Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 9010 ggr
sammeth
0

gråstarr

Jag var ute och kollade till min lilla kanin. Jag tror han har fått grå starr.
Jag undrar nu vilken behandling dom gör för grå starr.

Zvintos
0

Tror inte det görs särskilt mycket för starr på smådjur.
Men ring och hör med en veterinär så får du ju ett mer exakt svar.

sammeth
1

jo det ska jag göra.
Är det avlivning som gäller eller kan dom leva med starret?

Zvintos
0

#2: Det beror nog på hur pass allvarlig starren är och om det är på ena eller bägge.

RabbitLower
0

DU BEHÖVER INTE AVLIVA!!!!!!!!!!!!!

Jo att min kanin julia (nu e jag inte säker på va gråstarr e …men om de e att den e blind.)hon e blind på ett öga o hon e 5 år gammal och hon mår jätte bra o så vore kaninen blind på båda ögonen så kanske avlivning vore de bässta men …om den har grå starr på ett öga behövs de nogg inte (=

Linnet
0

Nej inte behöver du avliva om kaninen är pigg för övrigt. Den ser ju dåligt eller blir helt blind men kan nog fungera bra ändå. Är den gammal? En av mina hanar fick gråstarr, men då var han 10 år.

sammeth
1

han är fyra år och det är bara på vänster öga

sammeth
0

jag har ringt men jag ska ringa igen på tisdag för då är min veterinär där.

hnlkjljlj
1

Hej

När en kanin får grå starr så är det alltid kanin individens temperament som får bestämma hur man ska gå till väga. En mycket, rädd, lättsressad kanin kan må mycket dåligt av att inte se någonting. Den kan ständigt drabbas av panik. Den kanske går in i allting. Då är det inget värdigt kaninliv.

Men en tam, lugn kanin kan finna sig till rätta mycket snabbt i denna nya situation.

Det bästa är om blindheten kommer successivt. Då får kaninen tid på sig att vänja sig. Det blir ju ofta en successiv blindhet just när det gäller grå starr.

När kaninen förlorar ett sinne förstärks oftast något annat sinne. Ofta blir kaniner som är helt blinda lite försiktigare men när de har utforskat ett område lungt och försiktigt så brukar den springa på som vilken kanin som helst.

När man har en blind kanin så ska man tänka på att försöka ha matskålen, vattenskålen eller flaskan  och höet på samma ställe jämt. För att underlätta för kaninen.

När kaninen ska motionera utomhus så ta bort föremål som kaninen inte ska behöva gå in i. Låt kaninen motionera på ungefär samma ställe varje gång. Då känner den sig säkrare.

En veterinär sa till mig att jag inte skulle hålla på och möblera om alls i min kanins bur men jag upplever att det är lite fel. Som jag skrev så bör mat och vatten mm. ha sin bestämda plats men annan inredning bör få byta plats precis som när kaninen var seende. Även blinda kaniner behöver miljöberikningar då och då. Göm mat ibland flytta på huset lite grann. Lägg in lite grenar på olika platser i buren.

Tänk på att varje gång du närmar dig buren alltid tala lugnande till din vän så att kaninen hör att du kommer. Din röst kommer han/hon alltid att känna igen.

Att söva ner en kanin innebär stora risker. Kaniner är narkoskänsliga djur och många dör under narkosen.

Operationen vet jag inte om ni har fått någon summa på vad den isåfall skulle kosta men jag fick en siffra på 20000 -25000 kr. År 2006. Veterinären som jag pratade med då sa att man då inte hade opererat en enda kanin mot grå starr.

Jag har just nu en 9 årig kanin som är blind p.g.a grå starr. Hon har vart blind sedan 3 år tillbaka och för henne funkar det jättbra då hon är tam och lugn i sig själv.

Har även haft en till hona som drabbats av detta. Hon var kullsyster till kaninen jag har idag. Då detta är ärftligt så bör inte denna kanin användas i Avel och helst inte hennes föräldrar och syskon heller.

Vänliga hälsningar / Linda

hnlkjljlj
0

Om ögat buktar ut har blivit större så kan det röra sig om grön starr (glaukom)och då är det viktigt att hon tas till veterinär snabbt. För det bildas ett tryck i ögat på grund av vätskesamling som inte kan komma ut och detta blir mycket smärtsamt.

/linda

hnlkjljlj
0

Eftersom din kanin bara har på ett öga och du såg det så plötsligt så finns chansen att din kanin har fått ett sticksår av tex hö eller halm strå inne i ögat. Då kan det också bli lite grått, kring själva sticksåret.

Därför är det jättebra om du låter en veterinär kolla på ögat. Då kan de hälla speciell vätska i ögat och se om det finns någon skada inne i ögat. 

Är ögat skadat så brukar man få droppar till ögat.

/Linda

sammeth
0

okej. ja ja hoppas att dom säger något på tisdag. Han är pigg och så.
Kan jag flytta ut honom till sommarburen i sommar? Just nu bor han ute på ballkongen. Jag har inrett och gjort skydd på han inne bur. Det kan vara höt eller halmen som har gjort nåt med ögat.

TereseE
0

Jag kan berätta om min kära frasse Texas. Han fick grön starr när han var 4 månader gammal och det började med ett öga som blev blåaktigt och buktade ut, sedan båda ögonen och det gick lite fram och tillbaka innan han blev helt blind. Han var frigående innekanin hos oss och anpassade sig bra även fast han var helt blind. Han blev dock väldigt stressad i nya situationer.

Vi hade hoppats att vi skulle få många fina år tillsammans med våran goskanin, men tyvär blev han mycket sämre och till slut blev vi tvugna att låta honom somna in. Texas hann inte ens fylla 1 år.

Om det är grön starr din kanin fått så kan hon må bra när det stabiliserat sig, men det kan också bli sämre ganska snabbt. Tyvär finns det inte mycket man kan göra för en kanin. När det gäller människor och hundar tex så kan man operera för att minska trycket inne i ögat, men det finns inga garantier.

Hoppas på att det är en mindre skada i ögat som veterinären kan fixa till och att det slipper gå så illa som för våran älskling!

sammeth
0

Uppdatering : Jerry, min sambo, var iväg med Mossi igår till veterinären. Veterinären kollade trycket på ögonen för att se om det var något bakom som tumör. men Han märkte inget sånt. Han trodde heller inte att det var starr han hade fått och Mossi blir troligtvis blind på sitt öga.

Ska hämta ut två olika ögondroppar som han ska behandlas med i en månad och sen ska han iväg igen till veterinären och kollas igen.

Just nu är han ute på ballkongen och ligger och myser på sin fleecefilt under ballkongbordet.

TereseE
0

#13 Men det låter ju positivt, hoppas han repar sig!

sammeth
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på mossi under balkongbordet :)