningsvis) är död, låser jag tråden innan den spårar iväg till något helt annat.
Vill ni fortsätta diskutera kan ni göra det i en egen tråd.