Honan äter inget!
Hej därute! :)
Har ju skrivit tidigare om tjuvparningen, men hon var skendräktig?. Honda har varit "gravid" i snart två månader och magen har dragit sig tillbaka… Har varit med om det förut men nu har hon slutat äta! Hon dricker minimalt men skuttar omkring i buren som vanligt. Hennes pellets har jag blandat ut med lite gottig gnagarblandning för att få henne att få i sig någonting men nu har hon inte ätit någonting på nästan en vecka.
Hon ser ut att må bra rent mentalt, men hon är inte lika tjock som för två veckor sen då hon boade och magen stod ut. Nu har magen försvunnit.. Har inte varit med om att det skulle bli en så stor mage förut!
Hur ska jag få henne att äta? Har hon någon sorts depression över att ungarna inte kom? Har försökt ompara henne för saks skull men hannen går ju på direkt och lilla Honda bara springer omkring och gömmer sig. Vet inte vad jag ska ta mig till, ska snart ringa veterinären om hon inte börjar.. Känner mig orolig över min fina ögonsten. 
Hon kanske har förstoppning? Ring annars en veterinär och fråga :)

#1 Det du! Låter rimligt. Typiskt mig att inte tänka på sånt.. Ska se imorgon bitti om det inte gått över, annars ringer jag veterinären och kollar.
Kan jag inte ge henne något "laxerande"? 

#2 mycket vätska, morotsjuice från brämhults och ren ananasjuice utan socker. ananas löser upp ev. hårbollar i magen, och om hon varit skendräktig? o ifall hon dragit päls så finns de ju en risk att hon har det.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

#3 Tack :) Ska köpa med mig hem imorgon. Hoppas hon är en kanin som älskar juice… Mamma brukar ha morotsjuice hemma, men typiskt nog finns det inget nu!

#4 se till att hon dricker mycket vatten också, annars kanske du får gå till apoteket och köpa/få en sån plastspruta och mata henne med. uttorkning är farligt. lycka till, tror de kommer gå bra :)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
Har hon förstoppning måste hon röra på sig mycket, för att få igång magen. Du får inte sitta still.
För det första: ge henne paraffinolja! Det finns på apoteket! Då halkar hårbollarna ut som på ett bananskal!
Sen kan du ge henne kamomillte att dricka i några dagar. Kallt te alltså! Det är anti-inflamatoriskt och får igång bakteriefloran i magen igen. Om du har svartkämpar eller kirskål i närheten kan du ge henne lite! Det höjer aptiten.
För det andra: Gnagarblandning är ungefär det sämsta du kan ge en kanin… massor av färgämnen, konserveringsmedel och kemikalier. Ge knäckebröd eller lucernringar som godis istället. Eller varför inte en bit banan?! Massor av energi!
Lycka till!

Tack alla! Nu ska jag skaffa en lista på "att köpa grejer" som ska med hem och hennes förstoppning ska riktigt flyga iväg
Kollade på henne idag och hon har sysslat med att gräva ett hål i utomhusburen så still har hon nog inte suttit särskilt mycket… Ska trycka i henne lite banan också.
#7 Färgämnen och konserveringsmedel i gnagarblandning?! Jag visste inte ens att det var tillåtet att ha i kaninmat 

Hon har druckit under natten och magen är inte lika spänd längre. Nu har hon varit en duktig kanin och käkat lite paraffinolja, fast det inte var så gott..
Har hon inte bajat under natten så får hon lite mer olja och bajsar hon ändå inte när jag kommit hem från skolan så blir det veterinär. Men det ser mycket bättre ut nu, hon har dessutom ätit lite på min SO-bok.
#9 Skönt att det är bättre! :)
I värsta fall kan man ge både ananasjuice ( med eller utan socker!) och olja. Ge någon tesked varannan timme… Massera henne försiktigt på magen 10min efter varje omgång för att få igång tarmrörelserna igen! Mjukt coh försiktigt! Du kan även spruta upp LITE olja ( alt ljummet vatten) i baken, som lavemang. Men bara LITE!

#11 Jag hoppas att det inte blir så illa att jag måste göra så… Nu är magen nästan inte spänd alls, och hoppar omkring för fullt i sin bur :)
#9 Jag håller med!