färger?
vilka färger kan det bli om man blandar viltgul och black and white?

viltgul och viltgrå och black and white tror ja

Du får skriva lite tydligare, vad är det för färger på varje kanins föräldrar?
Annars om du parar en renavlad viltgul med en renavlad black and white så blir det väl svart och viltgrå ev. otter
Men om black and white kaninen har dolda anlag kan det bli andra färger också.
Som #3 sa så får det stå:
U:
UU:
UE:
E:
EU:
EE:
Jag parade en viltgrå hona med en viltgrå hane som hade vitrödögd mamma, jag hade då dålda anlag hos honan. Alltså jag fick 3 vitrödögda och 4 viltgrå. Jag visste inte att hon hade vitrödögt i släkten, så jag blev lite förvånad när det låg 3 st rosa ungar.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Blev också förvånad då jag fick en vit rödögd unge efter en chinchillafärgad hona och en viltgul hane. Jag visste att honan hade en chinchillafärgad mamma och en madagaskar pappa men hanen visste jag inget om eftersom jag övertog honom från en som köpt honom från djuraffär. Men både mamman och pappan hade ju då ett dolt vit rödögdanlag.

okej klara mamman är villtgul hennes mamma är vilgul och pappa viltgrå och sixten alltså pappan är en black and white men jag vet inte för att jag fick inga papper på honom han är inte renrasig och köpt i djuraffären. så jag får väll vara förbered på att det kan bli många olika färger i kullen

Som jag skrev tidigare säkra färger svart och viltgrå och sen ev. viltgul och madagaskar om pappan har ett dolt gulanlag och ev. otterteckning.
Det blir jobbigt att läsa så, lättare att ställa upp som i mitt förra inlägg i #4
Mvh Emma
Det blir jobbigt att läsa så, lättare att ställa upp som i mitt förra inlägg i #4
Mvh Emma

#8 Men det spelar väl inte så stor roll om hon bara vill ta en första kull och prova på och eftersom hon har både hona och hane. Nu är ju dessutom parningen redan gjord om jag förstår det rätt, så ingen ide att vara efterklok. Jag har också ett "djuraffärskanin" som avelsdjur, hon är mycket finare och mer rastypiska än flera av dom "renrasiga" reggade kaniner jag har. Enda nackdelen är att man inte vet några färger bakåt. Men det går ju att räkna ut med hjälp av ungarna om man tar en kull med rätt partner.
#4 Haha! =p
Å hanens ägare glömde berätta att han bar på det, 
Största överraskningen den hanen har gett mig var när han parades med en siames hona. Plötsligt låg där, vad som såg ut att vara en chinchilla(?) färgad unge i boet.
Kollade upp. Då hanens mamma är vit rödögd så ja då kunde jag ju inte leta på den sidan. Dessutom spelar det ingen roll, han kan bara fått Aa från sina föräldrar.
Men ungen kunde ju inte vara chinchilla. För en honan kan inte få det med min hane. Chinchillaanlaget är nämligen mer dominant än zobelanlaget, och då hanen inte bar på zobelanlag så…
Efter lite luskande (kul!) hittade jag vad det var! En viltzobel, av vissa även kallad "falsk chinchilla"!
Nu blev det mkt OT här! Men tkr det var lite kul!
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

#12 Jo, jag har också läst nånstans att viltzobel ser ut ungefär som chinchilla.
#12 Här är en bild på ungen, Passion's Harry Potter
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Så söööt =)

aa hur söt som helst jag skulle bara testa och se hur ungarna blev =p på uttstälningen som kommer ska jag köpa mig en lilla tysk vädurs hane då blir det renrasiga ungar men önska mig lycka till andra kullen dog altså klaras första men den här går nog bra.
Vill inte vara otrevlig, men tänk på att även om du ser den här kullen som ett "test" så behöver de ungarna precis lika mycket tid och precis lika bra och genomtänkta hem som om de hade avlats seriöst efter utställda föräldrar.

#11 men du vet ju ingenting om dolda fel bakåt eftersom att du inte vet stammen? du vet ju inte om din kanin bär på sjukdomar eller olika defekter. bara för att en kanin har en fin färg och en bra typ så är den inte automatiskt lämpad som avelskanin ;)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

#18 Jag får ju lita på mitt eget omdöme, dolda fel bakåt vet du kanske ingenting om även om kaninen har stamtavla. Kaniner är ju vanligtvis väldigt friska och sunda djur och den kaninen som kommer från djuraffär är den allra snällaste och trevligaste av alla mina kaniner. Jag har både kaniner från djuraffär (1 st), kaniner med stamtavla (5 st) och kaniner från privatpersoner där jag vet vilka som är föräldrar men utan stamtavla (4 st) och två från egen uppfödning. Nu föder jag ju bara upp till kel, har inget intresse för utställningar utan jag tycker att kaniner ska få vara kaniner utan att behöva se ut på ett visst sätt enligt rasstandard och slippa fraktas land och rike runt för att visas upp på utställningar. Inget ont om utställningar, det är säkert roligt, det är bara inte min grej.

#19 Håller inte riktigt med dig att kaniner är väldigt friska och sunda djur, de är snarare rätt känsliga och det finns rätt många vanligt förekommande sjukdomar som florerar i kaninvärlden. Jag tycker inte heller att utställningar är så viktiga, absolut inte, men det är inte det jag menar. Om man inte vet stammen så kan man ju heller inte ta reda på vad det finns för risker med parningarna, och det kan ju självklart vara svårt även om man vet föräldrar och släkt bakåt, men det känns bättre att veta lite bakgrund för att kunna upptäcka mönster som bettfel osv. Jag tror absolut inte att det är något fel på omdömet, utan det handlar bara om att man omöjligtvis kan veta vad man får för avkommor i sina kullar om man inte vet något om kaninen förutom det man ser och känner.
Jag menar inget illa, men ville gärna veta vad du menade då du skrev ovan att det enda man inte vet om kaninen är färger bakåt i stammen, men det är ju mycket mer än så =)
/Sanna

#20 Jag kan då inte utläsa mer från en kanins stamtavla än färgen på föräldrar, mor och farföräldrar och vilka regpoäng dom har och vilka som fött upp dom. Det säger ju inte mig nåt om ev. ärftliga sjukdomar och defekter. Jag förstår inte vad det är för risker som man skulle kunna få veta genom att veta stammen. Nu är det ju inte så att jag avlar hur som helst utan även jag vill ha fram fina kaniner med bra temperament, storlek och utseende. Däremot bryr jag mig inte så mycket om hur dom är tecknade, en "feltecknad kanin" kan ju vara ännu mer charmig.
Jag vet inte vad det är för sjukdomar du pratar om, visst kan kaniner bli sjuka, men det är ju oftast inte ärftliga sjukdomar. Bettet kollas ju på alla ungar och är det någon som har bettfel så tas föräldrarna ur aveln direkt. Har faktiskt hänt mig en gång jag hade en lejonhuvad hane som gav ungar med bettfel. Han hade själv korrekt bett, men när två ungar med två olika kullar visade sig ha bettfel förstod jag att det var han som bar på det. Det kan ju förekomma även om man har kaniner med stamtavla.
#11, bara för man ska ta en första kull för att "prova på" betyder det väl inte att det är ok att para vad som helst? Stackars de ungar som eventuellt får en massa defekter, som blir till bara för att ägaren "bara ville prova". (Inte ont mot TS nu, jag har inte läst igenom alla inlägg, vad du har för kaniner osv.. (; )
Jag blev lite full i skratt då jag läste ditt inlägg, hur kan du säga att din djuraffärs-kanin är mer rastypisk än många andra, då du inte ens vet vad det finns för raser i henne? ;D Bara för personalen säger att det är en ex. dvv så är det ingen garanti för att det är så.
Lycka till med kullen iaf, TS!

#21 Man kan ju göra efterforskningar genom att veta vilka avelsdjuren är. Det var så jag menade.
Cancer är en sådan ärftlig sjukdom som är väldigt vanlig.
Annars håller jag med dig att en del sjukdomar inte är direkt ärftliga. Bettfel och missbildningar är ju en annan sak, men jag uttryckte mig lite klumpigt. Och ja, det kan förekomma ändå såklart.
Men men, det går att diskutera för alltid:) Alla tycker och tänker vi olika.
/Sanna

#22 Men hon är 13 år och vill så gärna ha en kull kaninungar, kanske inte den lämpligaste kombinationen med en lilla tysk och en hermelin/lejonhuvad, det kan jag hålla med om. Men eftersom kaninerna redan är parade så är det ju som det är. Men att ungarna skulle få defekter det tror jag ju inte. Tycker inte att man ska ta bort glädjen över att hon ska få dom kaninungar som hon längtat efter.
Sen är det ju inte så att jag har köpt en djuraffärskanin, så det är ingen personal som sagt si eller så, utan jag tog hand om henne pga allergi hos ägaren. Jag brukar kolla på dom kaninerna som fins på djuraffärerna och dom ser ju ut lite hur som helst, det är "hermeliner" med pyttelitet smalt huvud och "dvärgvädurar" som inte alls ser ut som dvärgvädurar, långa smala kroppar, långa ben, smalt huvud, spetsig nos. Jag vet hur en rastypisk dvärgvädur ska se ut och det jag menar är att hon är en av dom få dvärgvädurskaniner från djuraffär som verkligen ser ut som en dvärgvädur. Jag har en annan hona med stamtavla som är reggad på 94 p som har mycket sämre rasprägel än min "djuraffärskanin" och min andra hona med stamtavla (oreggad) är alldeles för stor. Har även en hona med stamtavla som jag tog över pga att hon blev blev nollad på utställning pga flaxiga öron. Har även en hane som är jättefin och rastypisk men har lite för korta och lätta öron. Så bara för att kaninen har stamtavla så betyder det ju inte att den ser ut enligt rasstandard. Så jag är ganska övertygad om att min "djuraffärskanin" är en dvärgvädur utan nån annan inblandning fast egentligen spelar det inte nån roll.
Sen har vi nog kommit ifrån ämnet lite den ursprungliga frågan var ju vad det kunde bli fär färger på kaninungarna.

aa precis ni behöver inte tjata på mig gjort är gjort men dom kommer snart ändå hinner inte skriva mer just nu men vi hörs =p
Jag tror att det blir black &tan då;)

tack för att någon skrev och inte klagade det blev nio ungar.