Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1210 ggr
Ebba-A
0

Lite frågor

Får ju förhoppningsvis hem en kanin i veckan, en stora silver-hona. Hon är en omplaceringskanin på 7-8 mån.

Var två år sedan jag hade kanin senast, så jag har glömt bort rätt mycket. Läser på för full nu

Har ett par frågor:

Kan man få en så "gammal" hona rumsren + selvan? Vet inte om hon är något av det.

Har kollat runt i alla affärer som säljer djursaker här, men har inte hittat någon pellets. Den enda jag hittat är "Zooman" smådjurspellets som säljs i matvaruaffären. Funkar den utblandat med lite havre som tilläggsfoder?

Havre och hö får jag gratis, så det är inga problem.

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

*putt* :)

Värd på Choklad iFokus

tesiresh
0

selen tror jag inte kommer att vara något problem om man är lugn och bestämt och om det är problem ha mycket tålamod :) och angående toalätten kanske det tar ett tag men men mycket tålamod ska det nog funka eftersom hon inte är så gammal än :)

[Wera]
0

Att vänja vid sele går oavsett ålder, rumsrenhet går också, men tror det brukar vara svårare ju äldre dom blir.

Pellets kan man köpa i Granngården, pellets hos matbutiker eller djuraffärer brukar inte vara lika bra (tycker jag.)

Ebba-A
0

#3 Jo, har kollat på våran motsvarighet tilk granngården: Odal. Förut när jag hade Pepsi så hade dom ett bra smådjursortiment. Dom hade bla. selar, lottie-pelets, till och med burar.
Men nu har dom bara katt, hund och hästprylar.

I värsta fallfår jag väll beställa på nätet, då vi bor ganska avlägset.

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

Puttar upp lite :)

Värd på Choklad iFokus

Ebba-A
0

Hittade värdena för Zoomans pellets:

råprotein 13,5 Råfibrer 13,0 vatten 10,5 aska 6,5 råfett 4,0

vitamin A, D3, E, K3, B1, B2, B6, B12, niacin, pantotensyra, biotine, folicsyra, koppar, zink, jod och selen.

Aska och råfett låter inte särskilt bra?

Annars kanske man kan ge dom hästpellets som Kraft Groov eller så? Men vilket ska man välja då? 90 eller 120?
Kraft Groov finns på Odal här, är jag nästan säker på.

Värd på Choklad iFokus

[Niike]
0

#6 Tror du ska satsa på Kraft Groov :) Har hört att många tycker det är bra. Dock vet jag inte om man ska ge 90 eller 120, har för mig om att det ena var bättre till typ, ungdjur.. Men minns inte riktigt.

Ebba-A
0

#7 Då ska jag gå och titta på Odal på tisdag. Skulle dom mot förmodan inte ha det så får jag be dom ta in det :) Blir billigare i längden också, Zooman kostar 18.90/kg! :S

Någon som vet om man ska ha Kraft Groov120 eller 90 till en åttamånader gammal kaninhona?

Värd på Choklad iFokus

[Wera]
0

Krafft groov 90 är för vuxna, krafft groov 120 är för ungdjur under 1 år.

minkaninester
0

Jag brukar ha vanlig pellets eller c - pellets. Funkar utmärkt :D

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Strumpa
0

aska är mineraler, vilket är jättebra. råfett är fetthalten helt enkelt, 4 % är rätt vanligt. groov 125 ha 5% fett vilket är för mycket tycker jag, välj hellre kraft groov 90 som har 4% fett men samma fiberhalt. fiberhalten ska alltid vara 15% eller högre. proteinhalten helst inte över 17%. fett är bra i viss mån då det hjälper till att ta upp vitaminer och ger glansig päls och välsmort matsmältningssystem.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Ebba-A
0

#11 Okej, tack :) Det blir nog Groov 90 då.

Värd på Choklad iFokus

Strumpa
0

#12 låter bra tycker jag :) jag är väldigt intresserad av foder och älskar såna här frågor om pelletssorter=)

lycka till med din stora silver =)

/Sanna

Ebba-A
0

#13 Efter att ha läst på lite i diverse trådar om pelets här så fick jag även reda på att det helst ska vara litr grövre bitar. Zooman är dyrt, små bitar och låg protein- och fiberhalt.

Blir att införskaffa lite prylar på tisdag då :)

Men nu till frågan hur mycket pellets ska en så stor kanin ha om dagen? Läste en halv dl i en artikel här, stämmer det? :)

Värd på Choklad iFokus

Strumpa
0

#14 eftersom att stora silver väger från 4,5 kilo och uppåt och att den är i en ålder då den växer fortfarande, så tror jag inte att en halv dl räcker även om du har ett näringsrikt hö (mycket beror på hur bra ditt hö är också). jag skulle tro att 1,5 dl kanske är en bra mängd, men sen är ju alla kaniner olika =) din kanske behöver mindre för att inte bli "dålig" i magen eller överviktig (fett samlas också inombords runt organen på kaninen och syns inte alltid, därför är det viktigt att inte överdosera pellets och fröer etc.) men 1-2 dl om dagen uppdelat på ca 2 ggr skulle jag prova med =) sen beror det ju också på vad hon är van vid hos den förra ägaren, var noga med att fasa in det nya fodret i början.

(zooman har ok proteinhalt men för låg proteinhalt ja=))

/Sanna

Ebba-A
0

#15 Okej, börjar med att ge ca 1 dl på morgonen och ca 1 dl på kvällen, utblandat med övergångsfodret jag får med. Sen får man ju anpassa efter henne :)

Värd på Choklad iFokus

Strumpa
0

#16 japp, blanda ut mycket i början och trappa ner successivt :) du kommer ju märka hur hon mår. hoppas på bilder på henne sen :) lite ovanligt med en stora silver härinne på Kif tror jag =)

/Sanna

Ebba-A
0

#17 Absolut, vill ju inte att ho n ska bli dålig i magen. Känns verkligen som det var en evighet sen jag hade kanin, fast det var två år sen Obestämd

Jo, men jag tycker dom får så härliga färger sen vill jag ha en större ras också eftersom hon småningom ska få bli frigående i mitt ganska stora rum :)

Värd på Choklad iFokus

Strumpa
0

#18 jag har bara haft frigående kaniner, älskar att de blir så tama och att de får göra lite hur de vill, de blir så lyckliga och lever så tätt inpå en :) tänkte skaffa frasse senast, men det blev teddyvädur haha. men det är ju trots allt personligheten som gör kaninen :) tror din lilla tjej kommer trivas jättebra.

/Sanna

Ebba-A
0

#19 Jag ahr inte haft det förut, men tycker det verkar så mysigt. Min förra kanin brukade lligga i min säng brevid mig på kvällarna, sen brukade vi somna tillsammans. Så mysigt. Sen får vi se, ev får hon sen komma ut på resten av övervåningen, om vi skaffar en "barngrind" vid trappuppgången.

Vi har två hundar, ganska små Chinese crested dogs. Min förra kanin (en okastrerad korsningshane) försökte para sig med dom. Så båda två var ganska rädda för honom, men attackerade aldrig. Ska försöka vänja dom vid henne, träffas korta stunder under uppsikt och så. Bara för säkerhets skull :)

Värd på Choklad iFokus

Strumpa
0

#20 det är verkligen jättemysigt. barngrinden kan vara ett helt vanligt kompostgaller (4st för 79kr på biltema/jula) funkar jättebra =) det kommer nog gå bra med hundarna, man får "fostra dom" till att inte röra kaninen så gott det går. annars får de väl hållas separat helt enkelt :)

min förra kanin var med mig överallt, låg på badrumsmattan när man borstade tänderna, låg under sängen när man sov, satt under bordet när man åt, osv, tyvärr dog han av en medfödd sjukdom i början på året. frigående är verkligen att rekommendera.

/Sanna

Ebba-A
0

#21 Kompostgaller har vi ca 10 stycken :)

Om allt går vägen så kommer dethär bli underbart, inget är ju 100% bestämt än. Ska åka och titta på henne först :)

Värd på Choklad iFokus