Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 804 ggr
numbhabit
0

Kaninsnor - Hjälp

Hej, min lejonhuvade hane (nästan ett år gammal) har flera gånger haft snor i nosen. Jag har sagt till min mamma att vi behöver gå till veterinären men hon verkar inte förstå hur mycket jag än tjatar, bönar och ber.

Eftersom hon är min "inkomst-källa" så undrar jag om jag kan gå till veterinären själv, även om jag inte har pengar? Dom kanske kan skicka en faktura, och så får min mamma betala?

Och jag undrar också hur jag ska ta mig till veterinären, eftersom närmsta veterinär är ca 4 km ifrån där jag bor. Kan man bara sätta sig på bussen med en transportbur, eller måste jag gå hela vägen dit? (+ att det är en ca 200meter lång bro emellan de två stadsdelarna)

Eller är det enda valet att jag tvingar henne eller en myndig släkting att följa med?
(Jag har ingen kontakt med min pappa så han är inget val)

numbhabit
0

Jag undrar också hur allvarligt det är med snoret i näsan. Kan han dö av det? Har läst att eftersom dom bara kan andas genom nosen så kvävs dom om snoret är ivägen.

Så, hur allvarligt är det?

Strumpa
0

Min första tanke är att hans bur står vid ett dragigt ställe, och att han blir förkyld därför. Eller att han är överkänslig mot dammigt  spån t.ex. Är han snorig i långa perioder?

Jag förstår inte riktigt varför din mamma nekar din kanin att få hjälp av veterinär, förklara för henne att eftersom att du är omyndig så är det hon som har huvudansvaret för din kanin :)

Men att åka buss med kaninen i transportbur kan du absolut göra :) Dock så är det väldigt få veterinärer som skickar fakturor, dom flesta vill ha betalt direkt.

Annars kan du ju ringa en veterinär och beskriva din kanins symptom först, innan du beställer tid. Det kostar ju inget och förhoppningsvis så får du iaf lite idéer om vad det kan vara och hur allvarligt veterinären tycker det verkar.

Lycka till :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

DodeN
0

och om vetrinären tycker det är allvarligt kanske denne kan prata med din mamma om du förklarar läget.

Sashhi
0

Bara en vanlig förkylning kan vara dödligt för en kanin, efterso mde endast andas ur nosen, och kan inte andas ur munnen om de skulle bli täppta.

Not your mom, not your milk.