Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 617 ggr
liiinas
0

De tar varandras mat..

Halloj gott folk Flört

Jag har satt ihop min hona med min hane i hanens utebur nu.. Det är ränkt att de ska bo där tillsammans jämt nu. De har gått jättebra! De är så snälla mot varandra. men mitt problem är utfodringen. Båda kaniner är matvrak (alltså om det finns mat så tar de den) och jag tror att de kommer äta upp varandras mat om de får äta ur varsin matskål brevid varandra. Jag testade idag att en var på bottenvåningen/hagen, och en i buren på övervåningen…Det funkar ju då de inte kommer åt varandras mat, men assp jag Kan bara inte gå och dela på dem varje morgon och sen kolla när de ätit fördigt för att öppna osv…

Hur sla jag göra för att de inte ska äta upp varandras mat?  Kan man blanda deras mängder och tro att båda tar för sig lika mycket? Eller hur ska jag göra..? Några tips??

KaninEmma
0

Kan du inte ha isär dem när dem ska äta?

// Emma :D

liiinas
0

Jo.. Det gåår väl men det lär bli rätt så krångligt.  Men finns det nån som har nån bra lösning? annars är det klart att det får bli så.  Hur har ni gjort?

mingopingo
0

Kan du dela upp maten på flera gånger under dagen? Så om nån skulle äta för mycketn en gång så blir de ändå inte jättemycket.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Sashhi
0

Låt de få endast hö på morgonen så pellets på kvällen/när du är hemma så kan du dlea upp de när de äter?

Not your mom, not your milk.

[Emmla]
0

mina äter ungefär lika snabbt, men om den ena inte orkar allt och den andra vill äta upp det så brukar jag hälla ut det istället för att den andra är blir en tjockis.

[Emmla]
0

Gör den ena inte motstånd om de tar dens mat? föresten hur mycket pelets får dom igentligen? Jag ger mina högst en matsked morgon och kväll det tar för dom 20 sekunder att äta upp

liiinas
0

Båda två får en halv deciliter var. Vanesso, som äter snabbast, har tagit mat av Isadora, som äter långsammast, när han är klar. Och det vill jag ju inte eftersom Isadora inte då får så mycket som hon behöver och Vanesso får mer än vad han egentligen behöver.

[Emmla]
0

du får nog sära på dom när de äter, eller bara så där och putta på vanesso så att han inte tar hennes mat.

ciss
0

Ge dem pellets vid den tidpunkt på dagen då du har tid att hålla isär dem. Låt en av kaninerna vara utanför buren och äta, och en inne i buren och äta. :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Veero
0

Ha matskålarna på olika ställen så dom inte sitetr bredvid varandra?

[Emmla]
0

sätt den ena matskålen på ett hus eller något där det bara får plats en kanin då kanske han inte tar maten, vem av dom är ledare?

[Emmla]
0

det är nog ingen bra idé att blanda maten eftersom om en av dem redan tar för mycket, så kommer han nog att göra det då med, men du behöver inte ge dom en halv deciliter det räcker med 2 matskedar eller så, pelets är trors allt godis och ganska mättande för en liten kanin

liiinas
0

Tack för alla svar ;)

#9: Mm, har också tänkt på det. Men på morgonen är jag ju typ alltid hemma. Det är ju större chans att man är borta på t.ex. eftermiddag/kväll.

#10: Vill det, men när den ena är klar klampar den vidare till nästa matskål och tar för sig där ;/

#11: Skulle man kunna göra :). Jag tror att Vanesso (hanen och den äldste) är ledaren. Men är faktiskt inte så säker på det.. Det är han som slcikar henne, han som bitit/nafsat till henne och han som juckar (juckade) på henne.. Men den lilla tjejen är inte en mes, så om hon vill kan hon säkert bita tillbaka skulle jag tro xD

#12: Asså? Visste inte det! Men då får de ju leva nästan helt på höet och det gör väl kaniner som bantar.. Eller? Gör det inget om jag typ minskar så de får en fjärdedels deciliter var då? Själv tycker jag att de inte gör annat än att äta hela dagarna (pellets, hö, gräs) så det kanske är bra att minska?.

MajaaR
0

#13 Du kan nog minska pellets mängden lite, mina får bara 1 msk var just nu ^^

[chriistina]
0

Är det så att hon behöver lika mycket mat som hanen då? Eller klarar hon sig på mindre? För då gör det inget om han får i sig mer.

Jag har också en hona och hane som går tillsammans, hanen äter mer men behöver också mer mat för att hålla vikten. Så de brukar få tillsammans och sen går de och småäter ett par timmar till pelletsen är slut. Hanen får i sig mer, men som sagt här hemma gör det inget.
I början när honan va yngre och behövde mer pellets tog jag ut hanen en timma i en Hage så fick hon va själv inne och äta så mycket hon ville, det är också ett alternativ.

[Emmla]
0

# 13 jo du kan nog minska på peletsen mina får 1 matsked på morgonen och kvällen, men jag tyvär märkt att min hona lämnar lite av sin mat och då äter hannen upp det :( så jag kanske ska börja ge henne lite mindre mat än vad hannen får. För jag vill inte att han ska bli en tjockis

liiinas
0

#15: Hmm.. bra fråga. Honan är ju bara tre månader och växer fortfarande.. Uppfödaren brukade ge en hel deciliter, mens a att jag "bara" ska ge en halv då hon är sånt matvrak.    Vanesso äter upp en halv deciliter, men jag tycker det känns som att han däremot får för mycket mat.

#16: Jag kan minska på deras mat .Men om de får mindre mat är de väl fortfarande hungriga när den är slut och vill då ännu mer äta varandras mat? För om de är mätta vill de nog inte ta mer av den andra. Eller?

Det blir nog bra om jag minskar bådas mat och ser till så att de inte kommer åt varandras mat. sen kan jag ju testa och ge mat åt dem i en matskål och se om det fungerar kanske.

PandaFish
0

Men om du ger dem grönsaker också samtidigt som dom får pellets? då kanske dom inte blir lika hungriga sen :)

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

[Emmla]
0

det är ju inte meningen at de ska bli mätta på pelets