Mer bråk på KIF - igen?
Nu känns det som allt detta småtjafs börjat komma tillbaka till KIF. Det börjar med något litet och slutar med att många blandar i sig och slutar tråkigt nog med att tråden måste låsas. Vi hade ju lite problem med småtjafs/bråk förut, men lugnade ner sig jättemycket innan. Håller någon med mig eller är det jag som bara är lite nojig?
Not your mom, not your milk.
Såg en tråd här på KIF ganska så nyss där det var ganska mycket tjaffs. Annars så tycker jag att den här sidan har verkat så lugn o trevlig :)
Annat har det varit med mus.ifokus, där jag tydligen alltid lyckas börja bråka med folk. Varför vet jag inte. :/
Men jag hoppas och tycker att KIF ska behålla den trevliga stämning som jag tycker att det varit här :)
Just nu har jag inte märkt något speciellt faktiskt.. Tycker det är lugnt.
Du får gärna PM:a mig och skriva vilka trådar det gäller.

Håller med #2, PM:a gärna någon av oss Medarbetare om ni tycker att det är tjafs i någon tråd! :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Jag tror man får ta mycket som skrivs härinne med en nypa salt, och har inte märkt av nåt direkt tjafs. Det är svårt när det är övervägande unga tjejer härinne, men oavsett ålder blir det ju diskussioner. Samtidigt är ju detta ett diskussionsforum, så vad skulle hända om folk slutade diskutera och framföra sin åsikt? Det är ju bra att forumet överlever på grund av alla trådar, och om man inte gillar en del trådar och inte vill diskutera, så får man helt enkelt försöka låta bli att blanda sig i:)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

alla får tänka vad dom vill men inte skriva vad dom vill det kommer att hjälpa oss medlemar i iFokus att behåla den trevliga stämningen.om vi tänker så eller hur?

Jag har inte märkt något ? Men jag kanske inte har varigt lika aktiv ?
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Nej, jag har inte heller varit lika aktiv som under vintern så jag kan inte säga att jag märker av någon upptrappning, men visst, lite tjaffsigt är det ju alltid.

Jo tjaffsigt är det :(
Mvh Maia
Nja, jag har inte märkt så jättemycket. Fast ibland så slänger en del iväg kommentarer som riktas mot någon fast man skriver inte det direkt till personen.
Sen så är det ju klart att det blir lite små bråk men vissa bråk handlar bara om strutsaker som bara är onödigt att bråka om. Det blir väl lätt småbråk när vissa bara ser i svart och vitt, det finns bara ett rätt svar, antingen så är det rätt eller fel.
Kastanjegårdens Kaniner
Jag tycker att det har börjat tjafsas mycket i vissa trådar. Vissa vill tydligen inte vara konstruktiva utan vill istället "veta bäst"…
Till exempel i tråden "Mat till kaniner". TS ville väl dela med sig av sina kunskaper och sen stämde inte vissa saker i texten. Och då börjar det med en aningen omogen/onödig kommentar och sen börjar bråket för fullt liksom…
Tråkigt är det ju. 
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Känns som att det är lite småtjaffsigt- det gör det.
Men jag tycker att under vintern nu så har det varit "lugnt" :)
Har märkt det. speciellt i tråden som #10 nämner.
#10 Jo, nu skulle TS ta bort sitt konto också för att jag och Tarkie bla. var elaka. Det är verkligen inte kul :/
Värd på Choklad iFokus

Jag kan inte låta bli att undra lite var Sajtvärden har tagit vägen? Kanske om de som styr sajten skulle vara aktiva och sätta tydliga gränser i trådar som spårar ur, så kanske det skulle bli bättre ordning på Kif? (Många gånger har detta skett, men inte allt för ofta på senaste tiden vad jag tycker att jag har märkt.)
Obs, menar inget illa, utan ville mer ge ett förslag på hur medlemmarna kan trivas ännu bättre härinne.
/Sanna
#10 Vänta lite där. Vi var seriösa i början. Men hon blev sur, när vi sa att tråden borde låsas för den innehöll fel fakta. Sen handlar alla människor på olika sett. Men när hon blev sådär sur från ingenstans. Såklart vissa blir oseriösa. Jag tycker inte du sak säga att det blev ett bråk. För det vara bara hon som bråka. Ingen annan.
#12 Men vi var inte elaka. Vi skrev att hon hade fel. Inte bara vi, flera.
#10 Sen att jag skämtade lite om felen Oj? Är det att skapa bråk. det var hon som bråkade med oss. Men vi tjafsade verkligen inte tillbaka. Skrev att hon kunde lugna sig lite. Sen skrev jag att hon var rolig. Men det var ju att bråka ;)

Jag har inte märkt av något tjafs denna månad 
#15 Nej jag tycker inte helelr vi var särskilt elaka, men jag skrev ur TS synvinkel.
Värd på Choklad iFokus
#17 Hon har byttnamn till Kaninhoppning bara ^^,

Jag hade inte läst den tråden………….
Ni kansek inte var elaka men man kan förstå TS också om flera börjar gnälla på att hon snott bilder, nu förstod hon inte att man inte får göra så. Om en hade sagt till i tråden och meddelat Medarbetare. Nu skulle flera in och börja rösta på om man tyckte att tråden skulle stängas eller inte. Sådant är omoget och inte trevligt.
Rätt beteende i dessa fall är oftast att anmäla till en Medarbetare direkt så får dessa göra vad som är rätt. Nu blev det flera som började skriva och TS förstod inte vad den gjort fel, istället för att förklara vad personen gjort för fel. Alla kan inte hur forum går till vad som är ok eller inte, men istället för att man berättar detta på ett trevligt sätt så går det ofta över till att man säger "du har fel" "du är korkad" osv. då förstår jag att endel blir arga och spårar ut. Försvarar inte det beteendet för det är inte Ok heller.
Tror det behövs mer engagemang från medarbetarna, nu är det påsk och många är säkert borta men att man jobbar mer med attityder och att skapa kanaler där man vet vad man ska göra om man tycker att någon inte gör rätt. Det är bättre att ta det till en moderator än att skriva i tråden, sådant brukar för det mesta sluta med att någon blir sur och skriver saker man kanske inte menar så spårar det ut.
Det gäller inte bara den här tråden, det gäller överallt. Bättre att vara övertydlig och försöka förklara på ett trevlig sätt även om man kanske tycker att den som skriver borde veta bättre.
#14, #15:
"HAhahahha. Man ska inte ge för mkt havre. Det fettet som inte går åt till muskler sätter sig på alla inre organ. Sen så skulle alla kaniner bli överviktiga efter en tid om de fick havre och pellets morgon och kväll.
Haha, jag svälter mina kaniner! Alla får gärna anmäla mig!"
"#18 *Jag dör av allt skratt* HAHAHAHAHA"
"Såklart jag är bättre än dig? Annars skuller jag inte ens skriva i denna tråd."
Tror knappast du menade nåt illa, men… "#18 *Jag dör av allt skratt* HAHAHAHAHA" och "Såklart jag är bättre än dig?" … Det låter lite provocerande.
#21 Som jag skrev. När hon blev oseriös, så blev jag oseriös. Hon skrev med stora bokstäver rakt igenom, att jag var massa saker. Såklart jag skriver tillbaka lika taskigt + oseriöst.
Jag fattar inte varför du klagar på mig, när det var hon som började vara taskig och började tjafsa?
Då får hon skylla sig själv. Enligt mig iaf.
Jag skulle förstå om du blev sur på mig. Om jag hade börjat. Men det gjorde jag inte.
Sen var det en annan som skrev att hon var bättre än henne också. Så sluta klaga på mig bara.
Det i början. Haha, var bara för att det lät som man var tvungen att ge havre för det var ett bra grundfoder. Det efter var helt seriöst. Det på slutet var för att jag inte gav 2 av mina pellets och havre. För hon skrev att det var mycket bra om man gav dom 1-2msk morgon och kväll.
#22 Vaddå inte hennes fel? Man ser ju tydligt, hon började skriva taskiga saker. Såklart jag behandlar henne som hon behandlar mig. Så ajag tycker det är helt onödigt att du anklagar mig. När det var hon som började. Det ser man.

Nu har jag läst tråden och jag tycker så här; alla får vi skriva här, okunniga som kunniga, vi har olika åsiker, helt ok.
MEN, man kan inte börja skrika (Versaler) och man bör inte gå på nån som är okunnig.
Jag tycker inte att nån har rätt eller fel men självklart måste man kunna (rätta) nåt man tycker är felaktigt. Men göra det på ett bra sätt!
Men ang tråden "Mat till kaniner" så skrev vi ju från början att det var felaktig fakta, att en BJ t.ex. inte kunde klara sig på 4 msk pelets/dag och att pelets/havre inte var grundfoder, utan hö var det.
Sen började hon skriva med versaler + svära.
Värd på Choklad iFokus
#23 Precis… det är därför det spårar ut. Du anser att om någon är elak mot dig får du vara elak tillbaka.
Om forum ska fungera måste man HJÄLPAS ÅT, dvs. om någon är oseriös så är man inte dum nog att vara det tillbaka utan antingen så anmäler man det till någon Medarbetare eller så skiter man i att svara. Det är så barnsligt "men det var hon som började" sånt sysslar småbarn med. Det gäller inte bara dig det gäller alla.
För jag hoppas att ni inte beter er så i verkligheten. Om en klasskamrat tex. säger att du har en ful tröja så säger du tillbaka att den är dum i huvudet och inte förstår. Det är precis så konflikter och mobbing uppstår. Nästa gång kanske det är du som lärt dig något som inte stämmer eller tycker anorlunda.
Jag är väl medveten om att många här inne är barn och då inte förstår bättre, för så är det tyvärr men det är precis därför det behövs lite styrning som kan hjälpa vilsna medlemmar på traven.
För hur svårt är det att avstå från att skriva när man tycker att någon nu skrivit så fel information att det kan skada kaniner om denne som i det här fallet inte ville ändra åsikt? Men många gånger så blir det lite "jag vet bättre än du" och så är bråket igång.
Som sagt det är treåringar som håller på med "han tog min spade så jag slog honom".
#26 Precis. Fattar inte varför Kristall bara ska skälla ut mig. Det var ju hon som började. Aja, kanske bara för att jag är kille och är lite vassare -.-'
#28 Förstår jag inte heller, det var fler i diskussionen. Men jag tror inte hon skäller ut dig för att du är kille, det vore könsdiskriminering.
Värd på Choklad iFokus
#23: Jag klagade inte på dig, bara påpekade vissa saker. Ursäkta om det uppfattades som att jag klagade/var sur.
Ja, det fanns en del felaktig info i texten. Och hon överreagerade. Men man behöver inte skriva tillbaka på samma/liknande sätt för det.
#27 Nej! Det anser jag verkligen inte.
Men när man överdriver. och börjar svära och skriva med versaler och massa taskiga saker. Då kunde jag inte hålla mig. Tyvärr. men där går gränsen för mig. Och då börjar jag säga ifrån. Flera andra gjorde också det. Jag sa ifrån först väldigt lugn och seriöst "Skriv lugnare". Men sen fortsatte hon. Då blev jag oseriös.
Ja, jag sa att hon började. Men läste du varför? Jo, för kristall skäller på mig, och säger att det är mitt fel att hon blev arg. Fast man ser att jag inte hade skrivit något. Innan hon började svära mm. Så jag tycker inte jag var som ett småbarn när jag skrev att hon började. Såklart jag säger så, när någon börjar skälla på mig. När andra gjorde exakt likadant. Och när man ser att det inte var mitt fel att hon blev arg och började bråka.

#31 jag tycker inte att du ska ta åt dig :)
/Sanna
#31 Du behöver inte ursäkta dig. Du gör helt rätt. Men det kändes som du bara att du klagade på mig. Då du skrev någon. Alltså 1 person. Och lite annat. Men jag är inte sur på dig ^^
Jag tror inte det har med ålder att göra utan med mogenhet.
Man kan vara 30 och bete sig som en åttaåring, eller 12 och vara lika mogen som en 20-åring.
Vet flera som är runt 12-14 som är jättemogna, beter sig bra och håller god ton.
Värd på Choklad iFokus

#35 det jag menade är inte sättet man uppför sig på, utan sättet att resonera om saker. men jag tog bort det från mitt inlägg, tyckte inte att det var värt att "tjafsa" om det =)
/Sanna
#36 Såg det nu :)
Värd på Choklad iFokus
#36 Nej, det var en bra fråga. Det kan man diskutera runt. Man måste inte börja tjafsa direkt. Alla har olika åsikter. Men det går att diskutera på ett vettigt sätt utan att man börjar tjafsa =) Ebba-A skrev ju inget konstigt. Tror inte det skulle blivit ett tjafs. Men ja. ^^

Personligen måste jag säga att ett bättre sätt att lösa just bråket och allt tjafset kring den här artikeln vore att hjälpa henne istället och ge henne rätt information istället för att skriva: hahahahaha.
Vem hjälper det liksom?
Istället hade man kunnat förklara för henne vad som var rätt och vad som var fel på ett mer moget sätt.
Så känner jag i alla fall, om någon är okunnig försöker jag hjälpa till så gott jag kan.
#39 Vi förklarade ju det :) Sen började hon kalla Tarkie för J*vla idiot och skriva massor med versaler. Då skrev han Hahahahaha.
Värd på Choklad iFokus
#41 Tack för att du skrev det. Orkade inte skriva det igen. Känns som jag skrivit det tusen gånger nu (=

Innan hans inlägg nr #4 kan jag inte se något j*vla idiot.
Men jag har inte ens läst alla komentarer och inte hela hennes artikel heller. Så jag är inte speciellt insatt.
Det är klart att man kan ha olika åsikter om saker och ting men man kan tillrättavisa någon på ett trevligt sätt annars behöver man inte säga någonting alls för det gör bara att den utsatte brusar upp och då är det ingen som får ut något vettigt av saken. ;)
Självklart är det inte rätt att kalla någon j*ävla idiot el. dylikt! Tycker alla skall tänka på att hålla en god ton även om man kan brusa upp ibland!
#42 Så lite så, haha ja det är lite utjatat nu ;)
Men nu verkar allt vara utrett ju? Iallafall dagens bråk/vilda diskussion. Kaninmamman har börjat om under ett nytt namn och ska numer dubbelkolla all fakta innan hon publicerar.
Värd på Choklad iFokus

#43 Och detta gäller inte bara "Mat till kaniner". Det är allmänt vad jag tycker man ska tänka på för en trevligare stämning på forumet.

#44 Allt bra alla nöjda, alla har lärt sig något det är det viktigaste :D
;)
#46 Precis, som i slutet av ett barnprogram: "Vad har vi lärt oss idag då?" ;)
Värd på Choklad iFokus
Håller helt med #43, tidigt i tråden skrivs det ha,ha osv. Men som sagt så borde alla tänka på hur man skriver. Ja, åldern spelar roll men även äldre kan bete sig som treåringar och yngre kan vara vettiga, men om man istället när man ser att det spårar ur kontaktar en Medarbetare och meddelar så kan dessa göra något.
Nu när det istället blir mer och mer och den andra parten blir surare och surare så blir det ingen kul stämning alls. Jag menar inte att någon särskilld gjort fel utan alla bör tänka på det. Om man inte kan skriva och förklara på ett bra sätt så bör man avstå att skriva alls. Man måste inte svara otrevligt och oseriöst bara för att den andra parten gjort det. Avstå istället och meddela någon som kan låsa tråden.
Sådant här tjaffs skapar dåligt stämning på hela forumet, det kommer alltid finnas personer som medvetet eller omedvetet bråkar i trådar kallar andra idiot osv. Men om vi som är vettiga och vill forumet väl i dessa fall avstår från att svara så blir det ingen grej av det. Det är allas ansvar, när man ser att det inte fungerar så säg till. Det är inte svårare än så.
Nu ger jag upp och hoppas någon Medarbetare kan ge TYDLIGA riktlinjer för vad man ska göra om man ser att en tråd spårar ur till personangrepp osv. Tydligen har inte alla uppfattat det som står i början av tråden här.

#48 Haha, precis! :)
#49 Varför drar du upp det igen, när vi slutat diskutera?
Men hur många gånger ska vi förklara för dig. Vi skrev på ett vettig sätt tills hon började svära och skriva med versaler. Visst, jag skrev haha, i början. Men jag har pratat med henne och hon hade inte blivit arg för att jag skrivit haha, eller det på slutet. Det var inte ens riktat mot henne och det märkte hon av sig själv.
Svara inte på det. Ville bara skriva ett svar till dig, när du ändå ville diksutera detta mera ^^
Jo jag tänker svara ändå. Jag skrev inlägget medans ni skrev annat, jag har faktiskt annat att göra än att uppdattera stup i ett. Nu handlar det inte bara om det här tråden utan i allmänhet. Är mer än en gång som folk, inte nödvändigvis du för det har jag ingen aning om vem du är, har skrivit lite halvelaka svar.
Kul att ni blivit vänner. men som sagt nu skiter jag i det här orkar inte försöka förklara om och om igen att man faktiskt kan ignorera folk när de skriver elaka svar istället för att vara elak tillbaka.
#52 Men herregud. Du har sagt detta tusen gånger. Du behöver inte förklara det igen. Jag skrev att jag förstår. Men att gränsen gick när hon började kalla mig saker. Varför ska du då fortsätta förklara och sen skriva att du skiter i detta för att du inte orkar förklara. Jag fattar inte.
Precis… du förstår inte. När hon passerade din gräns så gjorde du fel. Svårare än så är det inte. Det är ju det jag försöker förklara. När din gräns passerades så ska du INTE svara oseriöst etc. tillbaka utan skita i att svara och meddela Medarbetare. Sen skriver jag inte bara till dig, du verkar tro att vi är emot dig och bara dig men det är fel. Ja dina inlägg handlade det delvis om men inte bara. Jag pratar om det för hela forumet.
DodeN och Tarkie, vill ni fortsätta diskutera detta uttjatade ämne kan ni ta det via PM eller någon annanstans. Ni båda två verkar ha fått fram vad ni velat säga, men båda vill ha sista ordet. Ska det hålla på i all oändlighet?
När det blir bråk, någon skriver otrevligt eller man känner sig kränkt, kontakta medarbetare istället för att skriva något tillbaka. Visst, man kan säga till i en lugn ton att personen ska sluta eller lugna ner sig. Men hjälper det inte ska man kontakta sajtvärden eller medarbetare. Annars blir det bråk vilket leder till dålig stämning här på KIF.
Det finns ofta någon Medarbetare tillgänglig, men det är inte lätt att hålla koll på alla trådar inne på ett så aktivt forum som det här. Det är därför NI ska meddela oss så vi kan göra något åt problemen innan det går för långt.
MVH
Går det att på något lätt sätt se om någon är inne, försökte igår att se om någon av er som står som Medarbetare fanns som aktiv? Eller är det kanske funktioner som att kunna anmäla inlägg som borde filas på tills nästa gång man gör om forumet.
Kanske dax att puffa lite får en artikel där det står vart man hittar er som sajtvärdar och vad man gör om någon går över gränserna, kanske även vart forumet anser att gränserna går.
#56 Du lägger till medarbetarna som vän (finns en knapp på allas personliga sida), sedan kan du se i högerspalten under "mina vänner" om vi är inloggade. Det är en grön plupp till vänster om namnet om vi är inne.
Bra idé..!
Kalasbra, ta med det tipset om det blir någon artikel om hur just det här forumet fungerar. Även om man har regler så är det få som läser igenom dem, eller så glömmer man. En enkel och lättförstålig artikel som man kan hänvisa till om det tex. kommer nya som inte vet hur man ska betee sig eller vad som är ok kan göra att man slipper mycket tjaffs.
#58 Javisst. Tack för förslagen, det uppskattas alltid! =)