Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1850 ggr
Mk91
0

Trulsa har brytit bakbenet!

Idag när jag kom hem från skolan låg trulsa på hallmattan som vanligt. När jag närmade mig henne såg jag att hennes baktass låg fel. Helt fel.

Jag var helt själv i lägenheten. Min pojkvän som jag bor med är i sälen och jag har inga pengar på mobilen. Jag fick verkligen panik, började gråta och försökte kolla hur pass allvarligt det var. Hela baktassen hängde lös men Trulsa verkade inte särskilt besvärad alls. Hon skuttade lite (med tassen släpandes efter sig) Jag tog fram pellets för att få henne att ligga still och då började hon äta som ingenting. I panik sprang jag ner och ringde på hos grannen och fick låna telefonen för att ringa veterinären.

De sa att så länge hon äter och dricker (vilket hon gör) så kan det gå bra. Jag ringde en kompis som kom hit med en transportbur för att hon skulle ligga så still som möjligt så nu sitter hon i transportburen.

Det konstiga är att veterinären sa att det kan självläka, men att det inte går att spjälka benet. Eftersom Trulsa inte verkar särskilt besvärad, hon äter och dricker och vill skutta, tänker jag försöka. Saken är den att så fort hon rör sig i transportburen, vänder sig osv så hamnar benet fel. Jag vet inte vad jag ska göra, för hon måste ju kunna röra sig men samtidigt kan ju inte benet läka om det ligger fel.

Förlåt om texten är konstig, jag är alldeles skakig. Jag vill inte att det ska hända något med henne. Hon är en helt underbar kanin på alla sätt och det känns så overkligt!.

[Niike]
0

Men fy vad tråkigt! :(

Har också hört att det ska kunna självläka, men hur vet jag inte.. Känns som det borde ta åtminstone några veckor, och ska hon behöva sitta i transportburen så länge då? Hmm, jag vet inte, men hoppas allt går bra i allafall. Håller tummarna stenhårt för tösen!

spiritedaway
0

Usch. Tur att hon inte verkar ha ont.

Resten har jag ingen aning om. Du kan ju alltid ringa och rådfråga en annan veterinär och se om du får samma svar.

hjartelyckanskaniner
0

Kan man inte sätta t.ex. 2 avbrutna plasspinnar som blivit slipade så att de inte kan skada kaninen och sedan linda med bandage? försök få benet rätt och sedan sätter du på allt på benen. Annars finns det ju risk att benet växer fel och hon får problem med det.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Zvintos
0

#0: Får hålla tummarna att det läker, även om det nog kan bli lite knepigt med tanke på att det är baktassen det handlar om.

#2: Bakbenet är ju väldigt svårt att spjäla, då dem använder det ju lägger hela tyngden på det.
Hade varit lättare om det vore framtassen.
Men vad jag läst brukar de flesta veterinärerna inte göra någongting åt en bruten tass på kaniner, utan det får försöka självläka.

Mk91
0

Enligt veterinären ska hon sitta i transportburen i ett par dagar, och sedan i en något större bur, typ 100x50

#4: Men Trulsa lägger ingen tygnd på det brutna benet nu, hon stödjer sig helt på det andra. Tror du det skulle gå då?

Jag vet inte vart jag ska ta vägen, jag är så jävla ledsen!

spiritedaway
0

#4 OKej jo det är ju sant.

Hoppas det läker fint !

hjartelyckanskaniner
0

Jag har inte haft kanin med brutet ben, men en kanin som barit förlamad i bakbenen och sedan blev han blind och jag fick ta bort honom =( Han var min lilla mini-vovve och förstår fortfarande inte idag vrf det skulle bli just honom? Så jag förstår hur du mår på sätt och vis=(

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Mk91
0

putt

Zzleepwalker
0

Nej vad hemskt. :/

Försök få henne att inte skutta på det benet så mycket, och kanske ta det lite lungt tills det har blivit bättre.

Hoppas det går bra! :)

Zvintos
0

#5: Lägger hon inte lika mycket tyngd på det, ser ju prognosen lite bättre ut.

Baralisah
0

Om jag fattat rätt, så är foten typ av och hänger efter när hon skuttar?
det går inte att tejpa fint hos en vet då?, alltså tejpa ihop det så benet som är brutet läker ihop med den andra delen..

tänkte på om hon rör sig så hänger det där efter och då kan det väl inte läka som det ska?

men usch vad hemskt, vilken panik du måste fått!

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Mk91
0

#11: Enligt vet. skulle det inte gå att spjälka, med förklaringen att det är så svårt på en kanin. Tänkte ringa någon annan vetrinär imorgon och se om jag får annat svar. Nu sitter hon nerbäddad i massa packat hö i transportburen, men lyckas ändå vända sig då och då. Hon äter och dricker fortfarande.

#10: Nej hon lägger ingen tyngd alls på det benet utan balanserar på de tre andra/halvligger och lägger tygnden på frambenen.

Solkaniner
0

Usch vad hemskt! Hoppas det läker ihop! Vi håller tummarna för henne här hemma!

DodeN
0

Även om man kanske inte kan spjäla ett bakben jättebra så borde en vetrinär ta en koll på kaninen, det kanske går att linda i alla fall för att göra så frakturen inte rör sig mycket och skadar omgivande vävnad.

Sen kan det hjälpa i smärtlindringsstyfte om man kan få frakturen att ligga lite mer still, men det är svårt att säga när vi inte vet hur mycket av den är och på villket sätt. Så länge kaninen inte lägger tynd på den så tycker jag det låter konstigt att man inte ens lindar lite så det inte blir massa felställningar.

Men nu är jag inte vetrinär så jag har inte koll på vad man gör med kaniner men jag tycker det låter vettigt om du kan ringa en annan och i alla fall få visa upp kaninen. Jag tycker det skulle vara svårt att ge sådana besked över telefon.

Håller tummarna för att det ska gå bra för dig och kaninen

DodeN
0

Glömde ta med… när morsans kanin bröt foten, hon råkade trampa på kaninen, så gipsade man tassen på djursjukhuset och sen fick den inte röra sig speciellt mycket på länge. Fast detta var för nästan 30år sedan, kanske andra behandlingar nu och som sagt så beror det säkert lite på hur frakturen ser ut.

Hopi
0

Fy vad hemskt!!! Hoppas det går bra med kaninen! Berätta hur det går!! Vilken chock det måste ha varit att hitta sin kanin så där.. Gråter

[Wera]
0

Har inte hängt med i tråden.

Har hört att det kan självläka ja, men man kanske kan försöka stödja det på något sett, typ spjälka benet.

Qepta
0

usch! hoppas benet läker fint

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Baralisah
0

Hur har det gått?

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus