klump i baken
Hoj ;D
jo jag behöver lite hjälp..
Min hona sissi har varit dålig i magen för några månader sedan, och då gav jag henne givetvis bara massor av hö för att magen skulle lugna ner sig. Sedan efter 2 dagar började jag sakta ge henne pellets igen, lite mer för varje dag, men så blev henes mage dålig igen, och det samlades mer och med bajs vid rumpan, typ sid svansen men inte på svansen. Klumpen var ganska stor och till min förvåning trillade den inte av vilket den annars brukar göra, och nu är det så att den sitter stenhårt fast då den sitter som klistrat i pälsen. Det finns ingen som vill hjälpa mig att få av den, för att man skulle vara tvungen att klippa och vi är rädda att hon ska sprattla och att vi då gör henne illa i baken.
Den har suttit där vääldigt länge nu och jag känner mig så elak för att jag inte kan få av den. Nu har hon ingen dålig mage för att jag bytte hennes pellets och nu mår hon bra men klumpen sitter fortfarande fast.
Vad ska jag göra för att få av den? Jag ska ändå vaccinera henne och starlight snart, men inte kan jag väl gå till en veterinär med hennes klump..? eller kan man kanske be veterinären ta bort klumpen?
Jättetacksam för svar!

putt… det gick fort för den att komma långt ner. :/
Har du testat att blöta ner där klumpen sitter? Då blir den mjukare och man kanske kan dra bort den? Annars skulle jag be någon du känner, hålla i henne stadigt. Medan du klipper bort den.

Du måste klippa bort den eller blöta upp den, enklast är ju att klippa.

Jag klippte bort det när min gammla hane fick så bara ge ett hårt bröd att tugga på så går det att klippa bort eller så kan man lägga dom uppoch ner som när man klipper klorna
Om någon håller ordentligt i kaninen tex. virar in den i en handduk och håller hårt men inte så kaninen skadas så brukar det gå jättebra att klippa lite försiktigt med en liten sax. Om kaninen sprattlar så håll den kvar för den lär sluta när den inser att den inte kan komma loss. Virar man in den i en handduk så slipper man bli riven också om man tycker det är jobbigt när kaninen sprattlar. Men jag rekomenderar dig att ta hjälp av någon vuxen.
Annars kan man hålla kaninen och låta vatten rinna lite lätt kring klumpen så kan det bli lättare att klippa.
Min kanin har lite problem att tvätta sig just nu hon har ett hudveck där det sammlas bajs som hon inte kommer åt och nu när jag hållt henne ett par gånger så kan jag hålla henne med ena handen och klippa med andra. Hon förstår nog att det är skönt när klumpen försvinner.
Det kan även fungera att använda hårtrimmer, så kan man raka bort klumpen, men klippa försiktigt är nog vettigast.

Okay, tack för alla svaren (: Jag ska försöka mitt bästa…