Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 6854 ggr
Nemolover
0

Dubbelmanad?

Hej, allihop.
Jo, jag är inte så bra på sådant där med färger och pälstyper. Så vad menas med dubbelmanad? :S

Haha, jag är en liten nybörjare .. xD

Tacksam för svar!
- Nemolover

PaaatyPalm
0

Det är väll när man parar två Mantlade/brokade kaniner.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Sashhi
0

#1 - Haha, nejnej. :) Du tänker på vitsheck.

Dubbelmanad och enkelmanad är två olika pälsar på lejonhuvade kaniner (dvs. lejonhuvad kanin, lejonhuvad dvärgvädur)

Not your mom, not your milk.

Linnet
0

#2 Nej inte direkt två olika pälsar utan den enkelmanade har bara ett anlag för man och den dubbelmanade har dubbla mananlag. Det är ju inte olika pälsar, det går inte att se på en vuxen kanin om den har ett eller två anlag för man. Däremot kan man se det på en unge eftersom pälsen växer ut olika.

Sashhi
0

#3 - Jo, men det är de jag menar. :)

Not your mom, not your milk.

PaaatyPalm
0

#2 HAHA! , nej men oj xD… Jag är helt vimsig idag/igår *som vanligt då *-)* haha :P

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Nemolover
0

Haha, okej. Så egentligen .. Är det ingen större skillnad? Eller .. O_o
Bara att en dubbalmanad har "två" lager man?

Vad var det du, Sashhi, sa? Menar du att en renrasig lejonhuvad kanin är dubbelmanad, och en lejonhuvad dvärgvädur har enkelmanad? *förvirrad* Det här med pälstyper är verkligen inte min grej ..

Anema
0

Dubbelmanad & Enkelmanad är de pälstyper Lejonhuvad Kanin & Lejonhuvad Dvärgvädur kan ha.

Dubbelmanad - Kaninen har man runt huvudet samt "kjol".

Enkelmanad - Endast Man runt huvudet.

Har tyvärr ingen bild att visa. Men sök på google så hittar du nog en bild eller två ;)

Linnet
0

Jag förstår inte varför så många tror att det är som #7 skriver, för det stämmer INTE. Jag har fött upp lejonhuvade kaniner och jag har haft både enkelmanade och dubbelmanade och BÅDA pälsvarianterna får BÅDE man och kjol. Det går inte heller att avgöra gonom mängden man, en enkelmanad kan ha massvis med man och kjol och en dubbelmanad kan ha väldigt lite.

När kaninerna är små och pälsen växer ut går det att se skillnaden. På dom med dubbla anlag växer pälsen där manen ock kjolen är långsammare än den övriga pälsen dom första veckorna vilket ger dom ett väldigt lustigt utseende. På dom övriga växer pälsen där man och kjol ska vara snabbare än den övriga pälsen. Jag har haft båda typerna i samma kull och man ser väldigt tydligt skillnaden, men den som fick mest man och kjol av alla ungarna var en enkelmanad.

När kaninerna sen blir vuxna så tappar dom oftast kjolen och mycket av manen och ofta växer det inte tillbaka mer än lite tuppkam. Gäller både enkel och dubbelmanade. Hade en dubbelmanad hona och hane ochdom hade bara kvar lite längre precis mellan öronen när dom blev över ett år gamla.

pigelina
0

Lägger in bild på 1 dubel och en enkel så ser man:) Dom ungarna är 7 v på kortet och inte mina:)
Men ska köpa en kanin därifrån idag:)

Dubbelmanad

enkelmanad

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Linnet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Syns ju ganska tydligt på dom bilderna i #9 att den enkelmanade har längre man.

Här fler bilder: enkelmanad ca 7 veckor

Linnet
0

Och så en dubbelmanad 4 veckor gammal

Linnet
0

Enkelmanad, 4 veckor gammal, från samma kull som förra bilden

Anema
0

#8 - Jag skrev inte hur mycket päls dom hade, jag skrev bara hur "standarden" är. Har haft en enkelmanad kanin, hon hade 'kjol' när hon var liten, när hon sedan blev några månader gammal så fällde hon av kjolen, och endast hade lite man kvar.

Har även haft en dubbelmanad som "gjort" lika dant, fällt av kjolen, men hon hade lite tendens till kjolen kvar.

En annan Dubbelmanad jag haft hade kvar både kjol o man.
Hon var väldigt välpälsad. När hon fick en kull, så syntes det inte på henne, trots att hon dragit av mycket päls.

Så det nog lite olika skulle jag tro.

Linnet
0

#13 Det var inte det jag menade heller, bara det att både enkel och dubbelmanade har både kjol och man.

Anema
0

#14 - Så är det inte alltid. Men det kan hända ;P

Linnet
0

#15 Jag har aldrig haft en lejonhuvad unge som inte haft kjol och jag har haft ganska många kullar. Står tom i rasstandard att ungdjur har det.

Följande står i Nordisk rasstandard för lejonhuvad kanin:

Päls

Lejonman: ryggen, magen, nosen, öronen, sidorna, låren, bakpartiet och svansen är normalhåriga. Kinderna, pannan, nacken och bröstet är långhårigt. Hos ungdjuren fortsätter långhårigheten från bröstet ner utmed nedre delen av sidorna och runt bakpartiet. Hårlängd inom dom långhåriga partierna bör vara mellan 5-8 cm. Så kallad kjol är ej tillåtet.

Ingenting där om att det skulle vara olika på enkel och dubbelmanade.

Alla har kjol och man, mer eller mindre när dom är unga och tappar oftast kjolen när dom blir äldre. Sen hur mycket man dom har är ju väldigt individuellt. Men ofta tror ju många att dom dubbelmanade skulle ha mer.

[Wera]
0

Jag har fått lära mig att
Dubbelmanad = Man & kjol.
Enekelmanad = Enbart man.

Men det är alltså som #8 skriver, har haft fel hela tiden alltså ;)
Haft en lejonhuvad dvärgvädur, han hade man & tjol när han var liten, inte jäätte mkt men heller inte jätte lite, när han blev äldre hade han knappt tjol, några fjun bara och lite man. Vet dock inte om han var enkel elr dubbelmanad.

[Wera]
0

Så här är han nu. Bilden är tagen av hans nuvarande ägare.

Nemolover
0

Så det är egentligen ingen skillnad alls? Förutom att på en dubbelmanad växer man och kjol långsammare, och på en enkelmanad snabbare? Och sedan ser man ändå ingen skillnad när de är större? Jag blir grymt förvirrad utav det här! Det är inget rätt eller fel på dem två pälstyperna, båda är "äkta" lejonhuvad .. ? :S

Strumpa
0

Clariiz här på forumet föder väl upp lejon? Hon kanske kan berätta lite mer? :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Nemolover
0

#20: Okej ..

Anema
0

#16 - De enkelmanade behåller sellan sin kjol.
Så resultatet blir alltså endast man runt huvudet.
De flesta enkelmanade ungar har någon form av kjol.
Mer eller mindre, det är olika från kanin till kanin.

De dubbelmanade, är det också olika från kanin till kanin hur mycket kjol och man dom behåller hela livet. De finns dem som inte ser ut som att ha någon kjol alls, förväxlas ofta med det enkelmanade. Men man kan se skillnad om man tittar riktigt noga.
De dubbelmanade har antingen lite mer "strävare" päls där deras kjol ska vara, eller så är det lite längre päls just där, det kan vara mycket lite, men det ska finnas.

Linnet
0

#19 Det stämmer, det syns bara när dom är små och pälsen växer om det är enkel eller dubbelmanad. Man kan inte se nån skillnad när dom blir större och jag tror att båda sorterna räknas som "äkta".

#22 Inte heller dom dubbelmanade brukar behålla kjolen när dom blir äldre, jag har haft två dubbelmanade som jag köpte då dom var ca 1 år och ingen av dom hade längre nån kjol. Men det finns säkert dom som har kvar lite, det är som du säger väldigt olika. Men det går inte att avgöra om en kanin är enkel eller dubbelmanad när den är vuxen bara genom att se på pälsen.

###

Nemolover
0

#23: Okej, tack! Då fattar jag x)

Anema
0

# 23  - En del dubbelmanade behåller både kjol och man hela livet, det har alla mina gjort, och då menar jag inte bara lite, utan dem behöll allt. Men det är som sagt väldigt olika.