Ungarna har kommit!
Min dotters kanin har fått ungar i natt, och jag har ingen erfarenhet av kaniner.
Jag har en fråga:
Man får inte röra ungarna, hur kan man se om någon är dödfödd?
Ungarna är nedbäddade djupt ner i halm och hårtussar.

Jodå, öppna boet för att kolla ev döda ungar, det gör jag alltid på mina honor och det har aldrig varit något probelm. Lägg tillbaka all päls bara så att ungarna har det varmt.
Mvh Jessica

Vad roligt :)

att ungarna kom altså :P
va kul . :D

Du kan försiktigt kolla till ungarna och se så att alla har det bra och ta bort ev. döda ungar. För att vara på den säkra sidan kan du stryka mamma lite och gnugga dina händer i lite av hennes avföring så luktar inte ungarna människa efter kollen.

Därför ska man läsa på innan man tar kullar på en kanin.

Nu har jag kollat ungarna. Alla levde och var jättesöta. De var 6 stycken. Gud vad spännande.
Vi har en till hona som ska få ungar också.
Jag trodde att honan låg med ungarna hela tiden, men hon har bäddat ner dem och är inte vid dem. Men som jag förstår det så gör honor så, stämmer det? (Jag har förstås bara varit där 2 gånger på 2 timmar, det har ju inte gått så lång tid)

Det är alltid nervöst första gången man får ungar, man vill vara säker på att göra rätt.
Till saken hör att min dotter parade kaninerna utan tillåtelse från mig. Nu vill jag ändå göra mitt bästa för att ta hand om dem på rätt sätt.
Det är alltid lätt att döma andra "Animal Love"!

Animal Lover ska det va´

#7 Jaa, mamma kanin kan verka oroväckande obrydd om sina ungar, men allt är i sin ordning. Honan diar ungarna 1-2 gånger per dag bara, resten av tiden spenderar hon med att gömma ungarna ordentligt och sedan låtsas som ingenting för att ingen ska upptäckta att dem finns där. Detta gör hon för att skydda dem!

Tack för ditt svar Demja
Hoppas allt kommer gå bra med dem små ! :D

okej grattis jag fick en kull i lördAGS Å VAD DOM ÄR SÖTA