Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 921 ggr
pigelina
0

miniklass?

Hej:)
Jag undrar vad miniklass är i kaninhoppning:P

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

pigelina
0

putter lite

// Hanna

kyrkeliden
0

Miniklassen får man hoppa med sin kanin om den inte tagit placering (pinne) i lättklass. Maxhöjden är 20cm (25cm?), och är ofta en rätt mycket enklare bana.

Du kan inte få några sk. uppflyttningspinnar i miniklass utan endast pris om klubben delar ut det.

En klass som kan vara bra för dig som kanske tävlar din första tävling med din kanin, eller en kanin som kanke är ung och oerfaren. Ofta ger det kaninen bättre självförtroende om den får klara en hel bana, än att klara ett "högre" hinder.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

pigelina
0

ok, jätte bra förklaring:)
Tävlingarna närmast mej har oftast bara "lägst" lätt ny(hoppas jag skrev rätt åding denna gång;D)

// Hanna

Sashhi
0

#3 - Jo, så brukar det vara. Men håll utkik efter miniklasser nära dig. :)

Not your mom, not your milk.

kyrkeliden
0

#3 Ja det är ofta så, tyvärr :(
Men ibland händer det! Vet att t.ex. stockholms kaninhoppare valt att köra varannan tävling veteranklass, varannan miniklass. Vet inte om detta stämmer längre, dock.

Men bara för att din kanin inte har någon pinne så får den tävla lätt ny, vilket också är en klass för kaniner som inte tagit placering (uppflyttningspinne).

Skillnaden mellan miniklass och lätt ny är att lätt ny har samma maxhöjd som lätt, 30cm. Att man delar in i lätt ny är oftast för att göra det mer rättvist, låta dem utan pinnar tävla mot andra utan pinnar, och dem med pinnar mot andra med pinnar.
Dessutom är lätt ny en "officiell" klass, så tar din kanin placering får den en pinne (om den har max 4fel).

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

pigelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 jo men det vet jag^^
kommer inte starta miniklass med pigge endå, men kanske med Tequila när hon startar för första gången elr ngt sånt:)

Pigge kommer få tävla lätt ny, lite synd bara att förut när jag lärde henne hoppa och inte tänkte tävla och inte viste så mkt så fick hon hoppa det hon klara har loixom tränat henne länge så hon hoppar över 50 cm, men slarvar rätt mkt på lååga höjder:/
Men hoppas hon klarar lätt ny ifl;D

// Hanna