Ang. transportburar igen
Jag orkar inte leta tråden om transportburar. Lite lat idag ;D
Men till frågan, jag satt och tittade på kaninburar m.m på blocket och nästan på alla transportburar så har dom mat elr vatten skål. Ska man ha det? Min familj och jag åker myk till min stuga och då följer såklart Hampus med, och han har inte nå vatten. Det är 10mil, så ska han ha det? Vilket matrial skulle ni rekomendera i transportburen?
jag vet faktist inte!

#1 men tack ändå :)
Med mat/vatten skål menar jag såna där som man stoppar på "gallret"
Aha det beror ju okså på hur transport buren ser ut!

jag hadde satt flaskan på gallret.. Och så hadde jag haft frukt och lite hö i buren i stället..

Haha jag prövade att ha flaska jag med, men när vi var framme så märkte jag att allt vatten hade farit ut . Hampus hande suttit i blöt hö. Stackaren!

hm, då funkar nog inte skål heller. Vattnet rann nog ur flaskan för att det skumpade och då skvätter nog vattnet ur skålen lika fort :)
Du kanske kan ge honom vattenrika grönsaker istället, som t.ex gurka…

okej, men behöver han det? det tar ca. 1h 10 min. Bror på omm vi har släp.
#8. Så klart, tänk dig själv in i situationen, blir du törstig, och inte får något vatten, då blir du irriterad, blir du hungrig och det inte finns något att äta, då blir du trött och irriterad :P så tänker jag, mina marsvin får spån som underlag, lite hö, nå gurka och morot :)

#9 Hehe, men hö har jag, men jag undrade det där med vattnet?
Han överlever ju, men det är ju fortfarande skönt att äta om man är hungrig eller dricka om man är törstig. Inte alltid så kul att vänta en timme :)
Du kan testa skål till fåglar och inte ha så mycket vatten i för att det inte så lätt ska skvätta ut. Och så kan du ha lite halm och hö :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

okej tack! Ni skulle ha set när han satt där i blött hö. Hehee, hö har jag alltid. Vet nån hur mycke vatten en kanin ska dricka per dygn elr nå?
Jag vet inte, tror det är lika olika från kanin till kanin. Min dricker runt 300 ml per dag

Ojdå :S Vad mycke, då måste min kanin drick jättelite…

Jag tror nog att en kanin klarar sig utan vatten en timme.. Undrar OM dom överhuvet taget skulle dricka när man åker bil..? Jag skulle göra som så att ta med en flaska vatten, och ska man ta en paus och stanna en stund, kanske fika själva, då kan man ju fylla på i skålen till kaninen och sen hälla ut vattnet innan man åker igen. Men tar det inte mer än en timme då tror jag inte det är några problem! Däremot kan man ju ha mat med till sin kanin, och även äpple eller andra saftiga grönsaker eller frukter, som ens kanin gillar. Då är det alls inga problem utan vatten en timme!!
Det är nog värre att det skvalpar ut vatten ur flaska eller skål, så att kaninen blir blöt..
Jag tror att den klarar sig utan vatten. En människa kan ju klara sig utan vatten flera timmar. Då kan nog en kanin klara sig utan vatten i en timma 

Jag håller med ElinaT! En timme utan vatten klarar en kanin helt klart! Och att ha kaninen lös i bilen tycker inte jag verkar så bra.. Bättre att den sitter säkert i sin transportbur..

jag har hampus på golvet, mellan benen. Fast jag har han i transportbur. Jag tror att det inte är så säkert att ha kaninen lös. Är den nån som har det?
Jag skulle nog inte heller rekomendera att ha kaninen lös. Tänk om den hamnar vid framsätena och kanske hoppar ner till pedlerna och den som kör får svårt att gasa och bromsa. Allt kan hända

Ja precis. Kanin mår bäst av att vara i en transportbur då :)

Helt klart!
Vatten är viktigare än mat.
Man klarar sig längre ut mat än utan vatten..
Sätt en vanlig vattenflaska på transportburen bara. :)

Som jag har skrivit där upp så far vattnet skumpar allt vattnet ut på kaninen :(
#24: Jaha, måste missat det. Vad jobbigt. Då blir det ju lite svårare..
Det lättaste är väl kanske att stanna till någon gång på vägen isf och se om han är törstig. ställa fram lite vatten bara…
Men annars klarar han sig ju. En timme är inte lång tid utan vatten egentligen. Jobbigt bara om man ska bli akut jättetörstig så finns inget vatten. Men då får han klara sig och dricka en massa när han kommer fram :P

Ingen fara, man kan inte se allt ;D
Fast han brukar typ inte döö dricka när vi kommer fram ;D Han går bara på toa :P

Ja, och om han sen har tex ett äpple att äta på vägen, då får han ju vätska från det.

Joo, jag brukar även stoppa in en pinne som han gnagar på. Så han får lite sysselsätning :)

#28; Jättebra Kajsa! Låter som du tar hand om din nin på bästa sätt!

Tack Hopi :)
Gurka är annars en väldigt bra vätsekälla om man inte kan ha vatten! =D
vattenskålar som funkar bra att åka med är vanliga "klickskålar", med kant på, som ofta medföljer när man köper transportbur. jag har alltid vatten i såna när jag reser med mina illrar. Man får bara ha lite vatten i botten. Problemet kan vara att kaninen kanse inte kommer åt vattnet om det bara är på botten.
Alla djur åker säkrast i bur som är fastspänt. Skulle något hända så slår dom troligtvis ihjäl sig om dom är lösa. buren skyddar!
Sajtvärd på Iller.ifokus