Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1552 ggr
[Wera]
0

Vrf blev han så rädd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var ut till kaninerna för en liten stund sedan, alla kaninerna var ute i sina gårdar, fast jag hade tagit in Charlie och Isa tidigare. Så var det My, Mumin och Nalle kvar i sina gårdar.
Nalle var helt normal när jag hämtade han i gården han kom skuttande och klängde i gallret som vanligt. Jag tog Nalle och Mumin till stallet, när jag böjde mig ner lite hoppade Nalle in i sin bur, direkt när han landade stampade han, sen satt han kvar en stund, sen började han kuta rätt in i hörnet, och sprang runt, runt och runt, stampade och knorra! Sen började han klättra upp mot väggarna och stå på bakbenen och vela ut ur buren verkade det som :S
Jag visste inte vad jag skulle göra, så jag lämnade Mumin i sin bur och började prata så Nalle skulle veta att jag var i stallet.

Men inget hjälpte, jag öppnade luckan och han tryckte in sig under sitthyllan, jag lyfte upp han och han var livrädd! Han har aldrig varit så rädd förut, igår vart han rädd av hunden i gården och sprang in i gallret, men lugnade ner sig när jag ropade iväg hunden.

Jag gick omkring med Nalle i famnen och klappa han, han blinkar inte ens, han vela inte äta sin pellets heller. Så jag gav de andra kaninerna deras hö och pellets medan jag hade han i famnen, när jag böjde mig ner för att hämta pellets så hoppade han ur min famn och kuta till "sitt favorit ställe" i stallet, nämligen bakom tvättmaskinen, och gömde sig där, när jag tog han sprattlade han så mkt så jag trodde han skulle skrika för han var så rädd. Men han lugnade ner sig till slut i min famn, när jag var klar och skulle sopa stallet bara, och sen släppa in han i buren efter som jag tyckte han lugnat ner sig lite så sprattlade han igen i min famn, så jag struntade i att sopa, och gick upp till huset med Nalle, vågade inte släppa in han i buren igen.
Jag gav Veronica Nalle och gick ut igen för att ta in My och sköta om henne sen sköta katten.

Nu ligger Nalle i min säng, han rör sig inte ur fläckan, ligger där med en äppelbit (som han inte vill äta) och ser ut att vara något lugnare, men fortfarande "chockad."
_
Edith:_ Han har rört på sig, stampat lite till i sängen och nu ligger han t.o.m och vilar. Och nu äter han också på äppelbiten och han åt upp blasten som jag odlat Kyss

Någon som kan gissa varför han vart så rädd? Aldrig sett någon räddare kanin! Rynkar på näsan Kan det vara så att han har väldigt dålig syn? Dålig hörsel?

[Wera]
0

Nu är han som normal, jätte lugn och ligger bakom skrivaren på golvet <3 Ska ut snart och lämna han i buren igen, så får vi se.

PaaatyPalm
0

Det hade kanske varigt något i buren ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Kristall
0

Han kanske bara blev lite skrämd och jagade upp sig? Fast då brukar de väl inte bli helt chockade… Obestämd 

Tur att han är som vanligt igen i alla fall. Glad

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Wera]
0

#2 Det tror min kompis och min syster med :S Men jag vet inte, det var ingenting i buren vad jag såg? Buren hade varit öppen hela dagen medan han var i hagen, men stallet hade varit stängd utom de sista timmarna, men jag får väl kolla mer noggrant nu när jag går ner.

lomsen
0

kan han inte ha gått på något så han gjorde illa sig eller så minns han nåt eller så är det nån lukt!

[Wera]
0

#5 Kanske ;S Katten brukar hoppa in i burarna, men ingen har någonsin vart rädd p.g.a katten.

Lämnat han nu, han var som inget hade hänt i buren, började direkt äta sin pellets. Mysko… ingenting i buren heller, var normalt.

tantnett
0

#6 Kan katten ha kissat i buren?

Tur att han lugnat ner sig igen.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[Wera]
0

#7 Katten är en okastrerad hane och när han kissar luktar det fruktansvärt mkt! Jag kände ingenting så jag tror inte det.

[Wera]
0

Nej nu blev han så där rädd igen! Gråter Min syster såg han springa runt, runt och runt i hagen utan anledning, de andra kaninerna som var i de andra hagarna omkring han var helt lugna, hunden var nere i stallet så hon fanns utom synhåll.

Jag vet inte vad jag ska göra! Han kan ju inte gå och leva livrädd så där, varje dag! Det är inte för än nu han har börjat bli rädd, hn har aldrig vart så annars, Veronica tog in han i hundgården, efter som det är sol här försämrar det synen för han (han är ju blåögd, de har sämre syn än dom som har bruna ögon.)
Jag gick dit nu för att se hur han var i hundgården, han började springa runt, runt i gården! Jag prata så han visste att jag var där, ropade till och med, för det verkar ju nästan som han är döv!
Han kan iaf. se efter som han kuta ifrån mig hela tiden.

Sen fick Veronica tag på han, nu sitter han under min säng och trycker i hörnet, stampar och är rädd Rynkar på näsan

VRF!? Jag vet inte vad jag ska göra, vill att han ska må bra!

PaaatyPalm
0

han kanske har öron/ögon problem ?

20 årig djurgalen moder* 

Strumpa
0

#9 har dom verkligen sämre syn än brunögda? dock är dom ju känsligare för solljus, om det är det du menar Tungan ute

tror inte du ska vara orolig för att han är sjuk eller så, tror att något skrämt honom bara. tror heller inte att han hör dåligt, (eller hoppas inte det iaf), för då skulle du märkt av symptom innan.

hoppas han känner sig tryggare snart och att det som skrämmer honom försvinner!

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Anema
0

Kan det vara någon som varit i hans Hage?
Eller tror du han sett något nytt där ute, som gjort honom rädd,
något som han inte lagt märke till förut?

När min kompis köpte kanin, så hade hon kaninburen i samma rum som hon hade sitt akvarium, kaninen vart jätte rädd för akvariumet,
stampade o höll på, sen så ställde hon buren i ett annat rum, då blev kaninen lugn. ;)

PaaatyPalm
0

Han kanske ser spöken (A) haha ^^, men seriöst djur och barn ser ju sånt mycket bättre :P

20 årig djurgalen moder* 

[Wera]
0

#11 Människor som har blå ögon ser iaf. sämre än brunögda, iaf. fick jag reda på det när vi studerade gener och allt det där på NO'n.

#13 Ja, sägs ju att djur kan se spöken ;S

Men jag tycker han verkar typ döv :S För när jag kommer till buren eller gården brukar han kanske höra mig (vet inte) och så kan han titta på ett speciellt sett typ mot ett ställe, öronen lite uppåt och stå lite högrest, jag ropar "NALLE" han reagerar inte, sen när jag kommer närmare reagerar han och rusar mot mig och klänger på gallret :S

Strumpa
0

#14 fast kaniner är ju inte som t.ex hundar, dom förstår ju inte vad dom heter ;) han kanske inte fattar att det är honom du ropar på ju :) och sen när han ser dig så blir han ju glad för att du kommer till honom.  Men iaf, hör med vet kanske? Hör med uppfödaren om hans släktingar har haft problem med det. Jag har själv haft vit blåögd dvv (med Bråkmakargatan-stam, visst är din kanin därifrån? Eller var de Stigfinnarbergets?) och har inte hört nåt om det innan. Däremot var det problem med epilepsi bland vit bö för några år sen. Men att de ser och hör sämre, det är väl albinos som kan göra det.

(Och tror inte att blåögda personer ser sämre än brunögda generellt sett, jag har läst genetik, biologi och naturkunskap m.m på gymnasiet och universitet, och aldrig nånsin hört det. Det finns folk som säger att brunögda personer ser sämre i mörker med. Bara skrönor ju :) Men förlåt, det var lite OT.)

/Sanna

[Wera]
0

#15 Han kommer från Stigfinnarbergets kaningård.
Ja, vit, rödögda brukar ju ha sämre syn främst i ljuset. Men blåöga har också sämre, bara inte lika dåligt som rödögda.

Jaha, ja iaf. fick jag lära mig det, att brunögda ser bättre än både blå och rödögda.

Om jag säger något, ropar eller något borde han väl reagera, inte som en hund kanske, men asså veta att jag är där? Tror inte han kan sitt namn, hehe men ja…

Zvintos
0

#14: Tror inte han är döv.
Pelle har gjort ungefär likadant dem senaste två dagarna vi varit ut.
Han är inte van med alla ljuden ute (framför allt alla jäkla fiskmåsar som låter) och kan då börja krypa/rusa runt i hagen.
Spelar ingen roll ifall jag pratar med honom, eller tar i honom.
Får ingen reaktion iaf.
Brukar låta han hållas.
Efter ett tag märker han att det inte är någonting farligt och blir sitt normala jag igen.

[Wera]
0

#17 Jaha, hoppas det är så med Nalle då. Förra året på sommarn bodde han utomhus, var aldrig rädd, han var ju van. Nu över hela vintern har han annars bara bott i stallet helt utan ljud typ, några små fåglar kvittra bara, och nu när han kommer ut kan man höra lite allt möjligt (fast det finns inga måsar här, haha) men tycker ändå inte det är så mkt ljud ute. Ska nog flytta ut han som Mumin & My fått göra.

Strumpa
0

Okej, vad skönt att allt verkar stå rätt till med honom då :)

/Sanna

[Wera]
0

#19 Han är lugn nu, men lär bli rädd igen tills han vänjer sig, blev rädd igår igen.