Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 5738 ggr
Minto
0

Blandraskaniner?

Hej allihopa!

Är nyfiken på att höra vad ni som avlar tycker om blandras kaniner. För/emot? Varför?

Ha det gott!

Zvintos
0

Jag har inget emot blandraskaniner.
Oavsett om man avlar renrasig, eller blandras, så ska uppfödningen ha ett mål.
Har det ett vettigt och seriöst mål/syfte, tycker inte jag det spelar någon roll om det är renrasigt eller ej. =)

Kristall
0

Håller med #1. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Michiis
0

Håller med Ninnih :)

// Michis

lill-jarven
0

Jag tycker att det NinniH skrev stämmer in både på min åsikt om kaninavel och hundavel. :)

Har man ett mål, och gärna några intresserade, när man tar en kull så är det bara att köra på.

[Wera]
0

Jag är emot att korsa kaniner utan syfte för ev. få bättre kroppar eller något annat t.ex.
Men gillar inte att korsa en kanin med stående öron tillsammans med en kanin med hängande öron!

Men det NinniH (#1) skriver håller jag med om.

Veero
1

Håller med Ninnih (#1) :)

Kiwanu
0

#5, vrf inte korsa kaniner med stående öron mot dem med hängande ? ger det något negativt eller ? :'/

Zvintos
0

#7: Förutom att kaninen får svajöron, så påverkar det inte kaninen särskilt, mer än till utseendet.

Riqueza
0

Jag har blandisar nu, hermelinfuchs-löwen. Även om jag kan anses vara partisk så måste jag säga att det är inte rasen som gör kaninen bra eller dålig. Jag föder upp för sällskap och mitt mål är att kaninerna ska älskas för sin egen skull. De blir inte mindre värda i mina ögon för att de inte är renrasiga :)

Däremot skulle jag inte para hängöron med ståöron, precis som #5 säger :p

monica551
0

Egentligen är jag inte alls för blandisar.
Men jag har ju själv råkat ut för ett par tjuvparningar med min karltokiga Belgiska Jätte.
Tjuvparningar kan ju alltid ske och då är det ju okey tycker jag.
Men om man ska blandpara med flit så ska det ju finnas en mycket god tanke bakom det tycker jag. Så som att man vill få fram en viss egenskap för att få en bättre hoppkanin eller när man arbetar fram en ny ras etc.
Annars så är jag som sagt för renrasigt.

Som endel redan vet så håller jag ju på att jobba fram en "ny ras". Och då krävs det ju en väldig massa korrsningsparningar för att få den så som jag har tänkt mig. Men allt sker mycket välplanerat och dokumenteras noggrant. Målet är ju att få "rasen" godkänd under slutet av 2009 början av 2010, och där med intagen i Nordisk Kaninstandard.

Själv tycker jag att "rasen" är supersöt och jag gissar att fler än mig kommer ett gilla den. Jag har bara visat den för en person, (utom familjen så klart), hittills och det var "Stampelina" här ute på KiF. Tror att hon tycket att den såg lovande du.

Så målet med mina blandisar är att snart få dem godkända som en egen ras!

Riqueza
0

#10 Gud så spännande! :) Det ska bli kul att se hur det går! :)

[Stampelina]
0

#10 - Den är fruktansvärt fin kan jag intyga! Hoppas verkligen att Du får den godkänd, ungarna du har nu är helt bedårande vackra!Tungan ute

Minto
0

Jag har blandisar nu, hermelinfuchs-löwen. Även om jag kan anses vara partisk så måste jag säga att det är inte rasen som gör kaninen bra eller dålig. Jag föder upp för sällskap och mitt mål är att kaninerna ska älskas för sin egen skull. De blir inte mindre värda i mina ögon för att de inte är renrasiga :)

Däremot skulle jag inte para hängöron med ståöron, precis som #5 säger :p

Jag håller helt med dig! Jag kommer att föda upp för sällskaps skull och har redan flera som är intresserade av kaninungarna som vi kommer att avla fram.

Kommer dock inte hellr att blanda hängöron med ståöron.

PaaatyPalm
0

Sålänge man har mål med kullen så kvittar det om det är renrasiga eller blandisar.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Rorosjons
0

#19 Kan du inte slänga in en bild på nån?? OskyldigOskyldig

Rorosjons
0

#15 mena #10 kom åt fel knapp Skäms

monica551
0

#16  Nej tyvärr så vill jag inte "släppa" bilder på dem ännu utan väljer att ligga lite lågt ett tag till innan jag gör den offentlig. Men den dagen jag bestämmer mig för att "släppa" ut rasen så kommer jag garanterat att lägga ut bilder här på KiF samma dag som beslutet fattas.

Men jag kan garantera att dom är super söta med sin fina teckning. Och så är dom super sociala och trevliga i temperamentet.
Jag är SÅ nöjd med det jag tagit fram.
Väntar tre kullar från och med idag och 4 dagar framåt. Så håll tummarna för mig att ungarna kommer att bli fina "MOLARTINER".

För namnet på rasen kommer i så fall troligen att bli just: MOLARTIN.

Vore väldigt häftigt om jag lyckas få den godkänd som en egen ras.
Glad

kaningodis
0

#17 Vad coolt med att lyckas ta fram en helt egen ras! Lycka till med att få den godkänd!

Kastanjegårdens Kaniner

PrinzeZz
0

föredrar faktiskt blandraser framför renrasiga, föder upp just blandisar men då till hoppning och inte till kel

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

emwa
0

Gud vad häftigt! Håller tummarna :)

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

kaningodis
0

#19 Men du "använder" de väl ändå till kel också eller? (Bara nyfiken)

Kastanjegårdens Kaniner

spiritedaway
0

Konstigt nog tycker jag det är okej med blandraskaniner till viss del, men jag föredrar nog egentligen renrasiga.
Mycket annan blandrasavel är jag oftast väldigt emot, men det är väl främst eftersom folk blandar hit och dit utan att tänka efter vad som blandas.Speciellt hundar.

imsuchadiva
0

För OM man avlar för att förbättre en ras.
emot om man bara tar en kull för att man vill.

fast o andra sidan tycker jag att alla har rätt att ta kullar.

Qepta
0

jag föder upp blandraskaniner för hoppning och kel, tycker inte det är något fel på bladraskaniner, de kan vara mycket lugnare och trevligare men det är absolut inte alla blandraskaniner, men om man vill ha en kelkanin/hoppkanin så föredrar jag blandraser :)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[Caaassie]
0

Jag har ingenting emot blandraser. Föredrar de framför renrasiga!
Jag håller med ninnih i det hon säger, sålänge man har ett vettigt mål så tycker inte jag det spelar någon roll om kaninen inte är renrasig osv.

PrinzeZz
0

#21 använder? jag säljer helst inte till kel, ibland måste jag dock.

Här hemma kelar jag såklart med dom, precis som med mina rasrena. om det var det du menade

jahadu
0

gillar blandraser mer än renrasiga, oavsett djur oftast. men tycker dock inte att man ska blanda in en himla massa olika raser utan två-tre raser isf.

kaningodis
0

#26 Jag missförstod det hela tror jag…Sorry! Är helt slut/tom iskallen. Jag är en aning överbelastad för tillfälligt "/ >.<

Kastanjegårdens Kaniner

PrinzeZz
0

#28 hehe ingen fara =)

Adina
0

Håller med #1 :)

Taci
0

Är nyfiken på varför så många som skrivit här föredrar blandraser framför renrasiga?:)

Själv har jag inget emot blandraser så länge aveln har ett syfte, precis som med renrasiga kaniner.

Zessan
0

för mig spelar det ingen roll om den är renrasig eller blandras. Jag älskar ju kaninen för hur den är! Om man avlar ska man ha ett mål precis som #1 förklarar.

Minto
0

Tack för alla svar! Frågan var dock om ni med blandraskaniner skulle kunna dela med er av bilder och lite kort info. om era kaniner. ;-)

Catta89
0

Undrar varför många av er här skrivit att ni inte skulle para en med stående öron med en med hängande öron?

Undrar för att det måste ju va lejonhuvad dvv kom till?

Tribes
0

Alla har sina egna uppfattningar och tycke om vad man ska para och inte para, tycker man som många skrivit att de inte vill para stående öron med hängande så är det deras tycke.

Jag tycker att man får avla på lite vad man vill när det gäller Avel, renrasigt, hoppkaniner och keluppfödning. Så länge kaninen man avlar fram på inte blir defekt eller får andra lidande men. 

Men anser att om man avlar hare och vill sälja till kel är lite fel ute.

Zessan
0

skutt

[bebba]
0

#17 Låter som om den är korsad med dalmatin? Eller så är det jag som inbillar migFlört

Kiwanu
0

#8, men måste det vara så att kaninen får svaj öron ? Kan det bli så att t ex två kaniner i kullen får hängöron, & en skulle få uppåtöron ? är lite nyfiken x'D

[Wera]
0

#7 Jag gillar inte dom bara :P med svajande öron, tar det vanliga exemplet med dvv/hermelin, de får oftast stående långa öron, personligen tycker jag dom är fula :P

Kiwanu
0

#39 haha okej,  jo, det blir ganska fult tycker jag med. men jag tycker att dvv/lejonhuvad kan bli riktigt gulligt!

Jonaflax
0

Flygplansöron är ju gulligt!

En av mina honor som försvann i somras hade ett öra  upp och ett ner.

Ursöt.

Nu har jag bestämt mig för ståöron, pga myggplågan, men de blandisarna jag har nu är ju just hermelin/dvv.

Fast det var ju ingen ursprungsplan. Hade dvv-rex-hanen, vars honor försvann, och fick hastigt och lustigt tag i en hermelinrex till honom sen.
Och så ville jag ju ha ungar nu på vintern, innan hon fyller ett i vår.

Man tager vad man haver…

För de som gillar blandisar är några av mina rexpälsade till salu i en egen tråd.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

steelskaniner
0

Föder åxå hellre upp blandisar. Men jag föder upp till hopp för det mesta, och då blandar jag står och häng öron . dom kanske inte blir super vackra men guud vilka bra hoppkaniner det blir. :)

Mitt mål är att få kaniner med fina kroppar och färger och naturligt vis ett stadigt temperament som passar för hoppning. :)

pigelina
0

#17 hur stora är dom ungefär?
Hoppas du får den godkänd:)
Låter spänade;D

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

monica551
0

#43  Jag vill ha dem så att dom kommer hamna mellan 2,5-3,7 kg. Men jag vill inte ha dem för små. Ska väga in de jag tycker har bäst kroppar och typ när jag har lite fler vuxendjur av dem. Jag kommer att göra en "Molartin + Molartin" PARNING nu i sommar för att se att det jag gör kommer att "hålla" enligt planerna. Jag väntar nu även tre nya kullar inom två till tre veckor. Teckningen tycks fungera relativt bra tycker jag. Några har fått små små färgade prickar på huvudet i det som skall vara helvitt. Så det håller jag på att försöka jobba bort. I övrigt så går allt enligt planerna. Dom som varit här och "råkat sett" dem tycker att dom är super vackra men framför allt super trevliga och gosiga. Jätte kul att jag får så fina kommentarer. Om jag får igenom dem som en egen ras så kommer jag enbart att ha dessa underbara kaniner iframtiden.

spiritedaway
0

#44 jag blir ju så nyfiken ! :P

pigelina
0

#44 hoppas dom blir godkända:) och ser framimot att få se hur dom ser ut;D

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[Wera]
0

#7 Personligen gillar inte jag kaniner med svajöron (om dom inte har dålig öronställning, och egentligen ska ha hängande) men t.ex. om man parar dvärgvädur med hermelin, (egna erfarenheter av det) så får dom oftast långa stående öron, det är fult tycker jag. Hehe. Gillar mer kaniner med korta stå öron, eller hängöron. Inte en blandning av dom. Undantag är t.ex. hollisar och jättar, dom ska ju ha något långa stå öron.