Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1509 ggr
eveluss
0

Kvalster?

Jag har märkt att min kanin har som små "eksem" eller något i huden. Det liksom flagnar lite och ser lite rött ut. Han verkar inte må dåligt av det alls och det syns bara om man särar på pälsen. Det är inte alls mycket men jag har kollat runt, kan det vara kvalster? Vad ska jag göra, ska jag ringa veterinären, vad tror ni det kan vara? Blir väldigt glad för svar! :)

moa88
0

min kanin hade mjällkvalster förra året, låter som din kanin fått de :/ men är lätt att bota hos vetrinären. med antibitokisprutor och salva.. plus sanering av buren efter varje sprutade… behandligen kostade ca 600 kr hos min vet.

RabbitLower
0

Kan du inte lägga upp en bild så kan man få se hur det ser ut. Du kanske kan ringa en vetrinär o fråga (=

eveluss
0

jo, men då är det säkert mjällkvlaster..

Jag höll precis på att leta efter veterinärer för att jag ska kastrera honom, kan man kastrera och få behandling i samma veva tror ni?

moa88
0

det borde ju gå… eftersom kaninen får bara en spruta mot kvalster. plus att man får hem en salva man ska smörja på..

eveluss
0

hur sanerar man då? Jag försökte fota men kameran dog..

moa88
0

man ska köpa tigusal troor jag de hette finns på djuraffärer.. annars kan du fråga personalen där om dom har nått medel man kan sanera med.. finns typ nått till katt/hund som jag använde

men sen måste du typ frysa in leksaker å så för att få bort kvalsterna