vilken mask
Vilka maskar brukar kaniner drabbas av?
Dem jag kommer på är spolmask, springmask, bandmask.

Men det är inte så vanligt att kaniner får mask.
#2 Är det inte? Jag tycker det är vanligt. Två av mina kaniner har haft mask (en av dom har haft mask två gånger) och kaniner jag haft förut har haft mask, flera stycken. Min kompis kaniner har haft mask och min systers kaniner och flera andra. Så jag tycker det är vanligt faktiskt.
#2 Det är jätte vanligt bland kaniner. Alla djur som betar. :P
#4 Tänkte väl det, mask kommer väl via avföring och sånt i gräset elr? Hästar brukar ju t.ex. avmaskas innan och efter betet på sommrarna.
Vrf avmaskas hundar och katter då? De betar ju inte (fast ja, katter kan äta gräs för typ hårbollar? Tror jag.)

Kaninungar kan ju smittas av mamman också, och det är som sagt väldigt vanligt med mask. Det behöver dock inte synas att det finns i avföringen, men man kan märka på kaninens kroppsform (smal över ryggen, stor mage osv)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

Jag har bara läst att det inte är så vanligt och vi har då aldrig varit med om att någon kanin haft mask och då har vi haft kaniner i 15 år.
#7 - Då har ni haft tur. Jag har haft kaniner sedan år 2001 och inte har mina kaniner fått mask heller. :)
Not your mom, not your milk.

Som sagt, kaniner kan ha mask utan att det nämnvärt märks. Så det är princip omöjligt att säga att ens kaniner haft det, om man inte har avmaskat eller gjort Kolla masken-test.
/Sanna
#9: Fast det testet är inte särskilt tillförlitligt tyvärr.
Eftersom det finns mask som lägger ägg vid ändtarmsöppningen och inte i avföringen och syns således inte på ett sådant test.
Står mera här.

#10 just ja, den diskussionen hade jag ju läst innan. den borde alla läsa, väldigt intressant om hur tålig mask är =)
/Sanna
#7 #8. Nej, Ni vet inte hur era kaniner ser ut inuti. Minns när disskutionen fanns på K-net. Då skrev en tjej som brukar slakta sina djur. Att många hade mask i tarmarna och sånt. Fast man såg det inte på kaninerna. (Utsidan)

#12 usch, minns en bild på k-net (om en tjej som skulle slakta en kanin för mat), hon trodde den var frisk men det var mask överallt inuti.
men har de inte så mkt mask så behöver det ju inte märkas alls på kaninen heller.
/Sanna

#13 Usch, så otrevligt det låter :S Jag var hos veterinären för ett par veckor sedan med min kanin, för hälsokontroll och så ville jag avmaska henne. Men veterinären sa att att det inte var så vanligt med mask, så det var ovanligt att avmaska kaniner. Hon sa till mig att om jag verkligen ville veta så kunde man skicka iväg avföringsprov och få svar på hur det står till i tarmen.

#14 ja bilden har etsat sig fast i minnet för alltid..de va en liten hermelin dessutom har jag för mig..
Nej man ska helst inte avmaska i onödan, men en bra tumregel kan vara att är ens kanin mycket utomhus så är det stor chans att den nån gång får mask, från gräset då vilda och tama djur sprider mask, men de kan även få från hö och halm som råttor och möss spridit maskägg på fält, höskullar etc. Och på utställningar räcker det faktiskt med att en kanin bär på ett ägg och kommer åt en annan kanin, så det sprids lätt :) Vid Kaninhoppning finns det ju också en risk, många kaniner på samma mark.
/Sanna
Vi har två hundar och en av dem hade spolmask och vi tyckte att det var jätte äkligt vi kontaktade vetrenär och frågade om det kunde smitta från kanin till hund och tvärt om men de kollade upp det och ringde och sa att det gjorde det inte. Därför var jag nyfiken på vilken sortsmask som kaniner kunde ha. Vi avmaskade givetvis bägge hundarna med det samma.
Hur märker man om kanien har mask?
Är det dom vanliga symtomen? (=äter mycket men magrar, bajset är annorlunda och när det gått långt kan man t.o.m se maskar i bajset/rumpan)

#17; Enligt veterinären är det så. Kaninen äter som den ska men går ändå ner i vikt. Sen kan man se det i avföringen också, men det är inte lätt. :P
#18: Fast det beror helt på vilken mask. =)
Som jag skrev i ett inlägg högre upp lägger inte alla masksorter ägg i avföringen, utan runt ändtarmsöppningen.
Masken/ägg följer då inte med bajset ut.

#19; Oj, hade jag aldrig hört talas om :S Usch, vad äckligt! Syns äggen om man då tittar kaninen i underlivet, eller är de "inuti"?
#20: Skulle tro att de sitter utanpå, annars borde det följa med någon ut när kaninen bajsar.