Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3729 ggr
Neptunuz
1

Avla med en 3 åring ?

hejhej :)
Är det försent Att ta en kull efter en kanin som snart blir 3 år? Om det är första kullen :P

Tiqie
0

Hej! :)

Jag vet inte,är det en hona eller en hane? :)

memmis
1

jag tror att man ska helst ta första kullen innan dom är 1 år,  annars kan det bli komplikation (stavning) . rätta mej om jag har fel,  ;p

Neptunuz
1

#1 Hona ^^ Hon är i rätt bra kondition och så :)

Tiqie
0

Måste man ha innan 1 år eller runt 1 år på första kullen?

Neptunuz
1

#4 Jo, jag vet . Men läste nånstans att någon skulle ta sin första kull på en hona som var 2-3 år gammal :P

Tisdus
1

Efter ett års ålder "stelnar" bäckenbenet till, och det kan leda till komplikationer. Jag har samma "dilemma" som dig, vill också ta kull på min hona som blir tre år i höst :P Hoppas någon mer avelsinsatt svarar så vi kan få svar på våra funderingar :)

Linnet
1

Jag brukar också ta första kullen före 1 års ålder, men har parat både 2 och 3 åriga kaniner (första kullen) och det har gått bra.

Kristall
0

#6: Det där med bäckenet tror jag endast gäller för marsvin. För kaniner är faran att honan har lättare att lägga på sig fett när hon blir äldre.

Jag skulle själv helst inte para en kanin första gången vid 3 års ålder. Risken för komplikationer ökar ju med kaninens ålder, och då är ju 3 år ganska mycket.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Tiqie
0

Okej,men går det iallafall?

hjartelyckanskaniner
0

Vad är det för ras? är det en hoppkanin? Om det är en hopkanin så ska den klara av att föda efter 1 år men är stor chans att honan förblöder eller det händer andra hemska saker i förlossningen.

Känner en där honan förblödde i förlossningen för att ungarna blev förtstora för henne och hon var äldre och bäcknet växte antagligen ihop så hon krossade det.

Om jag var du så skulle jag köpt en hona som var 8-9 månader gammal och låta henne bli parad, istället för att riskera honans liv.

Det finns en uppfödare som skulle testa att para 3 st 8 år gammla kaniner (hade inte fått ungar innan) 2 dog och en övelevde med skador och ungen dog.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Strumpa
0

#10 lite OT men låter inte så trevligt att riskera 3 honors liv sådär. Men åtminstone så fick man ju reda på det man undrade, antar jag :P

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

hjartelyckanskaniner
0

Jo, jag förstår inte varför. Om han inte använde de innan, varför göra det så sent då?

Mvh Emma

Strumpa
0

#12 precis, deras liv var ju lika mycket värda även om de inte var pur-unga längre.

/Sanna

Tiqie
0

Men går det att få sin första kull på en kanin som nästan är 3 år? undrar Neptunuz och jag

hjartelyckanskaniner
0

Går väl, men inget att rekomendera! Om ni vill testa och få honan skadad är ju erat eget val, men jag skulle aldrig göra det på en hona som ska få sin första kull. Jag fick aldrig en hona dräktig och höll på att ge upp, sen blev hon tjuvparad och då var hon 1,5 år gamal. Hon blev psykist skadad efter kullen.

Mvh Emma

Tiqie
0

Hur blev hon då då? :O

Sashhi
0

Beror på hur kaninen är i hull, kondition. Spelar även roll om hon har varit överviktig någon gång innan.

Om hon inte är hoppkanin/har mycket bra kondition så tycker jag att det är bäst att avstå!

Not your mom, not your milk.

Tiqie
0

Okej

[Wera]
0

Skulle aldrig våga ta risken att para en så "gammal" hona om det är första kullen. Vissa tycker det är ok när dom är 1.5-2 år men inte 3 tycker jag, för stort risk att hon inte kommer klara av det.

Tiqie
0

Min är ungefär 2 år

hjartelyckanskaniner
0

Hon ville inte göra någonting annat än att ligga i ett hörn. Om jag kom med handen mot henne så bet hon mig. Efter några månader så gick det över. Sen bet hon av svansen på en unge, och benet+ allt skinn upp till naveln på en annan. Hon mådde jätte dåligt över att hon dödade sina ungar.

Ägaren till henne vill försöka få en kull på henne, men om hon blir likadan igen så får hon gå som kelkanin.

En annan hona blev helt sjuk i huvudet efter sin kull. Hon miste en för att hon lade den utanför boet. Den andra överlevde och den älskade hon över allt annat. När han sedan flyttade så mådde hon dåligt och ville inte bli blappad utan bara bets  så fort man försökte öppna luckan till buren.

Jag kunde ju inte ha kvar sådana honor i min Avel så de har flyttat nu.

Mvh Emma

hyltebarn
0

Eftersom jag vägt fram och tillbaka om Att ta en kull på min kanin som är 2 år snart så frågade jag upfödaren som jag köpt henne av, och hon sa att hon hade tagit kullar på kaniner som är över 2 år (första gången alltså)

Hon hade bara variit med om komplikationer vid födseln 1 gång under hela sin tid med kaniner, (vilket är  ganska länge) Och det var då med en ung hona…

men det är Gotlandskaniner vi snackar om, kanske är dom extra tåliga? Har ingen aning faktiskt :)

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Zvintos
0

Personligen skulle jag inte tordas riskera något på en såpass "gammal" hona.
Möjligen en vältränad hoppkanin.
Men inte annars, och definitivt inte på kanin av jätteras.

Tiqie
0
Sashhi
0

#24 - Hanen kan para från det han blivit könsmogen tills han inte längre är fertil.

Not your mom, not your milk.

Zvintos
0

#24: Hanen kan vara hur gammal som helst, så länge han orkar med det fysiskt.
Och fortfarande är fertil.

[Wera]
0

#24 Risken är somsagt större när dom hunnit bli 2 år, men om honan är vältränad, kondition och sånt, t.ex. en hopphona så tror jag det ska kunna gå bättre.

Tiqie
0

Okej

hyltebarn
0

**Putt.
Tror det är ganska induvidielt oxå?
**Rätta mig om jag har fel.

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

[Wera]
0

#29 Vrf putta efter 3 minuter?

Neptunuz
0

Tack allihopa :)
Jag vet inte om jag kan kalla henne hoppkanin, jag har tränat henne sen liten och ska snart börja tävla ^^

Vill gärna ta en kull efter henne då hon verkar vara en bra mamma, eller vad man ska säga :P

MarHai
0

Jag skulle aldrig ta den risken. Så onödigt att riskera en kanins liv bara för att man vill ha söta kaninungar. Ta hand om din hona istället :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Kiwanu
0

Skulle aldrig chansa.

Neptunuz
0

tack, då vet jag :)

Tiqie
0

Men är det för sent om honan är ungefär 2 år?

[nneo]
0

Jag skulle inte rekomendera det.
precis som många andra redan har sagt.

Tiqie
0

Okej

Animalfriend
0

Hej!

Detta är varken speciellt individuellt, eller rasanknutet.

En hona över 1år löper större risk för:

Att förblöda, förlora ungarna, lägga ungarna utanförboet, dö själv och en del andra komplikationer.

Själv föttupp kaniner i ca 12 år.

Ta inte första kullen med en hona över 1år, det är enormt riskfyllt, och vissa komplikationer kan orsaka död hos både mor och ungar.

Hej så länge!Glad

Linnet
0

#10 Det lät ju helt korkat att en uppfödare skulle testa att para 8-åriga honor som inte fått ungar tidigare, vad var det för uppfödare????? Honor som är 8 år parar man väl inte i alla fall, då har dom väl ändå gjort sitt.

MarHai
0

Fast att ta kullar på honor som är 1,5 år och upp till 2 kan vara okej. Det är beroende på villet skick honan är i. Jag har parat många honor över 1 år, och förra året så parade jag en tvååring, utan problem. Dock så är mina kaniner i mycket bra kondition och skick.

Men rekomendationen för Att ta en kull ligger på runt ett år.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

pigelina
0

vad gäller för hanar?

Menar kan jag para en hona på ca 1 år(yngre) med en ca 3 årig hane?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Tiqie
0

#40 - hur bra ska de va då?

Zvintos
0

#41: Står i flera tidigare inlägg.
På hanen finns ingen äldre gräns.
Så länge han är fertil och orkar med det fysiskt sett, kan han vara bra gammal.

hjartelyckanskaniner
0

Vissa hanar kan bli sterila efter några år, vilket går i arv.Så han kan ju försöka och försöka men det blir inga bebbar. Finns en som fortfarande avlar på sin 6-åring men han börjar bli trött så han ska snart gå ur aveln.

Mvh Emma

pigelina
0

#43 och 44
ok, kan ju prova med han ifl:)

// Hanna

Rafflan
0

En annan tanke;
hur lång tid kan det gå mellan kullarna? 1 år, 2 år, 3 år?

hur länge kan man avla på en kanin hona? (antal kullar & ålder)

Animalfriend
0

Du kan avla på din kanin till 4-5års ålder ungefär. Beror ju på ant. kullar/år. Men max kullar/år, och tom. 4-5års ålder, är vanligast för avelshonor hos uppfödare.Glad

hjartelyckanskaniner
0

Man ska ta ungar varje år då, annars blir det samma sak som Att ta en kull efter 3 år.

Man kan ta kullar varannanmånad om man vill men man sliter på honan. Jag rekomenderar att ta 2 ggr om året för att inte slita ut henne. Honor kan gå i Avel tills de är 5-6 år.

Mvh Emma

Animalfriend
0

Allt beror på om det är en avelshona, eller en kelkanin man vill ha.

Varannan månad är vanligt innom köttindustrin, rekomenderar det inte.

pigelina
0

Kan jag ta en kull på en hona som just fått ungar elr ja ca 1 månad efter ungarna har flyttat och sen inte para henne fören om 1 år?

Elr blir det för jobbig för hon?

// Hanna

Tiqie
0

man kunde väl inte para sin kanin som är 2 år (första kullen) ?

Strumpa
0

#51 citerar ett tidigare inlägg:

Jag skulle aldrig ta den risken. Så onödigt att riskera en kanins liv bara för att man vill ha söta kaninungar. Ta hand om din hona istället :)

/Sanna