Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1172 ggr
Wedi
0

Molly :''(

I går när jag gick ut till kaninerna så var det massa tass av tryck på buren och lite bitmärken, kaninerna var inte rädda eller något så jag lät det vara. I dag så gick jag ut till kaninerna och såg att en av "sovrums" dörrarna var uppna!!!!

Jag sprang snabbt dit och såg att Molly var borta Gråter. Jag syrran, hennes kompis, mamma, mormor , grannnar har letat över allt efter henne i 6 timmar! dom ända spåren vi hittat är vita hår tussar, och nån "lever/ tarm gej" men inte säkert att det är från Molly…

Det kan varait räven som varit framme och sen dödat henne och tagit med henne till lyan.. Men en räv kan ju inte öpppna en bur så det kanske var en människa som gått och uppnat buren och så har molly hoppat ut och så har räven tagit henne Gråter

Vi har ingen anning! ska gå ut och leta sen i kväll igen..  Vad tror ni har hänt henne? tror ni hon lever? vad ska jag göra ?Gråter

Och Totte hennes kastrerade han kompis är helt lugn men ensam :( vad ska jag göra med honom, hur kommer det gå förhonom?

Snälla hjälp mig!

Kiwanu
0

Nej shiiit ! :'(((( sett upp lappar vid affären nära dig ?

Gud vad tråkigt, hoppas verkligen att hon kommer fram ! all lycka till er !

Lollia97
0

Gud så tråkigt!

Lollia97
0

Om buren är på golvet så lyft upp den därifrån!
Så att räven inte kan ta totte!(om det var räven)

Wedi
0

ja det är jätte tråkigt! hon är/var min första kanin bara 4 år Gråter

Ska Jag bara vänta och kolla om hon kommer? Och vad ska jag göra med totte? jag har flyttat in honom nu sålänge om räven nu då skulle komma till baka :(

Wedi
0

#3: nej asså det är det som är det som är det konstiga! den är typ 60 cm över marken :/ Jag har totte inne i en inne bur nu undernatten så får vi se om räven eller vad det nu är kommer till baka :/

pigelina
0

Min enna älskade kanin blev halft uppäten av ngt djur på ngt mystiskt sätt tagit sej in i buren:(

Vad det gäller Totte(va det så den andra kaninen hete?) Så tycker jag att du ska lägga ner massa tid på honom, Min Pigge saknade värkligen sin mamma jätte mkt och åt ingenting, hon satt bara uppe iburen och våga inte gå ner:( När jag tog ut henne (vi va i fjällen när det hände min mormor hitta Ruggy) så stälde sej Pigge och lukta på hennes päls som fanns kvar:(

Men jag har haft ute henne extra mkt nu och hon e mkt gladare:)
Om en kanin värkligen saknar sin kompis så kan den svälta sej själv eftersom dne mår så dåligt:(

Mitt tips? är att gosa och kela jätte mkt med den kaninen du har kvar :(

Vet hur det känns och vi får hoppas på att hon bara är på rymmen och kommer tbx:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

memmis
0

vad hämsk , hoppas att allt löser sig .

Wedi
0

#6 nej uscch vad hemskt! okej jag har sätt han äta lite så det är la bra :)  så jag ska hålla på med honom masssor nu då :D< 333

pigelina
0

#8 Hoppas alt blir bra med dej och han:)<3

// Hanna

Wedi
0

#9 tack :'3 < 333 ska gå upp till han   nu och kela lite med han ;) < 3

Är det nödvändigt att köpa en ny kompis till han ? jag har hört att man ska göra det.. eller kan han bo själv ?

[BonnieL]
0

Nej vad hemskt! Men ge inte upp!

Melvis
0

Prata med grannarna om dom har sätt kaninen. Sätt upp massa lappar. Hoppas du hittar din sötnos(:

Kiwanu
0

Vi på KIF hoppas på det bästa ! :)

PaaatyPalm
0

Nej va tråkigt :(! inte alls kul när sånt händer =(

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Wedi
0

Tack allihopa!

Ska snar gå ut igen och leta :) om jag inte hittar henne då så ahr hon varit borta i mer en 12 tim och det finns mycket räv här Gråter

jahadu
0

tyvärr så kan rävar och andra rovdjur ändå ta sig in i buren oavsett hur hög den e…..mina burar står ca 70cm över marken och har haspar som lås, förlorat 5 kaniner nu tyvärr. Ett hungrigt rovdjur gör oftast allt för att ta sig in till ett byte….dom e otroligt smidiga.

om jag hade varit du så hade jag satt gummiband över hasparna (om du nu har haspar) eller hänglås på burarna. kan också funka att sätta ut en lampa, rovdjuren vågade inte ta nån av mina kaniner när lampan var tänd.

pigelina
0

ha annars en fall hake:)

// Hanna

Wedi
0

#16 okej :(

ja jag hade tänkt sätta häng lås på alla dörrarna :)

Tycker ni att jag ska köpa en ny hona till honom? för han har inte bott själv nånsin, han har aldrig bott själv…

pigelina
0

#18 nje kankse går, min hona jag har kvar nu hade aldrig häller bott själv eftersom det var hennes mamma som dog men hon är rätt ok nu, men om du skaffar en ny hona får du vara berädd att dela på dom,

// Hanna

Wedi
0

#19 varför ska jag vara berädd att dela på dom :s?

pigelina
0

#20 ifl dom inte kan bo tsm, det är inte säkert din hane accepterar en hona

// Hanna

Wedi
0

#21 okej vi får hoppas att han gör det ! efter som han har bottt med honor och träffat honor innan så hoppas jag att det ska gå bra :)

KaninEmma
0

Vad tråkigt :( Hoppas att du hittar henne!

// Emma :D

rabbitlove
0

fy vad hemskt min kanin blev tagen av räven när jag bode ute på landet men nu bor jag i ett samhälle med min familj och mina två kaniner jag hoppas att hon kommer hem.

rabbitlove
0

fy vad hemskt min kanin blev tagen av räven när jag bode ute på landet men nu bor jag i ett samhälle med min familj och mina två kaniner jag hoppas att hon kommer hem.

spiritedaway
0

usch va tråkigt :(

RabbitLower
0

FYFAN!!!! va hemskt jag hoppas verklien du kommer hitta hon :(

Wedi
0

Vi har inte hittat henne en ;___;

hon är borta Gråter

R.I.P molly

jahadu
0

Beklagar verkligen!Rynkar på näsan vet hur det känns…

ang. din ensamma hane……tycker att du borde skaffa en hona till honom och hoppas på att de fungerar ihop, men va beredd på motsatsen också. Jag hade en kanin som jag fick ta bort i höstas för att hon helt enkelt blev för deppig och livsglädjen bara rann ur henne eftersom alla hennes burkompisar gick bort….säger inte att de kommer hända med din hane, men det mest ultimata för honom borde ju vara en ny kompis eftersom han e van vid det.

lycka till!Glad

pigelina
0

#29 Min kanins mamma dog och ungen var helt förstörd åt inget men nu har hon fått tilbaka livs lusten och gått upp igen;D
så det går ju oxå, men tycker att #0 ska prova med en ny kompis det kan ju funka,
Jag hade inte ens i tanken att skaffa en ny burkompis till Pigge,hade häller alfrig gått eftersom hon e väldigt "mattig" och blir avundsjuk när jag håller i andra kaniner^^

// Hanna

Wedi
0

okej :)

Letar kaniner som tusan nu! så han ska få en kompis såfort som möjligt!!

MEn när den nya ungen kommer, kan jag sätta ihop dom med engång?

pigelina
0

#31 ja elr låt dom nosa på varandra på var sin sida av ngt galler som tex kompostgaller och så ser du hur han reagerar,
Vem vet i slutet av dagen kanske dom ligger tätt tsm och är bästa vänner:)

Om du inte skulle ha så akut så kunde du ta en ur min kull men dom e inte leveransklara fören i augusti^^
Men tycker att du ska skaffa så snart som möjligt :) bara du får en bra kanin:P

// Hanna

eses
0

Aaaajdå, guuud vad hemskt, jag beklagar verkligen ! Håller tummarna för att hon ska komma tillbaka.. :(

sotlynx
0

Hej! Jag beklagar verkligen det som hänt. Jag har själv råkat ut för samma sak två gånger. Första gången var när jag var liten och ett par vargar jämnade uteburen med marken och åt upp kaninerna delvis, genom gallret. Andra gången var för tre år sedan när grannens hund tog sig ut på natten, grävde sig in under uteburen och slet hål i punktsvetsat putsnät. Det var en schäferkorsning. Jag hittade mina tre älsklingar utspridda i hela trädgården. Hunden finns inte mer.

Det första du ska göra är inte att skaffa ny kanin! Det första du ska göra är att investera i bra hänglås, kraftiga saker att sätta låsen i  och kraftigt nät. Annars är risken att odjuret kommer tillbaka och gör om samma sak igen. Se också till att buren inte går att välta eller lyfta taket av. Rutiner för stängnng och låsning är superviktiga när man har kaniner. Slarv är vanligaste orsaken till att kaniner råkar illa ut, på alla möjliga olika sätt. Sätt ex en lapp vid sänglampan som det står: " Låst kaninburen?" på. Då glömmer du inte och du kan sova gott.

Kram och lycka till!

Toaden
0

Nej så tragiskt! ): Beklagar.

(Föressten, lever/tarm grej?! o_o')

Wedi
0

okej :) ja ska e morfar sättapå häng lås på alla dörrar!

Jag har nu tingat en kanin hona som jag kan hämta nu på söndag :)

Ska jag med engång när jag kommer hem med henne låta henne träffa Totte?

Eller ska hon få "bo" in sig?

sotlynx
0

Låt dom träffas på neutral mark, dvs där hanen inte har revir. han kan slå ihjäl henne eller bita henne illa annars. En liten bit i taget! Heja din morfar!

annaforsgren
0

vilken tragisk händelse :( mmin kanin försvann en gång och jag satt ute och väntade på honom ifall han skulle dyka upp, det var på kvällen då det var kolsvart. Och vi hade satt upp en strålkastare. Som tur var såg jag hans lysande ögon uppe på en backe 2 timmar senare. Jag var så himla orolig och storgrät när han försvann! Så jag förstår att det måste kännas ännu värre för dig.

Jag tycker att du i början ska låta honan bo in sig i den nya miljön så att hon känner sig trygg. Sedan kan du låta dem träffas genom galler. Du kan ha 2 hagar brevid varandra så att de kan lära känna varandra och så att de inte kan skada varandra ifall de vill bråka. När du ser att de söker kontakt och gillar varandra så kan du testa att sätta in dem i en ny Hage där de aldrig varit förut.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Wedi
0

Okej :) men kan dom bo i samma rum?

Totte har flyttat in från uteburen nu eftersom en räv kan uppna den. Han bor i mitt rum :)

Kan hona med bo i mitt rum? asså inte revid honom men iallafall så att dom servarandra och känner doften :)

pigelina
0

#36 detta kanske inte hör in på emnet, men vad har du tingat för ngn kanin?:D

och vart bor den nu?:P upf tex:P

// Hanna

Wedi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#40 jo jag har tingat en liten dvv flicka som är född 2 mars :) en jätte härlig hona som värkar passa perfekt med totte! < 3

Den bor i lerum, uppfödar namnet är  Blåzippans :)

www.123minsida.se/blazippanskaniner

Är adressen till hemsidan om du är intresserad ;D

Fresten vf undrar du? *nyfiken*

Bilden: detta är tottes nya vänn

pigelina
0

#41 nej jag bara undra om det fanns ngn jag själv kunde tinga runt den tiden du skulle hemta din(lev klar då asså);D

och undra om det var nära mej mm;D

Bor mellan göteborg och borås så lerum e inte jätte långt bort:)

och gu va söt hon va:D

// Hanna

Wedi
0

okej hon har jätte fina kaniner :D tycker värkligen du ska tinga en kanin från henne ! :)

Ja fasnade med engång för henne! hon är så fin, och jag längtar som tusan efter söndag när jag kan ska hämta henne Oskyldig

Hela dan i dag så har jag fixat och mixat med en bur som hon ska bo i. Så nu står en ren och fin bur till henne :D < 3

pigelina
0

#43 ska hämta en kanin  på lördag från sagornas kaningård^^

// Hanna

Wedi
0

#44: Nej vad kul! vad är det för nått? har du nån bild Oskyldig

pigelina
0

#45 Det är en gul/svart japaner lejonhuvad dubbelmanad med stamtavla:)

// Hanna

Pandy
0

men usch vad hemskt, ja e glad ja bor mitt i ett villaområde där det bor massa hundar^^"
roligt med en ny kanin iaf, hoppas den lever längre än Molly och att du slipper va med om det där igen!

Wedi
0

#46 awww så söt! < 333

#47: ja du har tur ;D ja jag hoppas värkligen inte att det händer igen!

Pandy
0

#48 ja, det ska nog mkt till om t.ex. ett lodjur kmr in mitt i ett villaområde även om de har hänt för ca 10 år sen:/
men eftersom vi har hund på gården så luktar de ju hund överrallt o då är risken minimal att det kmr fram till kaninen:)

Wedi
0

#59säg inte det! jag har 1 stor schäfer och en stor bordecollie här hemma men räven kom fram endå :/

Pandy
0

#50 okej…ja har iaf ett likande haspe som man har till hänglås fast med en skruv i…fast räv har vi knappt här…men vi har en stor lodjurhanne som vandrar över 3 hela berg tror vi:/
Men vi får hoppas på det bästa:)
Tur att lodjur är så skygga, det ska faktiskt rätt mkt till om de ska smyga sig in bland ett stort villaområde;)

Wedi
0

#51 det tror jag med ;D jag bor ju typ på landet