Problem!! hjälp
jag har ett problem med mina kaniner vi parade dem hona och hane då..men vi parade dem i söndags och vi testade att para dem idag igen men det verkade som att honan känner av att hon e gravid,för hon morra och bet hannen när han skulle sätta på hon…..så jag undrar ifall honan kan känna om hon e gravid?…Tack på förhand!:)
Man kan aldrig vara helt 100 % säker på att en hona är dräktig.
Not your mom, not your milk.

Bara och gissa ;D

Såg du att dom parade sig ordentligt förra gången så är hon med största sannorlikhet dräktig. En hona som är dräktig låter sig inte paras igen utan hon känner det och är väldigt avvisande mot hanen precis som du skriver. Man brukar ju göra en sk, testparning några dagar efter första parningen, just för att kolla och låter honan sig paras igen då blev hon inte dräktig första gången, men om hon är dräktig så avvisar hon hanen.
De betyder inte att de är dräkiga. Mumin, min ena hona parades med en hane, och när jag gissa på att hon ändå gick tom… var hon ändå elak och morrare åt min hane. Och som jag gissa, gick hon tom.
Men man kan inte veta.

okej tack för alla svar!!! Men nu så har hon börjat böka lite i buren och det ä ju ett litet teckn men vi märker om det kommer några småttingar:)…..

aom en månad typ men vi håller tassarna att det blir några ungar =p
När min hona är dräktig så vill hon inte bli uppburen, vill inte gosa som hon annars brukar vilja… På det sättet ser jag att hon är dräktig. Just nu är hon dräktig för hon uppför sig på detta vis. När hon inte var parad ville hon bli uppburen, ville gosa och komma upp i knäet, hoppa mm. du kan även dra försiktigt längs ryggraden/rumpan på henne om hon lyfter upp svansen och lägger sig ner är hon parningsvillig och är då inte dräktig, om hon inte bryr sig och undrar vad du håller på med är hon med högst sannolikthet dräktig:)
hoppas att det hjälpte lite på traven…
Ja den kan såklart känna om den är gravid eller inte.
Då ska du absolut inte para dem igen för även om det bara gått en dag eller några veckor så kan hanen krossa fostren i magen genom att försöka hoppa på henne även fast hon inte vill.
Men det kan ju också vara att hon e skendräktig?, det vet man aldrig förrns det ligger nånting iboet eller iinte.
Men om du vet att den gången du parade honan , att hanen ramlade av minst 3 ggr, så är honan garanterat gravid.
Men jag skulle ta det säkra före det osäkra.
Kram
Tänk på hur du skriver, tydligare överskrift, trodde ju nästan det var ett problem att du behöve hjälp föt t.ex. en sjuk, skadad kanin. Men din fråga var ju inget problem?
Man kan aldrig veta om kaninen är dräktig eller inte, en av mina honor trodde jag gick dräktig, prövade att släppa ihop en hane med hon men hon nekade han typ, vela inte ha han där, men hon gick ändå tom.