Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 781 ggr
Caroob
0

Varbölder på öronen!!

Jag har en lejonhuvad dvv, hane på strax över året. I julas upptäckte jag att han hade "bölder", såg precis ut som myggbett, vissa med en liten skorpa på men inte alla, på sitt ena öra. Jag tog med honom till vet som sa att det inte var så ovanligt att kaniner fick sådana. Han prickade hål på dem, tryckte ut en hög med var (jag höll på att kräkas.. ), en av tre bölder var ganska stor (ca 1cm i radie) och den lämnade ett sår efter sig så jag fick antibiotika och köpte klorhexidin. Sen blev det örontvätt och ev kläm varje dag i 2v samt antibiotikakur.

En av bölderna försvann aldrig riktigt, jag har klämt ur den någon gång men det är inte så mycket i den. Nu har han fått en till nedanför, suck.. jag fattar inte varför de kommer och vad jag ska göra. Att åka t vet var 3e månad blir ohållbart, han verkar ju inte alls ha ont av det. Men jag är osäker på vad jag ska göra o vad de beror på… tänkte ringa vet imorgon men ville höra om någon här hade någon bra idé?

Tack

minkaninester
0

Veterinär - tyvärr kan inte jag så mycket i det området men veterinärer måste ju ha en aning om vad det är!

Hoppas att han blir bättre!

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

MH1994
0

för nån månad sen hade min kanin kille oxå massa bölder i öronen… jag pratade med min syster och hon tröck ur dom och sen fick jag lov att tvätta öronen med jodopax. nu är hans öron helt återstälda som tur är.

Hoppas det går bra med honom!

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

Caroob
0

#1: Jag har vart hos veterinär, och det är bara "varbölder" säger han, men vad som orsakar det vet jag inte. Nog för jag gärna lägger pengar på att han ska må bra men jag ska nog testa att klämma ur dem och tvätta o se om det blir bra.

#2: Min kanin har bara utanpå öronen, inget inuti, skönt att din kanin blev bra :)

Tack!