Ny kanin!
Idag åkte vi till Bromma zoo och köpte en ny kanin som sällskap till Vilma. Det är en liten hona som är svart brokad och namnlös. Tyvärr har jag inga bilder men ska skaffa i morgon. Det roliga var att så fort jag tagit ut henne ur transportburen sprang hon iväg och började undersöka rummet så det är en riktigt modig lite flicka jag fått tag i!
Dom visste inte riktigt när hon var född men ungefär den 20 januari.
Undrar om ni kan hjälpa till med namn?
vad vill du ha för tema :)`?
Spelar ingen roll.
Fast helst inte något namn som människor har.
Marsa?:P
Maiden's Blush. Jättevackert namn taget från en ros.
Not your mom, not your milk.
florina
adela
bina
Cina (kina)
Sina
Minda
Lilli
nella ,nelly nylla
marla
Jassy
Ngra förslag ;)
Blivit lite sugen på Mandelblomma men jag vet inte.
det tycker jag låter sött!

Altina, Medina, Micci, Milla, Ebba, Isabelle kommer typ inte på mer xD
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

Klöver :)
Melissa, Auriel, Isadora ?
Vanja kanske? :)
#8 Ebba heter jag!
Jag har döpt henne till Trixa nu!
Vad kul, Grattis till din nya kanin Trixa :D
// Emma :D
Tänkte bara… har du tänkt att två honor ska bo ihop? Brukar inte alltid funka utmärkt :)
Har provat med andra honor tillsammans med Vilma så det funkar nog!

#15 jo om dom har utrymme,
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Jo idag gick dom ihop. Eller dom träffades utanför burarna och myste!!
#17 Även om de har utrymme funkar det inte alltid utmärkt om de inte är kullsyskon elr mor-dotter. Men visst kan man prova :P
Fast Vilma betede sig som det var hennes unge och blev galen när jag tog bort TRIXA, och TRIXA trycker sig motVilma hela tiden.
Men nu har jag tre honor hehe och trixa är omdöpt till twix.
Gud va roligt med en till kanin :) vill också ha de , fast har en riktigt sträng mamma ! Supergulligt namn hon har fått , lycka till :)
Hälsningar Vemsan
#22 hur många kaniner har du? jag hade nämligen en och mamma visste att dom skulle vara två så då köpte vi en sen om du läser lösa tänder så ser du varför vi åkte till djuraffären och då passade vi på att ta en till kanin.
#23: har en kanin , har haft två men sålde den ena eftersom hon blev agressiv och verkligen inte trivdes(och då va hon två år så ingen tonår) och nu helt plötsligt får jag inte ha en till för jag "tar inte hand om carlos" enligt mamma .. jag ger honom färskt vatten å hö + grönsaker varje dag , motionerar honom minst en timme om dagen och gosar med honom jättemkt . förstår verkligen inte henne :/ men planerar att köpa en till bur i alla fall och se om hon ger med sej :P annars kan de ju alltid va bra me en extra bur .. (y) hahaha
Hälsningar Vemsan
#24 du kan väl påminna henne om att det är lag på att smågnagare ska vara två eller flera typ.
#25: de är väl typ alla smådjur utom kaniner och guldhamstrar de gäller ju ? :P
Hälsningar Vemsan
#26 Egentligen inte, alla smådjur utom guldhamstrar ska bo två och två men kaniner är inte flockdjur, dom är ju kolonidjur så kaniner trivs lika bra ensamma :)
#27: men de är väl inte olagligt att ha en kanin ensam ? (A)
Hälsningar Vemsan
#28 Antagligen? Iaf. läste jag att alla smådjur skulle bo minst två och två. Men jag vet inte
Iaf. har jag inte två och två, inte många som har.
#29: okej , men låter lite skumt med tanke på hur många kaninuppfödare som isf bryter mot lagen eftersom okastrerade kaniner ofta inte kommer överens så pass bra att bo tillsammans.
juste , kan tillägga till #24 att jag tömmer carlos toa var annan dag(oftare om de behövs). Samt att jag byter i hela buren varannan vecka oftare behövs de inte eftersom de knappt är smutsigt alls då :)
Hälsningar Vemsan
Det kan absolut inte vara olagligt att ha kaniner levandes ensamma? Inte en chans.
Det rekommenderas att man håller gnagare två eller fler, men det är ingen lag på det :)
#32 - Men kaniner är ju inga gnagare, så det är en annan sak. :)
#33: Jamen, gnagare, kaniner och marsvin då (; Min poäng är, att det är stor skillnad på bör och ska i bestämmelserna

#34 marsvin är gnagare å det e inte kaniner , Kaniner e har djur . Marsvin e flockdjur , kaniner är kolonidjur
Oj ok då är det väl nån som sa fel hehe var nämligen på ett annat forum där dom höll på att bråka hehe.
Tess,weddie,wara,klara,sassa
Dom nya kaninerna heter Twix och Bounty.
Lagen (L80) säger;
"1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
eller i grupp."
Vilket ju inte gäller kaniner, då dem ej är gnagare.
"Allmänna råd till 8 kap. 1 § Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt."
Bör är inte samma sak som ska. =)
Med andra ord är det helt upp till en själv huruvida man har kaninen ensam eller ihop med andra.
Vad gäller NAMNFÖRSLAG, så finns det massvis med namn på denna sida.
Okej men det var en anna person som sa det till mej. Och dom är redan döpta.