hjälp
Hej, jag är ny här på denna sajt men hoppas att ngn kan hjälpa mig.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Ibland kan kaninmamman flytta runt ungarna och då ska du genast sätta tillbaka dom i boet. Vet inte varför hon gör så, men det är inte ovanligt. De måste ligga varm i boet och du ska helst inte ta i dom med händerna.
Att du inte se henne bry sig om ungarna behöver du inte oroa dig om. Hon diar dom ungefär 2 gånger om dagen och då allra helst när ingen är i närheten. Det är ett instinktivt beteende för att rovdjur inte ska se vart ungarna är, så hon låtsas helt enkelt som de inte finns - men hon bryr sig om dom (få undantag finns).
Kom med alla dina frågor. Utan frågor får man inga svar :) Lycka till!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Du bör inte ta upp ungarna med händerna förns om tidigast två veckaor. Men du kan kolla till dom i boet lite gran och plocka bort någon om någon skulle dö.
Vad har du för bo`? Går det att komma in idet utan att lyfta hela? alltså, är det så att man bara behöver lyfta bort taket eller vägg? Det är det bästa, så att du stör dom så lite som möjligt när du tittar in.
Grattis till ungarna ::DDD ja vill se bilder sen!

Tack för svaren,
Klarar dom 13 ungar på 8 spenar??? tveksamt va.
Tack igen… bilder kommer senare 
www.gullsmyrastuteri.se

Oj, 13 st inte dåligt :) Hur många ungar kan en kanin få?
13 stycken. Hjälp :S Våran hona, också förstföderka fick 5 stycken. alla överlevde. 13 ungar kommer nog bli jobbigt för henne, men jag hoppas alla klarar sig.
Ja. att gnugga händerna i ströt är ett måste! hoppas allt går bra

Alla lever även ikväll så då borde dom ju fått mat alla 13. jag räknade med att hitta ngn död idag men inte…
www.gullsmyrastuteri.se

#7 Det var ju bra :) Hoppas att klara sig, Lycka till!
Berätta hur det går hela tiden :) Vill veta vad som händer
Åhh. Jag vill att min kanin också ska ha ungar. Det är ju såå underbart att se dom växa upp! Jag vill se foton sen :)
Man kan väl anv sig av engångshandskar som man köper på apoteket då man ska inspektera dem, eller?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
men dom luktar ju så speciellt.. det är väl samma som dom har på sjukhus/tandläkare.. då behöver man ju i princip inte ha nåt alls.. det är bättre att man gnuggar in händerna i spånet om man nu har spån i buren

Vad tror ni, om alla lever nu så borde dom väl fått mat? om alla lever i morgon borde det vara större chanser att dom klarar sig? Ni som haft ungar som dött när dog dom då, direkt, efter en…flera dagar? dela gärna med er av era erfarenheter. Det här är nytt för mig. Mamman är iallafall beskyddande hon morrar åt mig och sprattlar som en galning när jag flyttar henne för att kolla ungarna. hon som var så go innan.
www.gullsmyrastuteri.se
Hihi. Mammorna brukar bli rätt aggresiva när dom har ungar :) Det är sött tycker jag. Men sen när ungarna växer upp kommer hon bli den där snälla söta kaninen igen :)
Ungarna kan dö när som helst egentligen. Vanligast är väl att dom dör en eller ett par dagar efter födseln. Ungarna slutar dia vid 6 veckors ålder. Det är inte förrns då du kan vara hundra på att alla kommer överleva. Men du kommer märka ganska snart vilka som är mindre och svagare än dom andra. Men det är bara att hålla tummarna!!
Vi fick ju fem ungar. Det var en som var lite mindre och svgare än alla andra, men han överlevde ändå. Tur, men så var dom bara fem ju. Du har 13!!

en död idag……………. samt en väldigt svag……….
www.gullsmyrastuteri.se
Hur många spenar har en kanin? Har nog aldrig läst om det och aldrig heller ränkat, men skulle gissa på 8-10 stycken, därför tycker jag att det är ganska naturligt att någon dör i en så stor kull som din hona fick. Det är inte vanligt med så maffiga kullar :)
Eftersom inte alla kan dia samtidigt, och de bara blir diade ungefär 2 gånger om dagen .. Ja, då kan det gå som det går. Man kan stödmata kaninungarna, men de borde få sin mammas mjölk också. Man kan prova att stödmata de svagaste och hoppas att de lyckas dia nästa gång mamman diar henne. Vill du har recept eller så kan du fråga mig eller min syster Lotta_A, Sajtvärd.
Kan tillägga att vissa väljer att enbart stödmata om deras mamma har dött, men det är något man kan göra om man vill förbättra vissa ungars chans att överleva. Men det bästa är ju moderns mjölk.
Jag beklagar också sorgen över den som dog.. Jag har aldrig varit med om en unge som dött, så de erfarenheterna kan jag tyvärr inte dela med mig av men det finns nog flera som kan.
Lycka till och håll oss uppdaterade!

#16 ja tack !! till receptet, trodde inte att det gick! Ger man alla då eller bara dom minsta?? skicka gärna ett pm så kanske jag kan rädda någon. tyvärr tror jag att en till är borta i morgon - den såg så svag ut ikväll. Vad matar man dom med? spruta? är det inte lätt att det kommer fel och att dom får lunginfl.?
Tack för allt även till alla er andra som skrivit här :-) 8 stycken spenar har dom.
www.gullsmyrastuteri.se
Tråkigt att en dött :( Men det var egentligen inte så konstigt. 13 ungar är en oerhört stor kull. Och det är första gångnen kaninhonan får ungar.
Lycka till med dom andra i alla fall!
Snart vill vi se bilder på dom små också!

naturen brukar sköta de där… dom ungar som är menade att dö kommer dö, ledsamt men sant…
har bara mamman fri tillgång till foder så ska hon klara de där me ungarna. att stöd mata ungarna tror ja kan va svårt. har bekanta som gjort de men den som va minst dog i alla fall.
#20: Ja, det kan vara svårt att stödmata. Men det finns ju flera fall där man lyckats rädda ungar vars mamma dött, genom att stödmata dom

Tyvärr tre till har dött nu är det nio kvar så det skulle hon ju kunna klara. Ska försöka ta kort i morgon, nu börjar dom bli fjuniga…
Är dom 10 dagar när dom lämnar boet?
www.gullsmyrastuteri.se
De är ungefär 10-14 dagar när de skuttar runt. De brukar börja med att försiktigt titta ut och ta ett steg ut för att sedan förskräkt springa in igen :) Sen hoppar dom ut, när det inte är lika läskigt längre
Trist att flera har dött nu :( Men hoppas dom som är kvar får leva nu i alla fall.
Längtar efter bilder*
:)

Tyvärr…. en till…… Glömde kameran dessutom - förhoppningsvis kan jag fotta 8 stycken i morgon, håll tummarna att det var den sista jag fick ta bort
www.gullsmyrastuteri.se

Hej, nu kan jag lämna ett glädjande besked. Det är fortfarande 8 stycken
- nu borde de väl få leva. Kom dessutom ihåg kameran….
www.gullsmyrastuteri.se

…den har den andres svans i munnen…
www.gullsmyrastuteri.se
Men åh vilka pluttisar :D:D Bebisbilder är ju hur underbara som helst, vad fina dom är!
Ojoj…..13 ungar och nu 8. Jag hoppas verkligen att de klarar sig. Lite ledsen i ögat för de som inte klarade sig. Men de kom väl till kaninhimlen får man hoppas…….
Gosiga bilder på alla små!! Ja det är nåt visst med kaninungar….det går ju bara inte att låta bli att älska dem alla!!!

#29 Fina ungar där med Lotta har du ngn bild på hur dom ser ut nu? Det är svårt att tänka sig nu när jag ser på mina att de ska bli 6-7 kgs klumpar… Vad är dina för ras?
www.gullsmyrastuteri.se

#34 Åhh så goa!!! Jag har Fransk Vädur. sedan har barnen lejonh. samt holländare, finns bilder på "min sida" men ej på Väduren tyvärr
www.gullsmyrastuteri.se

ang, att ta i ungarna med händerna…….. mina kaniner bor i stallet med hästarna och jag använde arbetshandskar när jag tog i ungarna - handskarna luktar säkert stall/kanin redan från början samt att det var lättare för mig att köra ner händerna i honans strö
Dessutom är hon fruktansvärt vaktig, hon morrar och stampar åt mig och det känns skönt med handskar faktiskt. Hon väger ju närmare 7 kg och det är inte roligt att bli biten, undra om hon någonsim förlåter mig för att jag bråkar med henne och hennes ungar … ;-)
Så har jag gjort och ingen av ungarna har ju blivit ijälbiten som jag sett utan dött av svält, snyft…
www.gullsmyrastuteri.se
#36: Haha. Jag skulle också vara rädd om en 7kgs kanin morrade åt mig för att hon skyddar sina ungar! Jag skulle vara skraj som fan :P tänk om hon hoppar på dig. hehe.
När vi tog upp ungarna så lyfta mamman till lekhagen på tomten. Där fick hon vara medan vi tog upp ungarna på filt på marken så vi kunde kolla på dom, fota dom, väga dom och klappa dom lite :) Dom är ju sååå fina. Innan vi tod i ungarna gnuggade vi händerna i spånet samt honan och även lite i hennes avföring. fyfan vad vidrigt det var! men vad gör man inte :P

#37 ha ha på dig själv… jag sitter här mitt i natten och småskrattar när jag läser ditt inlägg.
Hon gör faktiskt utfall när jag öppnar buren och bara jag öppnat och "dragit"ut henne, hon bor på markplan.. så skuttar hon till grannburen, hon vet! men ack när jag sen ska ta tillbaka henne så morrar hon som en rottweiler, och ja.. en aning försiktig är jag 
www.gullsmyrastuteri.se
#38: "när jag sen ska ta tillbaka henne så morrar hon som en rottweiler"
Hahahah, förlåt att jag skrattar :D Kan inte vara lätt! Sättet du skrev det på lät så roligt :P:D
Kaniner brukar oftast försöka dölj att dem har kaninungar så, då ser man knappt att hon är där

Visst är det väl roligt att man kan sitta alldeles ensam framför datorn och le, skratta ni, det gör jag med,
men inte just när jag hanterar damen! ikväll lät jag henne vara - var borta och kom hem sent. jag bara hoppas att det är 8 levande ungar där. Får se i morgon. natti natti
www.gullsmyrastuteri.se

Kollade boet idag och tänk att det fortfarande är 8 små varelser där… Det verkar som om dom får leva.
Och ni som säger att honorna inte visar att dom har ungar, Idag när jag öppnade buren och klappade honan hoppade hon bort till boet och diade sina små innan hon kom fram till mig och lät sig flyttas ut….och ännu roligare var att hon inte morrade så väldigt mkt heller. Det finns hopp även här..
www.gullsmyrastuteri.se

Idag hoppade den första ungen ur boet!!
Dom är ff 8 st. Åh vad roligt!!
www.gullsmyrastuteri.se

#43 Åh vad roligt :) Länktar efter bilder ;D
Grattis till dom små,och gud så många hon fick :)
Grattis, vad kul :D

Tackar allihop!, dom bor nu i en hästbox med mamma och oj vad dom växer, men mamma är fortfarande väldigt vaktig. Barnen kan sitta i boxen och klappa ungarna när mamma tittar åt ett annat håll…; ) Böjer man sig ner(boxväggen är bara 1 m hög.) så kommer hon farande och tittar misstänksamt - men hon biter inte och morrar inte länge, skönt
www.gullsmyrastuteri.se
Hon har blivit lite snällare nu alltså :) Vad bra.
Hur gamla är ungarna nu? 3-4 veckor typ??

Några nya bilder på småttingarna? ;)