Bolåda sökes
hej jag söker någon som har en bolåda till salu som bor någonstans i västara götaland jagbehöver en ganska snart skicka bild isånafall så tar vi det på pm =p
Ursäkta att jag frågar men vilken typ av bolåda är det?
Ingen utebur du söker elr?
Kramar / Julia (=

Bygg en själv vet jag! Det är super enkelt!
Om du har någon djuräffär eller uppfödare i närheten kan du ju åka och kolla och få ideer!
#1 Bolåda, "sovhus" som man kan ha inne i buren tror jag hon menar, t.ex. där en hona kan boa och föda.

jag menar en bolåda som kaninerna kan ha sina ungar i

och jag behöver även köpa en uttebur så om ni bor typ göteborg eller alingsås eller någonstans i västra götaland så kan vi ta det på pm den ska va ganska stor. har en kull om en vecka typ och det skulle va bra om det medföljde en bolåda eller bara bur\bolåda som klara kan boa i.

a jag har en men har in te så mkt erfarEnhet av träslöjd finns det ingen som har en?

Det brukar finnas till salu på djuraffärer för ca 100kr.

Men om hon ska föda om en vecka så ska du väl inte hålla på att flytta henne, bolådan ska ju vara på plats i alla fall en vecka innan ungarna kommer. Man ska ju inte byta bur heller så nära innan födseln.

ne men har du någon jag behöver ju till nästa kull hon har ju redan byggt ett fint bo.

Men då är det ju inte så bråttom, du får be nån hjälpa dig att bygga en bolåda.

okej min farfar bygger lådor men han får bygga en spesiel till mig då tack

Lycka till ;)
Men jag tror det skulle räcka med att ha tex en plastlåda eller typ katrong låda? Om du har en plast låda så såga ut en öppning och slippa sedan kanterna och limma typ något mjukt lim, silikon typ :)
**Putt.
**
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

okej vad bra har du gjort så?

har du ingen bolåda till henne? vart gömmer hon sig då när hon vill vara ifred? o.ô

Jag vet inte om det är så lyckat med en plastlåda, jag tror att den kan vara för lätt så att den kan välta och det är ju inte så bra om hon har ungar där. I så fall måste det vara en rejäl med lite tyngd i som inte kan välta. Nån gång har jag satt in en transportbur som bolåda och ibland har jag inte haft nån alls men det har varit i inneburar där jag har haft en hylla och då har det varit naturligt för kaninen att boa under hyllan.

så kan man använda en hylla som skyd? eller funkar det är bara orolig för att ungarna kommer att hoppa ur boet för tidigt.

men hur var hyllan vad var det för hylla?
#16: En hylla funkar inte som skydd när en hona har ungar.
Däremot är det lag på att kaniner ska ha hylla (hus går bra det också) i buren.
Men när en hona har ungar ska hon ha en bolåda.

okej sorry men hon får ungar om typ fyra dagar och hon har vallt att boa i ena hörnet istället jag flyttade boet hon hade det ju i mitten =o men det är inte ens en urbalkning och det är en innebur.

En hylla fungerar faktisk även om det är bäst med en bolåda eller hus, honan bygger ju bo under hyllan och ungarna ligger kvar där tills dom börjar skutta runt. Fördelen med en hylla är ju att om nån unge ex. fäljer med mamman ut efter diande så kan dom krypa tillbaka. Gör en unge det och kommer utanför en bolådan så tar dom sig inte tillbaka dit och kan frysa ihjäl om dom är mycket små. Jag har hylla som sitter fast i gallret men det är alltså på inneburar. Mina uteburar har ju ett bodel där honorna föder sina ungar.
Men sätt fast en hylla på den sidan där boet är nu då, det är ju bättre än ingenting. Det är bara att skruva fast den i gallret lagom högt upp så hon både kan vara under och sitta ovanpå. Som #18 skriver är det lag på att dom ska ha en hylla.
Du borde kanske ha planerat lite bättre för dom här ungarna som ska komma, lite sent nu. Men hoppas det går bra i alla fall!! =)
#20: Fast enligt lag ska honan ha tillgång till en bolåda när hon ska ha ungar.
Står även vilka mått den minst ska ha.

men hon har ju byggt ett jätte fint bo men nu är det ju bara en vecka kvar inte ens det jag vill inte förstöra för henne =o

Det "riktiga" boet brukar dom inte bygga så tidigt egentligen, dom brukar börja några dagar innan födseln och sen boa med päls strax innan ungarna föds. I alla fall gör mina kaniner så. Ibland har nån även missuppfattat alltihop och helt plötsligt boat och fött i kisslådan fast dom haft en fin bolåda. Men då får man låta det vara så, man kan ju inte ändra nåt när ungarna kommit.
När gjorde hon boet då, har hon boat med päls också?